Hoe kan ik mijn angst overwinnen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yellona

Hoe kan ik mijn angst overwinnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-12 16:18

Hallo Bokkers
Vorig jaar ben ik van mijn paard gevallen en ik heb sindsdien schrik. Ik had een hersenschudding
IK rijd nu 1 keer in de week. Eerst longeer ik ze en dan laat ik mijn vriend er op rijden even. En daarna rijd ik er nog even op. Ik wil graag binnenkort terug les nemen als ik los durf rijden en ik haar meer vertrouw. De ene week is het beter dan de andere week.
Iemand tips?
Laatst bijgewerkt door Yellona op 06-08-12 16:53, in het totaal 1 keer bewerkt

123horse123

Re: Hoe kan ik mijn angst overwinnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 16:21

Ik zou het langzaam weer oppakken en rustig beginnen met lessen, als het een keer wat erger is dan de andere x, gewoon weer even rustig doen en dan zal je denk ik meer vertrouwen krijgen in je paard... Misschien helpt het.. Verder weet ik dat het wel goed is dat je uberhaubt nog rijdt...

Yellona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-12 16:53

Ja; Heb haar nu bijna een jaar

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 17:00

ik heb hetzelfde meegemaakt, ook flinke hersenschudding aan een val over gehouden, en daarna angst om er weer op te stappen.

ik ben longe werk gaan doen, en zorgen dat mijn paard zo mega scherp aan de hulpen stond dat mijn vertrouwen groter werd, en op een gegeven moment zo groot dat ik er weer op ben gestapt.
maar laat je door niemand pushen, voelt het goed dan doe je het wel, maar voelt het niet goed gewoon niet doen.

jij hebt zelf in de hand hoe lang het gaat duren, je moet er klaar voor zijn en weer vol zelf vertrouwen dat het goed komt als je weer gaat rijden, dat kan alleen jij voor elkaar krijgen.

ik weet hoe vervelend het is, je moet op een punt komen dat je min of meer boos wordt op jezelf en het weer gaat doen.

veel sterkte!

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 17:37

ik ken het ook. Ik rijd nu voornamelijk aan de longe om het vertrouwen weer te krijgen. Ik moet van mezelf binnenkort gewoon weer "los" gaan rijden....

Yellona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-12 18:34

Ik rijd aan dubbele lange lijnen en dan op het einde aan de longe.
Maar ik moet van mezelf ook terug los desnoods in stap

Liefbeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 18:40

Ik heb in het verleden ook wel eens angst gehad om te gaan rijden, terwijl mijn paard echt super braaf is... Zodra ik zenuwen krijg, gaat hij gekke dingen doen... Wat mij geholpen heeft is valeriaan. Een uur voor ik ging rijden ( het duurt even voor het werkt ) nam ik een tabletje ( gewoon van het kruidvat ). Ik was dan net even relaxter en mijn paard dus ook. Hierdoor kreeg ik ook weer meer vertrouwen in ons en kon ik het daarna ook gewoon weer zonder. Hoe meer positieve ervaringen je meemaakt, hoe beter het gaat. Dus gewoon steeds zorgen voor succeservaringen !

Succes hoor.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 21:45

Heb ik ook wel eens aan gedacht. Klinkt belachelijk vind ik, maar als het je er even doorheen helpt...... waarom niet?!

Yellona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-12 11:24

Dank je

xojeanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 16:00

Ik heb ook door een val tijdens het springen een hersenschudding gehad, wat voor mij heel erg hielp is om het rustig weer op te pakken, maar na een tijdje toch weer over mijn angst heen te stappen en gewoon te doen. Vallen hoort nou eenmaal bij paardrijden.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 16:02

Tip; Begin met hulpteugel en aan de longe.
De longeerlijn geeft mij ook wat vertrouwen omdat ik weet dat er altijd nog iemand een beetje controle heeft.
Succes.

Yellona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-12 17:47

Ik rijd momenteel nog steeds aan de longe. Heb wel al eens los gereden en toen schoot ze ff in galop maar het is mij gelukt toen om ze te stoppen maar heb nog altijd schrik als ze het weer doet

123horse123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 17:52

Zou je niet beginnen op een rustiger paard? Tenminste ik weet niet hoe je paard is misschien dat het net toevallig is maar als ik het zo bekijk lijkt je paard best een druk paard... Kan het ook mis hebben hoor maar als je 1 x los rijdt schiet ze ervandoor? Dat kan natuurlijk ieder paard hebben maar er zijn paarden die dat zowat nooit doen...

123horse123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 17:53

Ow ja, ik kan dat natuurlijk niet weten hoe je paard is maar k kan het ook helemaal fout hebben hoor

Yellona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-12 17:56

Ik rijd ook nog op paarden van mijn vriend en die zijn rustig. Was er afgevallen met andere paarden bij. Maar komt wel goed. Ooit moet ik toch terug los rijden hoor.

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 18:04

Ik heb precies hetzelfde meegemaakt.
Als ik dan weer ging rijden en mijn pony maakte een zijstapje, zat ik meteen helemaal voorovergekrampt.
Misschien dat ik in de herhaling val, maar bij mij heeft het heel erg geholpen om een priveles te volgen aan de longe.
Van begin tot eind erop.
Succes, ik weet hoe vervelend het is!

MRV_2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 18:25

Wat vervelend, ik kan mij voorstellen dat je angstig bent. Waarom ga je geen lessen volgen met haar juist om je angst te overwinnen en niet pas als je haar meer gaat vertrouwen? Is er geen instructrice in de buurt die jou hierbij kan helpen? Misschien voel je je juist wat fijner als er iemand bij is die jou kan begeleiden? Veel succes!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 18:27

Aan de longe is echt iets wat ik niet durf, je wilt niet weten hoe je in die draad verstrikt kan raken als je paardje wegspringt of wat dan ook. :o

Persoonlijk zou ik er ook vaker dan 1x per week opstappen dat helpt echt, en vooral ritme blijven houden. :j

Yellona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-12 18:28

Mijn vriend houdt ze vast en helpt mij. Stilaan betert het wel.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 19:25

ik heb van nature niet veel schrik, ik ven al vaak gevallen en er telkens gewoon weer opgesprongen. mij paard is niet de makelijkste, maar het moment dat je in het zadel zit mag je niet ann de val denken, stap rustig eerst, later kan je het weer opbouwen. Mij hebben ze geleerd: na een val onmiddelijk weer opstappen, ookal heb je veel pijn. als je kan stana kan je er ook wel even op. da heeft mij wel na iedere val geholpen. al is het niet altijd zo eviedent, ben al met gekneusde ribben weer moeten opstappen.
Mijn vriendin heeft ook een erge val gemaakt met een bwp, zij had een barst in haare rugenwerven, als deze 5mm langer was was ze verlamt geweest. ze zit nu ook sinds vorige maand weer in het zadel, ze zei: gewoon verstan op 0 en er weer op. als je je ontspant zal je snel de schrik vergeten.

Yellona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-12 19:28

Ik heb er toen niet meer opgezeten na mijn val. Dan heeft mijn vriend er wel opgezeten. Zij is een KWPN merrie grootvader farn. Maar in de omgang is ze zeer lief

xamberx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 23:00

Je kan ook privé les nemen dat is wat rustiger en minder eng, en kan alles lekker op jou tempo zonder allmaal andere.paarden om je heen.