Tips eerste springles?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fibitje

Tips eerste springles?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-12 22:23

Hoi

ik heb binnenkort mijn eerste springles en ik vroeg me af of jullie wat tips hebben voor mij?

Ik ben een dressuurruiter (7 jaar effectief dressuur gereden, daarvoor 2 jaar manegelesjes) en ik rijd western (reining) maar springen heb ik nog nooit gedaan. Nu na 9 jaar besloot ik om er volgende week verandering in te brengen! :-)

Tips zijn dus zeker welkom!!
Vind het echt hartstikke spannend!

Ik ga met mijn eigen dressuurruin springen. Paardje wordt door mijn vriend altijd springgericht gereden en nu besloot ik me ook aan het springen te wagen. Ikzelf heb er altijd dressuur mee gereden dus geen idee wat het gaat geven.
De ruin weigert normaal niet snel en is wel relatief braaf hoor, anders zou ik het niet doen.

Bedankt!

zodiacje

Re: Tips eerste springles?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 22:31

Ik mag aan nemen dat je alle tips tijdens de les van je instructie gaat krijgen...

fibitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-12 22:53

Ja natuurlijk, maar het is toch altijd wel al leuk om op voorhand wat tips te hebben. Althans dat vind ik toch. Ik weet graag gewoon op voorhand waar ik best op let, keek ernaar uit en ben heel enthousiast dat ik eindelijk eens ga springen.
Even een heel slecht voorbeeld maar als je voor het eerst met de auto ging rijden, dan neem ik aan dat je toch ook eerst even wat dingen gelezen hebt erover? Of ben ik nu zo'n strevertje :D
Bij mijn weten is bokt toch nog altijd een plek waar je dingen kan bijleren en ik vind je reactie persoonlijk vrij onbeschoft.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 23:00

Ga ervan uit dat je alleen maar toekomt aan balkjes draven en een klein kruisje, dan valt het altijd mee. Vooral netjes aanrijden is belangrijk, netjes op tijd wenden en in het midden van de sprong aanrijden. Als je nog kunt oefenen met de verlichte zit voordat de les is, werkt dat ook in je voordeel! Veel succes en geniet er van!

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 23:08

Vooral plezier maken! en kijken waar je naartoe gaat, je handen een beetje breeder zetten boven de sprong, en hetgene wat hierboven staat.

DutchRiders

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 23:10

Hakken goed uitdrukken en meegaan met je hand..
Goed recht aanrijden voor de sprong en het komt helemaal goed ;)

fibitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-12 23:13

Bedankt voor de tips!!
Verlichte zit heb ik al goed geoefend de voorbije dagen ;-) (ok ja ik ben een strevertje :D)
Met balkjes draven bedoel je toch zoeits als cavaletti? Want dat doe ik soms zo al met mijn paardje. Dus geen idee of we dit tijdens de les ook veel gaan doen dan. Degene die mij dressuurles geeft is dezelfde die me springlesjes gaat geven dus daarmee dat ik weet dat deze persoon op de hoogte is van wat ik zelf al kan en geoefend heb.

Maar inderdaad, het gaat geen meter 20 zijn dat ik ga springen hé, héél klein beginnen om een goede basis te krijgen hé ;-)

Hihi en plezier gaat er zeker in zitten :j Na het zoveel jaar uit te stellen ben ik er nu helemaal klaar voor *\o/*

@DutchRiders: misschien een stom vraagje, maar wat bedoel je precies met meegaan met 'mijn hand'? Neem aan dat het in de dressuur iets anders zal betekenen dan tijdens het springen :+

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 23:15

fibitje schreef:
Bedankt voor de tips!!
Verlichte zit heb ik al goed geoefend de voorbije dagen ;-) (ok ja ik ben een strevertje :D)
Met balkjes draven bedoel je toch zoeits als cavaletti? Want dat doe ik soms zo al met mijn paardje. Dus geen idee of we dit tijdens de les ook veel gaan doen dan. Degene die mij dressuurles geeft is dezelfde die me springlesjes gaat geven dus daarmee dat ik weet dat deze persoon op de hoogte is van wat ik zelf al kan en geoefend heb.

Maar inderdaad, het gaat geen meter 20 zijn dat ik ga springen hé, héél klein beginnen om een goede basis te krijgen hé ;-)

Hihi en plezier gaat er zeker in zitten :j Na het zoveel jaar uit te stellen ben ik er nu helemaal klaar voor *\o/*

@DutchRiders: misschien een stom vraagje, maar wat bedoel je precies met meegaan met 'mijn hand'? Neem aan dat het in de dressuur iets anders zal betekenen dan tijdens het springen :+

je handen naar voren doen zeg maar zodat het paard ruimte krijgt.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 23:18

Ik heb al jaren springles, en begin nog steeds elke les met balkjes draven, gewoon even loswerken. Geen halve les meer, maar wel een paar keer linksom en een paar keer rechtsom. Balkjes draven kan over cavaletti ja, maar ook gewoon over de balken van een hindernis die op de grond liggen.

Meegaan met je hand is belangrijk om je paard vertrouwen te geven dat hij geen ruk in zijn giechel krijgt bij de landing. Bij onervaren springers laat ik ze altijd een knoop in de teugels maken en boven de sprong een pluk manen vastpakken. Op die manier heeft de ruiter steun aan de hals ipv aan de teugel, wat je vaak ziet gebeuren.

DutchRiders

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 08:34

fibitje schreef:
Bedankt voor de tips!!

http://www.google.nl/imgres?q=springend ... ,s:0,i:131

Op de foto is te zien dat deze ruiter meegaat met zijn hand, hij volgt de beweging van het paard en geeft hem ruimte om te springen.
Als jij zoals bij de dressuur je hand boven de schoft houdt, belemmer je het paard zijn beweging.
Geef je paard ruimte om te springen, maar hou wel contact.

Natuurlijk ga je nog niet zo hoog als op de foto :+
Dus hoef je ook niet zòver mee te gaan met je hand.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 09:13

-> RT-P

fibitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-12 11:43

Bedankt voor de tips allemaal! Kijk ernaar uit :-)

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 11:46

Misschien dat ik in de herhaling val, maar een basic tip; niet op de hals van je paard leunen.
En verder veel plezier!

fibitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-12 16:45

Ok bedankt, zal ik zeker proberen :-)

Ben echt benieuwd! Het paardje is wel heel braaf, maar hij zou wel heviger zijn tijdens het springen (dan manegepaardjes bv, het is tenslotte een sportpaardje en geen platgereden oud knolletje). Dus wordt nog spannend :D

Nienkepepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 11:41

Het is handig om over de sprong heen te gaan.
Want (bij sommige ponys/paarden) is het zo dat als je naar de sprong kijkt, dan gaat ie ook tot de sprong.
En niet twijfelen, maar gewoon doen!
Succes!

fibitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-12 15:58

Bedankt voor de tip!

xamberx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 23:01

Er van genieten.

fibitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-12 13:00

Eerste springles achter de rug trouwens & vond het echt super :D Ik kon er niets van, maar was wel tof om eens te doen met mijn paard :+

vieenrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 16:01

Wat fijn dat je het super vond! Als het je ding is, ga er mee door, veel paarden vinden dit ook superleuke afwisseling ( merk ik ook aan mn eigen paard ) :D

fibitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-12 17:50

Ja mijn paard vind het ook wel tof en gelukkig heb ik zo'n eerlijk paard dat mijn geklungel op zijn rug accepteerd en er zelf niet zenuwachtig van wordt, dat terwijl deze op vlak van dressuur eigenlijk niet al te simpel is. Denk dat de springsport deze meer ligt. Het is zeker voor herhaling vatbaar dus :j