keertwending om achterhand-->paard draait om middenhand

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Theeglas

keertwending om achterhand-->paard draait om middenhand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-12 11:44

Hoi allemaal

Ik ben samen met mijn paardje de keertwending aan het oefenen en op mijn protocol stond dat hij om zijn middenhand draait ipv om de achterhand. Ik oefen het ook in de les maar ivm vakantie lukt dat nu even niet. Nu is mijn vraag (ik snap dat het praktisch onmogelijk is via internet) wat ik kan doen om dit te verbeteren. Ik rijd nu meestal een vierkant dus een kwartwending dan rechtuit dan weer kwartwending etc.

Ik hoor het graag ;)

Geryon

Re: keertwending om achterhand-->paard draait om middenhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 12:39

Wat moet ik me voorstellen met om de middenhand draaien? Dat hij soort van mee gaat met zijn achterbenen naar binnen?
Dan moet jij je hulpen bij stellen, beetje aanvoelen. Gok dat wat meer contact met je buitenhand al wat op kan lossen.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 12:49

Daar bedoelen ze mee dat hij als je een keertwending naar links maakt hij van voren naar links gaat maar van achter meeloopt naar rechts, ipv links en andersom.
Je moet dus zorgen dat zijn achterhand dezelfde kant opgaat, meer het idee van volte sluiten (apuyeren) daar kun je het ook het beste mee oefenen.
Meer opzij zetten in zijn geheel, niet zoals je nu doet kleine stukjes en dan weer rechtdoor, maar echt goed van achter opzij zetten met je been.
Het oefenen wat jij doet op een vierkant is om het paard voorwaarts te houden, maar hij moet juist bij jou ook wat meer opzij.
Het blijft het een beetje lastig, omdat ze én voorwaarts moeten lopen en op een kleine circel moeten blijven, je moet dus meerdere dingen tegelijk doen.
Je kunt tijdens het oefenen het beste even achterom kijken, zodat je ziet wat hij met de achterkant doet, zo leer je het aanvoelen.

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-12 12:52

MF bedankt voor je uitleg, ik begrijp precies wat je bedoelt dus dat ga ik zeker oefenen. En het klopt wat je zegt voorhand naar links en de achterhand naar rechts (net als dat je vroeger zon plastic paardje liet omdraaien). Maar ik kan zeker wat met je uitleg!

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 12:55

Appuyeren in stap en dan een halve volte halve baan erachteraan doordraaien in het appuyementgevoel, dus de achterhand blijft meedraaien!

Echt lang oefenen todat hij super appyementen loopt in stap!!! En de keertwendingen groot houden, op een gegeven moment kun je ze kleiner stappen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 12:55

Hij draait dan idd met de achterhand weg. Je moet gaan oefenen door hem gehoorzamer aan je buitenbeen te maken. Hij moet voor jouw buitenbeen naar binnen stappen en mag daar niet tegenin wegdraaien. Begin maar met travers op een voltetje stappen en verklein dit voltetje. Hij moet jou ongeveer dit gevoel blijven geven alleen moet uiteindelijk de voorhand net iets voor de achterhand blijven. Maar het gevaar zit idd dat de voorhand draait en de achterhand dus wegdraait ipv meestapt.
Meest gemaakte fout in de keertwendingen.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 12:56

Theeglas schreef:
MF bedankt voor je uitleg, ik begrijp precies wat je bedoelt dus dat ga ik zeker oefenen. En het klopt wat je zegt voorhand naar links en de achterhand naar rechts (net als dat je vroeger zon plastic paardje liet omdraaien). Maar ik kan zeker wat met je uitleg!

Nou daar ben ik blij om! *D

sjouk_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 13:01

ik sluit met aan bij MirandaFuego. Je moet er voor zorgen dat je met je buitenbeen de achterhand meer begeleidt en deze niet uit laat zwaaien. Eigenlijk is het een beetje vergelijkbaar met het uitzwaaien van de achterhand in de wending, dan houdt je ook je buitenbeen er achter de singel meer bij. Dit kan je inderdaad helpen en oefenen door vanuit een appuyement je keertwending in te zetten. Alsof je door Appuyeert, maar waarbij je de voorhand extra naar binnen zet

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-12 15:35

Fijn om zulk bruikbaar commentaar te krijgen. Zodra ons zwembad weer een rijbak is ga ik ermee aan de slag! Bedankt!

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-12 22:21

Ging vandaag een stuk beter! Bedankt!

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 23:19

Wat ook een optie is, is dat je tempo te hoog ligt (en het paard zijn balans bij zijn voorbenen ligt). Hem langzamer laten stappen - maar wel actief - en iets van achteren actieveren wil daar ook in schelen. Wij kregen ook de tip om hem eerst een kwartje te laten keertwenden, voordat je dit verder uitbouwt. Het is makkelijker aan iets te knutselen dat al goed gaat maar nog langer moet worden volgehouden, dan iets wat nog niet zo goed gaat telkens maar weer te blijven repeteren tot het ooit eens een keer lukt.

Iig fijn dat het vandaag al beter ging!

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-12 09:29

LuffB die kwart doe ik in de training al maar ik zal vragen of mijn instructrice eens naar het tempo wilt kijken. Gister ging wel ook gelijk langzamer en meer beheerst dus het zal wel samenhangen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 16:42

vergeet je halve ophouding in de zit niet. verder inderdaad buitenbeen erbij om te voorkomen dat de achterhand uitzwaait, en genoeg ruimte geven in de buitenteugel.