Draver blijft met zijn hoofd schudden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Skogsmulle
BFB 2024 winnaar

Draver blijft met zijn hoofd schudden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-12 18:40

Een draver ruin die ik tijdelijk nu even verzorg, schudt tijdens het rijden erg met zijn hoofd.
Zijn zadel vind ik niet goed passen (hij heeft ook 2 drukplekken op zijn rug van een vorig zadel), dus de keren dat ik hem even stap en rustig draaf doe ik zonder zadel. Echter, zodra ik aanleuning vraag schudt hij met zijn hoofd. Ook als ik géén aanleuning vraag.
Tijdens het longeren met bijzet teugels doet hij het minder, maar probeert hij wel hoog te lopen...

Wat kan dit zijn?
Is hij voor een hele lange tijd vroeger met een slecht zadel gereden, dat dit gedrag geconditioneerd is?
Hij heeft vroeger ook voor de kar gestaan. Verder weet ik vrijwel niks van zijn achtergrond helaas!

[ITP] Trotse draver showt off voor de lens
Dit is een fototopic van gisteren (laat ik hem los rennen doet hij het niet, op enkele stukjes na).
Hij is blind aan 1 oog (rechter) dus houdt wel de boel wat meer in de gaten door zijn hoofd te bewegen..

Ik hoop dat jullie mij een beetje op weg kunnen helpen!

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 18:43

Het kan zo veel zijn, zeker met een niet goed passend zadel. Dat kan zoveel schade aanrichten...

Grote kans dat er iets niet goed zit in zijn rug als blokades of scheve wervels of dat hij last heeft van zijn gebit. Voordat medisch alles is uitgesloten kunnen wij op bokt weinig voor je doen....

Fem_daf

Re: Draver blijft met zijn hoofd schudden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 23:07

Goed zittend zadel is belangrijk, helaas is zonder ook niet goed. Je gewicht wordt niet verdeeld waardoor hij 2 zware punten voelt. Af en toe kan geen kwaad, maar regelmatig doen kun je beter vermijden.
Heb je er al eens een tandarts bij gehad? Haken aan z'n kiezen of andere ongemakken in z'n mond kunnen ook schudden veroorzaken.

FCSA

Re: Draver blijft met zijn hoofd schudden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 06:39

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 14:52

Ik zou de tanden eens laten na kijken. Kan ook rijtechnisch zijn ken wel een pony die hier ook een handje van heeft om echt vrij extreem te schudden/gooien met z'n hoofd als hij niet voldoende aan het werk gezet wordt.