Ik val altijd op mijn zelfde zijde.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sjojo

Ik val altijd op mijn zelfde zijde.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-12 14:27

Vorige week moest mijn merrie zonodig weer wat bokkkensprongen maken. Het gevolg was dat ik voor de 4e keer viel en al die keren val ik op mijn rechter zijde. Ik ben nu echt aan het twijfelen of mijn rechter been niet korter is dan het linker :') . In elk geval heb ik telkens gigantische pijn thv mijn bekken, zo erg zelfs dat ik na de val mijn benen niet kan bewegen en iedere keer hopeloos moet wachten op het terugkeren van gevoel naar mijn benen (duurt toch zo'n 2 min). Vroeger kon ik na een val altijd direct opstaan maar nu dus niet meer. Ik heb geen blauwe plekken, wat ik toch wel raar vind omdat ik tot op vandaag nog steeds pijnlijk ben in mijn rug.
Is dat normaal dat als je valt je je een tijdje niet kunt bewegen?
Mijn merrie is direct gevangen door mijn rijmaatje, gelukkig maar want ik geraak niet direct recht.

Geryon

Re: Ik val altijd op mijn zelfde zijde.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 18:05

Wat jammer dat je er zo vaak af valt.. Wat is de reden waarom zij zulke bokkensprongen maakt? Beter voorkomen dan dat jij weer op de grond ligt zonder gevoel in je benen!

Lijkt me eng.. Ik weet ook niet of dat normaal is, zelf nooit last van als ik val.. Misschien zou je eens naar een arts of fysio ofzo kunnen gaan? Die kunnen wel voelen of er wat is met je bekken ofzo..

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 18:15

Nee dat lijkt me niet normaal als je 2 min geen gevoel in je benen hebt..
En als je dan ook nog pijn hebt ana je bekken.. als ik jou was zou ik even langs de huisarts gaan oid..

FutureVet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 18:45

ik zou dan wel even langs de huisarts gaan...

Liefbeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 18:51

Geen antwoord op je vraag, maar ik heb mij ook afgevraagd waarom ik ook altijd van dezelfde kant afval... Ik ben denk ik bij elkaar 9 keer van mijn paard afgestuiterd en altijd aan de linkerkant...
Op 1 keer na; toen mijn paard in de duinen aan de kletter ging omdat er een ruiterloos paard voorbij geracet kwam, toen schoot ie linksaf het fietspad op en ik vloog er aan de rechterkant vanaf in de struiken. Dit was wel de meest pijnloze val van allemaal trouwens... :) Ik denk toch niet dat beenlengte verschil de oorzaak is...

Als je nog steeds pijn hebt van de val, kun je altijd langs de huisarts gaan ? Misschien wel verstandig om even te doen...

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 18:54

Het zal er wel mee te maken hebben hoe jouw paardje het liefste bokt. Elk paard is rechts of links handig/gebogen net als ons, ook hebben ze bv de voorkeur voor de linker of juist de rechter galop. Ik vermoed dat ze dit met bokken ook heeft en jij er daarom meestal aan dezelfde kant af valt :-) In ieder geval sterkte!!

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 19:19

Wat Jenny zegt en ook je eigen "voorkeurskant" om te vallen telt. Als je iets in je handen hebt en probeert dat te beschermen als je valt dan zul je merken dat je heel merkwaardige bewust bewegingen kunt maken terwijl je valt. Je kunt ook les krijgen in het vallen. Jij valt onwillekeurig en dus op je automatische piloot. Het kan met je houding te maken hebben, misschien zit je van nature een beetje naar links gebogen en hel je daardoor sneller naar links over, misschien heb je meer kracht in je ene been dan in het andere, misschien voelt links voor jou veiliger dan rechts en ga zo maar door.
Als je jezelf van je paard zou willen laten vallen terwijl je draaft en er is niets waar je tegenaan kunt vallen, welke kant val je dan?

marjor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 19:24

Ik ben er gister ook voor de vijfde keer afgevallen in 2 jaar tijd. Dus dat valt mee. Ik val er altijd aan de linkerkant af. Nou moet ik zeggen dat ik soms scheefzit naar links en ik er meestal ook afval als ik hem niet rechtgericht krijg. Dus dan is het logisch dat ik er aan de linkerkant afval. Ik val ook altijd om mijn linkerbil en dan op mijn (onder)rug. Gister had ik mazzel, alleen op mijn linkerbil. Ik kan gelukkig ook altijd meteen weer opstaan. Ik zou ook zeker even langs de huisarts gaan. 2 minuten niet kunnen bewegen, is echt niet goed.

Liefbeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 19:27

mrie schreef:
Wat Jenny zegt en ook je eigen "voorkeurskant" om te vallen telt.
Als je jezelf van je paard zou willen laten vallen terwijl je draaft en er is niets waar je tegenaan kunt vallen, welke kant val je dan?

Grappig dat je dat zegt, ik was het helemaal vergeten, maar in de tijd dat ik nog fanatiek aan judo deed ( jaja zwarte band... :) ) viel ik altijd het liefst op mijn linkerzij... Dat is ook wat er gebeurt met vallen van mijn paard. Dat zal het wel zijn dan. Weer een mysterie opgelost !

Thnx :D

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 19:37

Als je er niet gerust in bent, moet je je even laten controleren (als je je even niet kan bewegen na een zware val is dat niet onoverkomelijk. Ik heb het zelf ook gehad dat mijn benen even niet te bewegen waren na een zware klap op mijn rug door een val op de beton). En wat betreft dat altijd vallen op dezelfde kant. Ben je rechtshandig of linkshandig? Want dat heeft daar soms wat mee te maken heb ik gemerkt.

marjan19

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 20:11

Vorige week ben ik ook van een 3 jarige afgevallen, op de rechterkant.
Uiteindelijk op de knieën terecht gekomen, maar vanaf toen kon ik niks meer.
Ik zat in de bak op mijn knieën, en mijn moeder en een kennis moesten me helpen om om te draaien en te gaan liggen. Uiteindelijk werd ik telkens bij het opstaan en lopen ook zwart voor de ogen en viel ik bijna flauw.
Ik ben naar de huisarts gegaan na nog een rondje gereden te hebben zodat ik niet bang word.
Onder in mijn rug was een spier verrekt, in mijn schouder een spier verrekt en de rest gekneusd.

Dat geen gevoel hebben ken ik dus wel, maar ik vraag me af of dit misschien niet door de klap komt die je spieren krijgen bij een val..

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 20:14

Ben je rechts? Dan val je sneller naar rechts, ben je links? dan val je sneller naar links.
Dit is omdat je het gevoel hebt dat je jezelf met die kant beter kan beschermen :)

sjojo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-12 14:36

Ik ben rechtshandig en ik val altijd op de rechter kant. Veel vallen vind ik niet dat ik doe, 4 keer op 1 jaar tijd van een 4 jarige is volgens mij niet veel als je nog maar 1 jaar rijdt. Ik ben eens gaan meten en mijn rechter stijgbeugel leek 1 gaatje lager te zitten |o . Volgens de gaatjes waren ze gelijk maar volgens het meetlint hangen ze nu correct. Goh ja nu zullen we het wel merken zeker of ik beter blijf zitten, vond het al zo raar dat ik met licht rijden minder steun had rechts B-)