pony hangt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LisanneEXx

pony hangt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-12 16:08

hoii,
ik en mijn pony zijn na een poos weer goed op weg maar nu zit ik met een probleem namelijk:
ik rij hem aan de teugel en doe oefeningen na een poosje gaat hij mooi lopen en word los.
ongeveer na 5 min. dat hij los loopt gaat hij zo onzettend hangen in mijn handen.
ik probeer dan met mijn voeten hem hoger in te stellen, maar nu wil hij er niet meer op reageren.
wie wil mij helpen?
Xx''

Jackie1996

Re: pony hangt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 20:40

als hij niet reageert een flinke schop geven maar dan niet gelijk weer opvangen! elke keer als hij iets wil gaan hangen weer een schop. En des noods een tikje met de zweep als hij zich echt niks van het been aantrekt!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 20:57

Lisanne, als een paard hand krijgt om te gaan hangen dan kan hij ook gaan hangen. Dus ben eens kritisch op je eigen hand gebruik. Ben jezelf te sterk, kom je te hard in? Hij loopt dus op de voorhand. Je kan eens proberen om in draf het tempo een stuk lager te leggen zodat je paard de beweging in zijn lichaam kan verwerken en op eigen benen kan lopen. Vaak zie ik dat het tempo zo hoog ligt dat het paard alleen maar op de voorhand kan gaan om het bij te kunnen houden. Ik ben niet zo kapot van het schop verhaal van Jackie1996.
Ik ben eerder voorstander van dat je met een goede instructeur gaat leren los te werken en op een juiste manier aan de teugel gaat rijden. Met juist bedoel ik dat je met zit, been en handhulp leert om een goede halve ophouding te maken. Aannemen - NAGEVEN - aannemen - NAGEVEN. Maar dat is niet zo gemakkelijk om je vanaf de computer te leren om een paard op de juiste manier aan de teugel te rijden. TEgenwoordig wordt er vaak te veel met druk gereden daar men niet meer weet hoe paard los te werken enz. Succes en hopelijk vind je iemand die je wilt helpen.

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 21:00

Jackie1996 schreef:
als hij niet reageert een flinke schop geven maar dan niet gelijk weer opvangen! elke keer als hij iets wil gaan hangen weer een schop. En des noods een tikje met de zweep als hij zich echt niks van het been aantrekt!

Klinkt niet echt heel diervriendelijk die 'schop'.

Het ligt er een beetje aan op wel niveau jullie gelopen hebben. In eerste instantie is het natuurlijk beter om hem, ondanks het hangen, over zijn rug te laten lopen. Wanneer je hem goed over de rug hebt lopen kun je gaan werken naar het meer op eigen benen gaan lopen. Hiervoor hoeft hij in mijn ogen niet eens meer opgericht te zijn, dit kan ook wanneer hij lekker ontspannen naar beneden loopt. Daarnaast zou ik veel overgangen rijden, van stap naar galop, naar draf, naar uitgestrekte draf etc etc de combi's zijn eindeloos.

Zoals jackie het hierboven zegt, kun je het ook proberen door (licht) te drijven, en dit op te vangen met een halve ophouding (dus niet heel extreem drijven, niet heel extreem aan de teugels treken, alles met beleid). Maar ook dit is trouwens weer afhankelijk van jouw paard. Als hij niet goed reageert op het been is het alweer lastiger om hem goed aan te drijven/goed overgangen te rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 21:02

Hmm ik lees even mee. Heb ook 1 paard die dat doet, terwijl de anderen wel allemaal lekker lopen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 08:49

Loslaten aan de voorkant. Pas aan het hoofd gaan prutsen als het paard de rest van z'n lijf gebruikt.

muis_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 10:54

wat voor mij erg helpt is heel veel overgangen rijden (snel achter elkaar, kan ook midden in een figuur) en veel figuren achter elkaar waardoor je paard niet de tijd heeft om te bedenken hoe hij kan klooien (hangen)

Vooral 8-jes en oefeningen waar je extra stelling vraagt kunnen heel erg helpen.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 10:57

ik zou eerst even kijken of er niks is met het gebit van je paard, even een tandarts erbij dus. Zo is dit probleem bij mijn paard opgelost.

Siloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 19:53

ik denk dat het te maken heeft dat je hem niet goed van achter naar voor rijd , ofterwijl voorwaarts neerwaarts , dus been eraan en vanvoor weer opvangen waardoor hij als het goed is zn achterbenen meer onder zn kont gaat zetten waardoor hij actiever word met rijden , veel succes verder ! :)

Edit : als hij actiever word vanachter , dus zn motortje beter laat werken word hij vanvoor ook losser !

Ziji

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 23:21

Misschien dat deze oefening werkt ( bij het paard wat ik voor mijn vriendin reed werkte het wel) als je veel keertwendingen rijdt en daarna wegdraaft, weer keerwending, wegdreven etc etc, komt je paard wat meer omhoog....doordat ie achter meer moet dragen door de keertwendingen....handen dan iets hoger instellen om hem daar te houden. Terughangen heeft geen zin....hij weegt waarschijnlijk 500 kilo, jij 50 ga je niet winnen ;-) misschien dat je er iets mee kunt!

Kimberly520

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 20:59

Mijn pony doet dit ook. Haar teugels lossen helpt niet, hangt dan nog harder.
Als je veel vlotter en actiever gaat rijden moet dit normaal wel helpen.