B brevet

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wonder007

B brevet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-12 20:16

Hallo,
Ik doe binnenkort mijn B-brevet (Belgie). En zou graag wat meer informatie + tips krijgen

Ik kan stappen, draven en gallopperen ook kan ik een aardig eindje springen. Het enige probleem is stelling en nageefelijkheid.

In de teksten die ik al gelezen heb staat "Het paard moet regelmatig tot een zekere vorm van nageefelijkheid gaan". Hoe ver gaat dit en wat bedoelen ze hiermee?

Ik hoop dat iemand mij nog meer informatie kan geven

Bedankt!

aeolusnr1

Re: B brevet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 22:21

Hallo,
maak je vooral geen zorgen, een B-brevet, is idd niet niks, maar het is niet de bedoeling om iedereen zomaar te gaan dwarsbomen, het de mensen moeilijk te maken of zomaar te gaan buizen, zeker niet.
Een B-brevet is het brevet dat mensen toelaat om aan wedstrijden te gaan deelnemen, je moet er dus vanuit gaan dat een beginner die net genoeg les en kennis heeft en die wil gaan wedstrijd rijden, uiteraard voor die persoon dan in de laagste klassen, maar het is een start tot het echte deelnemen aan echte wedstrijden.
Je moet eigenlijk kunnen aantonen dat je behoorlijk en ontspannen op een paard kunt zitten, dat je een vrij groot deel body-control hebt, en dit zowel over je eigen lichaam als over het paard.
Correcte hulpen kent, durft te corrigeren indien nodig, maar altijd wel met respect en eerlijkheid.
Als je paard heel de tijd tegen je hand intrekt, tjaaaa dan is er eigenlijk niet veel medewerking van je paard en dat is iets dat eigenlijk een eerste noodzaak is om tot een samenwerking te kunnen komen.
Verwar nageeflijkheid niet met het aan de teugel lopen, want dat heeft er eigenlijk niet heel veel mee te maken, dat hoef je dus echt niet te laten zien, het is pas vanaf de L - proeven dat er daar aanmerkingen toe komen om een paard net iets meer aan de teugel te laten lopen, en vanaf de M-proeven tjaaa daar is dat eigenlijk een belangrijk punt aan het worden.
Maar het nageven is dat het paard laat zien dat het niet echt tegen jouw hand in trekt, en bij openingsteugel ook jouw hand gaat volgen (dus stelling naar die zijde aaneemt).
Klinkt allemaal mssn al heel wat, maar dit is echt pas een begin, het hoeft allemaal niet perfect te zijn, maar wel goed genoeg om behoorlijk aan een echte wedstrijd te kunnen starten.
succes alvast.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 06:47

Voor de dressuur moet het basis startklaar zijn, niet voor de prijzen maar wel dat mensen zich niet hoeven af te vragen wat je daar komt doen. Hij moet dus wel enigszins in de hand staan.
Als aeolusnr1 gelijk heeft over het aan de teugel lopen zou het niveau wel nog meer gezakt zijn, met dit paardje eindigde ik ongeveer middenmoot in de B, misschien geeft dat een beeld van de manier van lopen?
Afbeelding

wonder007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-12 08:11

aelousnr1 Bedankt voor je reactie. Stelling lukt inderdaad wel al een beetje maar het aan de teugel lopen is echt een probleem. Als je zegt dat het gewoon niet tegen je hand mag lopen zal het inderdaad misschien wel lukken. Maar ik dacht dus echt dat je een hele tijd netjes aan de teugel moest laten lopen. En dan maak ik echt geen kans op dat brevet!
Urielle, is dat een foto van tijdens het B - Brevet?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 09:26

Nee, dit is van een training met een jonge merrie die ik kort na deze foto gestart heb voor de eerste keren, en waarmee ik dus middenmoot reed, niet prijs- of winstwaardig, ook niet voor schut. Dus wel een beetje wat verwacht wordt in het B-brevet.
Het B-brevet zelf heb ik met een ervaren manegepony gedaan met oog op het springparcours. Die manegepony liep wel aan de teugel, springparcours foutloos en netjes door de pony gesprongen maar ik kan niet zo goed springen (nog steeds niet, maar ik start ook niet in het springen). Ik ben de enige die die dag slaagde voor het brevet, alleen omdat mijn dressuurresultaat het resultaat in het springen op kon halen eigenlijk :o

wonder007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-12 07:01

Oh oke, ik kan eigenlijk "beter springen (en doe het ook liever). Het probleem is dat ik er niet het geduld voor heb om steeds netjes te zitten bij dressuur, nauwkeurig op je punten rijden dat is echt niet aan mij besteed.

Ik blijf er aan twijfelen of ik het ga halen. De paarden die ik rij aanvaarden het teugelcontact en bij sommigen krijg ik daar wat nageefelijkheid en aan de teugel. Maar ik ga het dus nu tijdens een kamp doen en ja....

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 16:16

Kun je het niet met een ervaren manegepaard/pony doen die je door het dressuuronderdeel loodst? Hoef je eigenlijk alleen even te concentreren op netjes zitten en exact rondsturen en zo lang duurt zo'n test nou ook weer niet ;)

lotte_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 18:57

Vertrek morgen ook op kamp voor mijn B-brevet :)

Ze hebben mij altijd verteld (en heb ik ook gezien) dat het niet zo belangrijk is hoe je paard aan de teugel loopt maar vooral hoe je het vraagt!
Je moet vooral zorgen dat je je paard niet in de weg zit, stoort en tegenstrijdige hulpen geeft.
Heb heel veel mensen zien buizen waarvan je zou zeggen: waarom zijn die gebuisd? Die liepen toch netjes en alles mooi afgewerkt, maar ze stoorden hun heel de tijd.

Wel moet je paard tijdens de dressuur af en toe iets van nageefelijkheid laten zien, maar dit gaat bijna vanzelf als je ontspannen rijd en op de juiste manier iets aan je paard vraagt.

Ik zeg nu miss wel waar je vooral moet voor zorgen enz maar ben zelf kei zenuwachtig! :D
Vooral omdat ik een manegepaard krijg waar ik niets van weet en daar moet ik 1weekje tijd achter komen :)

elisa_beth

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 18:24

goh, maak je niet zo'n zorgen ;)
tijdens mijn B-brevet liep mijn pony'tje wel aan de teugel en nageeflijk, maar tijdens het spring onderdeel toch een weigeringetje, nuja was er toch door *\o/*

er waren er wel een pak waarvan de paarden en pony's niet altijd nageeflijk en aan de teugel liepen (niet dat ze liepen strren kijken), en die zijn er ook door; zolang je houding, hulpen en figuren goed zijn, gaat de rest wel vanzelf :(:)

succes!!!

Carowl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 19:53

Ik heb ook zo'n kamp gedaan maar ze hielden er rekening mee met het 'niveau' van het paard.
Dus als die nooit nageeflijk loopt kijken ze daar niet zo streng naar.
Het wordt natuurlijk wel gevraagd, maar als je je oefeningen gewoon goed uitgevoerd zijn is dat minimaal.
Succes! ;)

lotte_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 19:29

Heb mijn brevet niet gehaald :n
Ze zeiden dat ik wel goed reed maar ik zat iets te ver naar voren, dat was de enigste reden waarom ik niet mocht meedoen (het was naar het schijnt een strenge jury, wat achteraf niet waar bleek te zijn). Ach ja ik ga het gewoon binnenkort op een andere plaats doen en hopen dat ik er dan wel door ben!

Vind Bloso-Waregem wel een aanrader! Veel verschillende paarden voor elk niveau en mijn lesgever was echt super en de andere zagen er ook nog goed uit. Leuke kamers en het eten viel ook nog mee (voor een kamp dan toch ;) )

wonder007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-12 09:28

Ik heb het uiteindelijk ook niet gehaald. Mijn paard kreeg ik niet nageeflijk en kwam soms in verzet +ik zat ook nog eens in de verkeerde galop!

Was er gewoon nog niet klaar voor, gelukkig ben ik nu wel van die theorie vanaf!

vieenrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 15:29

hey! het zal je wel lukken! probeer anders om een paar dressuurlesjes te nemen? die komen altijd van pas, ook later! als je paard goed nageeflijk loopt dan zal ie ook niet of minder in verzet gaan, en kan je van daaruit werken om aan de teugel te gaan rijden. Je bent inderdaad al van de theorie af, dat is al goed nieuws!
veel succes!

wonder007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-12 16:42

Bedankt voor de reactie! Dit was ik ook al met mijn ouders aan het overleggen en volop aan het zoeken!