Nog meer mensen met praktijk problemen door....platvoeten?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Liesbeth1994

Nog meer mensen met praktijk problemen door....platvoeten?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-12 10:27

Vaak heb ik moeite met een goede beenligging (en voetjes) door,jawel,mijn platvoeten.
Mijn hakken zijn teveel uitgedrukt,enkel schuin en mn tenen steken daardoor naar buiten (er werd mij ook verteld dat ik daardoor ook een holle rug heb).

ik probeer mijn voeten altijd goed recht te houden met rijden maar dan krijg ik echt pijn aan mijn enkels en dus ook mijn voeten.

Aangezien ik nog geen topic over 'menselijke platvoeten' vroeg ik me af of er nog meer mensen hier last van hebben?en hoe gaan jullie er mee om?

MaritB

Re: Nog meer mensen met praktijk problemen door....platvoeten?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 10:31

Hier hetzelfde probleem.

Ik krijg ook last van mijn enkels en kan mijn tenen niet goed naar binnen draaien.
Ook mijn rug is erg hol.

Sowieso mijn hele houding met lopen.. Ik heb ook veel meer last van linkerbeen, zo erg nu dat ik amper lange stukken kan lopen. Wordt weer tijd voor podotherapeut

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-12 10:46

Gelukkig,dan ben ik dus niet de enige! En inderdaad,lange stukken lopen zit er niet in.
rij jij toevallig ook met zolen?werd mij wel aangeraden maar ik merk nou niet echt vooruitgang.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 10:51

Ik heb al 2 jaar geen zolen meer in gehad omdat het heeeel goed ging.

Nu is het weer drama, OEPS!

Ik moet ook gewoon weer gaan trainen.

Heb je ook last van je onderrug?

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-12 11:05

Ja dat ook,maar dat merk ik wel pas na het rijden.

En de volgende dag zowieso ongeloflijke spierpijn aan mn pootjes.

Fijn dat het wel een tijd goed is gegaan. Die van mij zijn zo plat als het maar zijn kan dus daar valt weinig aan ye verbeteren.haha dus moet altijd wel zolen aan.

Ook zo'n probleem,slippers kopen voor de zomer.loop altijd naast de zool ipv er op. _O-

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 11:14

Ik heb zelf flexibele platvoetjes, mijn enkels staan ook een beetje naar binnen toe gedraaid (en ik heb licht o-benen maar weet niet of dat ook daardoor komt :')). Lopen op slippers vind ik ook altijd echt super vermoeiend dus ik heb ook geen slippers meer :p. Verder had ik met paardrijden zeker in het begin super veel moeite met mijn tenen niet naar buiten te draaien. Heb er alleen nooit aan gedacht dat dit door mijn voeten zou komen xD. Ben er eigenlijk ook nooit voor naar de dokter geweest ofzo. Zijn er speciale oefeningen zodat je voet minder plat wordt? xD

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-12 11:27

Welkom bij de club!hihi

Nee,heb geen oefeningen maar af en toe als ik naar een premiere moet loop ik op hakken en dat vind ik wel een goede afwisseling voor de voeten omdat ik dan wel zegmaar een kuiltje in mn voet heb. Ik hoor het ook graag als er iemand tips heeft.

karinsd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 13:20

ja hier ook hetzelfde probleem, kan niet op gewone platte schoenen lopen zonder speciale aangemeten zooltjes. Heb deze ook in mijn rijlaarzen zitten gaat al iets beter. Maar heb vaak pijnlijke voeten en knieën, dus als iemand andere tips heeft graag.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 13:52

Tips voor sterke spieren bij de voeten ;)

- Op 1 been staan( dan ga je namelijk de spieren aan de binnenkant aanspannen en zo kun je ze trainen)
- Hinkelen
- Teen naar je toe trekken
- Over een schelpenpad lopen, wedden dat je dan de voet hol gaat trekken ;)

priske29

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 14:10

dat lijkt me erg lastig, gelukkig geen last van

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-12 17:39

Maritje1991 schreef:
Tips voor sterke spieren bij de voeten ;)

- Op 1 been staan( dan ga je namelijk de spieren aan de binnenkant aanspannen en zo kun je ze trainen)
- Hinkelen
- Teen naar je toe trekken
- Over een schelpenpad lopen, wedden dat je dan de voet hol gaat trekken ;)

Bedankt voor de tippies!zal het allemaal zeker gaan uitvoeren.

van de week gaan we een keer proberen met stro touwtjes aan de beugels en singel. dan blijven mn tenen recht naar voren. Vanmiddag weer georobeerd er op te letten met mn voeten maar ik voel nu al een pijntje opkomen.

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-12 17:40

karinsd schreef:
ja hier ook hetzelfde probleem, kan niet op gewone platte schoenen lopen zonder speciale aangemeten zooltjes. Heb deze ook in mijn rijlaarzen zitten gaat al iets beter. Maar heb vaak pijnlijke voeten en knieën, dus als iemand andere tips heeft graag.

Welkom hier!ik hoop mee op tips

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 17:44

Ik maak uit bovenstaande posts op dat er een aantal mensen met platvoeten moeite hebben met het naar voren laten wijzen van de tenen. Ik denk dat er bij deze mensen een misverstand bestaat; je moet je tenen niet naar voren laten wijzen door je enkels te draaien. Als je dit doet, krijg je inderdaad last van je enkels, omdat je je voet niet gelijkmatig (kunt) belast(en).

Je tenen horen naar voren te wijzen doordat je je been vanuit je heup in een goede positie legt. Je hamstrings ( de spieren aan de achterkant van je bovenbeen) moeten naar achteren wijzen. De meeste rijbroeken hebben hier een naad lopen. Als je deze recht naar achteren laat wijzen, dan zit je in de meeste gevallen goed. Verder moet je erop letten dat je alle vijf de ballen (knobbels) van je voet gelijk belast, ongeacht de stand van je voeten. Evenveel gewicht van de bal van je grote teen naar je kleine teen. Doe je dit niet, dan heb je grote kans dat je last krijgt van je enkels en je knieën.

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-12 21:28

Heb toevallig nog naar het naadje gekeken,die zat wel recht naar achteren. Maar ik zal vast wel iets doen wat niet perfect is.ik moet nog een beetje mn houding zoeken (bij het voeten/been gedeelte).

Bedankt voor de uitleg!heb je ook ervaring met lessers (ik begrijp uit het onderschrift dat je lessen geeft) die platvoeten hebbben?heb je daar nog tips voor?oefeningetjes enzo die worden uitgevoerd?

In mijn profiel heb ik een foto van mij en haf op wedstrijd,daar zie je heel erg dat mn hakken teveel zijn uitgedrukt.als ik die foto zie schrik ik er zelf van. Ook mede dankzij de platstampers

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 22:02

Alicia2u schreef:
Ik maak uit bovenstaande posts op dat er een aantal mensen met platvoeten moeite hebben met het naar voren laten wijzen van de tenen. Ik denk dat er bij deze mensen een misverstand bestaat; je moet je tenen niet naar voren laten wijzen door je enkels te draaien. Als je dit doet, krijg je inderdaad last van je enkels, omdat je je voet niet gelijkmatig (kunt) belast(en).

Je tenen horen naar voren te wijzen doordat je je been vanuit je heup in een goede positie legt. Je hamstrings ( de spieren aan de achterkant van je bovenbeen) moeten naar achteren wijzen. De meeste rijbroeken hebben hier een naad lopen. Als je deze recht naar achteren laat wijzen, dan zit je in de meeste gevallen goed. Verder moet je erop letten dat je alle vijf de ballen (knobbels) van je voet gelijk belast, ongeacht de stand van je voeten. Evenveel gewicht van de bal van je grote teen naar je kleine teen. Doe je dit niet, dan heb je grote kans dat je last krijgt van je enkels en je knieën.

Maar doordat ik al mijn leven met platvoeten loop, daardoor mijn knieen naar binnen staan en mijn bekken gekanteld is het heel moeilijk om zo te zitten ;)

Niet onmogelijk maar kost mij wel meer oefening.

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 09:13

Oh mijn knieën staan ook naar binnen gedraaid dus als ze recht naar voren wijzen wijzen mijn tenen zowiezo al naar buiten (net even mijn benen uitvoerig lopen bestuderen, mijn moeder keek me aan alsof ik gek was :'))

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 10:02

Knieën naar binnen en een naar voren gekanteld bekken zie je inderdaad veel bij mensen met platvoeten. Dit komt voort uit een inactieve houding en is wel te corrigeren. Wat Maritje zegt klopt wel hoor, het kost wat meer oefening. Het hangt er dus vanaf hoe graag je het wilt (en hoeveel last je ervan ondervindt).

Oefeningen voor mensen met platvoeten zijn erop gericht om de spieren in enkels en voeten te versterken. Deze zijn doorgaans wat lang en slap. Oefeningen op je tenen, en daarbij eventueel ook op één been (zoals het gooien van een bal of simpel tandenpoetsen) kunnen werken. Dingetjes op een balanstol of trampoline worden ook wel gedaan.
Belangrijk is om ook naar de rest van de houding te kijken. Bij het paardrijden zijn de slappe knieën en buikspieren een grotere beperking dan de platvoeten. Zet je bekken dus rechtop in middenstand (je rug niet hol en niet bol, maar in het midden) en train ook je heupspieren om je knieën naar buiten te draaien, bv. met deze oefening: http://www.youtube.com/watch?v=377x0GwEehk

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 11:05

Oke dank je wel :) Op het laatst ging het wel prima dus het is zeker wel verbeterd bij mij. Ik rijd nu al een tijdje niet meer maar ik wil binnenkort weer beginnen. Ga dus alvast oefeningen doen :). En andere oefening die ik ergens vond is een handdoekje op de grond leggen en dan door je voet hol te maken het telkens een stukje naar je toe te trekken (begrijpt iemand me nog? xD). En met de bal van de voet op een verhoging staan (bijvoorbeeld een traptree) en dan telkens op je tenen staan en langzaam laten zakken.

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-12 11:45

muntdrop schreef:
Oh mijn knieën staan ook naar binnen gedraaid dus als ze recht naar voren wijzen wijzen mijn tenen zowiezo al naar buiten (net even mijn benen uitvoerig lopen bestuderen, mijn moeder keek me aan alsof ik gek was :'))

Ik zie het al helemaal voor me.haha

En Alicia2u, fijn dat je ons er dingen over kan uitleggen!