voorbenen galop, achterbenen draf?? :$

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xsarinax

voorbenen galop, achterbenen draf?? :$

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-12 18:26

ik heb een probleempje

onze bak loopt soms best wel zwaar, daardoor galloppeerd mijn pony in gallop
met haar voorbenen in galop, en haar achterbenen in draf. Als ik sneller galloppeer. Zitten ze soms wel goed maar niet altijd. Als ik dan sneller ga , loopt ze ook niet meer mooi aan de teugel.

op de manege ( waar de bak wel goed loopt) heb ik soms ook nog die problemen

hoe krijg ik haar goed aan het galopperen. met longeren misschien??
gr xsarinax

Merell123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 18:28

Ja en gas geven! Dan maar niet aan de teugel, liever een zuivere gang! Nageeflijk komt vanzelf wel uit ontspanning..

Kun je niet ergens rechtuit galopperen? Lang pad ergens? Want die bochten in een bak zijn moeilijk en rechtuit kan je ook goed gas geven..

LisaFalco

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 18:30

Lijkt mij idd dat het paard dan veel meer voorwaarts moet
Snap daarbij ook niet dat het paard dan niet meer nageeflijk is
Juist als een paard tempo heeft kan het pas nageven

Haarbal

Re: voorbenen galop, achterbenen draf?? :$

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 18:32

Sommige(!) pleasuregetrainde paarden laten deze "dralop" ook zien, hier is het vaak het probleem dat de ruiter zo langzaam mogelijk wil galopperen. In dit geval zou ik zeggen, bak sproeien en meer tempo!

xsarinax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-12 18:33

bij mijn paard juist als ze rustig loopt en ontspannen is, als ik haar aandrijf gaat ze heel snel maar zo wild dat ze niet meer ontspannen is.

@merell123 ja dat is er maar dan is er geen probleem!

@haarbal, ja idd ik wil rustig galopperen, want dan loopt ze mooier!

Merell123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 18:34

Maar dan kun je toch op dat pad gaan oefenen? Eerst gas zodat je een zuivere gang hebt en dan proberen te vertragen maar wel in die zuivere galop houden als ze achter weer gaat draven geef je weer gas bij, dat moet je gewoon gaan opbouwen.. En daarna kun je het dan in de bak gaan doen

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 18:38

xsarinax schreef:
bij mijn paard juist als ze rustig loopt en ontspannen is, als ik haar aandrijf gaat ze heel snel maar zo wild dat ze niet meer ontspannen is.

@merell123 ja dat is er maar dan is er geen probleem!

@haarbal, ja idd ik wil rustig galopperen, want dan loopt ze mooier!

ik denk, even geschat natuurlijk, dat je pony in de galop de rug wat wegdrukt. (door de ongelijke bodem of door spanning). wat niet lekker zit. Jij wil graag langzamer zodat je lekker kunt zitten waarbij de pony ook weer mooier lijkt te lopen maar wel neigt naar een dralop gangetje. Ik zou gewoon voorwaarts gaan en vaak schakelen maar niet lang blijven hangen in de langzame galop. train die maar in een bak waarbij het wel kan.

DutchRiders

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 18:40

Gebroken galop van voren! what to do? i dont know!
Laatst bijgewerkt door DutchRiders op 02-08-12 18:48, in het totaal 2 keer bewerkt

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 18:40

Daar komt bij dat een mooie verzamelde galop een paard relatief veel inspanning kost. Een snelle race-galop met de rug eruit en de kop omhoog kost ze veel minder energie. Misschien probeert je pony zich aan de inspanning te onttrekken door zijn achterbenen te laten draven (kost minder moeite).

Edit: dus; eerst werken aan de VORM (mooi ontspannen aan de teugel en over de rug) en daarna pas aan het TEMPO! Dan loopt ie maar wat sneller, als ie maar wel netjes loopt!

xsarinax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-12 13:05

@haarbal zegt dat ik eerst moet werken aan de vorm, maar ik geef dan toch gelijk aan merel. want ik denk dat ze in de B, meer letten op hoe het paard reageert op het been en daarna ook GOED galoppeerd. Dan dat ie fout zit en mooi loopt!

FutureVet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 18:49

dravers doen dat soms ook.. hoelang heb je je paard al?

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 22:28

...volgens mij zeggen Merel en ik in essentie hetzelfde?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 22:58

Soortementje viertaktgalop als ik het goed begrijp? Dat is impulstekort, dus gas op de plank! (ik bedoel dus dat ie achter actief moet worden gemaakt voor de zekerheid, zelf niet teveel terug willen rijden. Je ziet dit ook vaak bij ruiters die vergeten dat verzameling vanuit activiteit komt)
Altijd eerst de takt herstellen, alle rest van ontspanning of aanleuning of wat dan ook is daarna pas je aandacht waard.
En zolang hij dit doet in galop zeker nog niet starten!

LisaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 23:07

Haarbal schreef:
Sommige(!) pleasuregetrainde paarden laten deze "dralop" ook zien, hier is het vaak het probleem dat de ruiter zo langzaam mogelijk wil galopperen. In dit geval zou ik zeggen, bak sproeien en meer tempo!

Och en dat zit zo lekker! <3

Ik zou eerst gewoon goed trainen dat ze doorloopt en dan als je dat onder de knie hebt haar gewoon weer aan de teugel vragen. 1 stap tegelijk.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 23:09

Haarbal schreef:

Bedoel je de loope? (kan het fout schrijven ;) ) Dat is inderdaad een zeer langzame galop, maar denk niet dat dit bij de TS aan de hand is gezien het heel lastig is om een paard in een correcte Loope te krijgen :) (ik heb 3 maanden pleasure gereden) En het zit alsof je op een schommelpaard zit :j

CelineZilko

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 23:10

Vriendin van me had dit probleem ook, bij haar kwam het omdat haar paard niet recht op de benen liep nu ze hier voor les krijgt gaat het een stuk beter je zou via google kunnen intype : rechtrichten' daar vind je vast wel wat info en kan je er ook wel achterkomen of dit bij jou ook het probleem is ! Succes.

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 00:34

lifaya schreef:
Haarbal schreef:

Bedoel je de loope? (kan het fout schrijven ;) ) Dat is inderdaad een zeer langzame galop, maar denk niet dat dit bij de TS aan de hand is gezien het heel lastig is om een paard in een correcte Loope te krijgen :) (ik heb 3 maanden pleasure gereden) En het zit alsof je op een schommelpaard zit :j

:') Nee, ik bedoel die platgetrainde wie-kan-er-het-langzaamste-pleasure-paardjes die je wel eens ziet starten. Ruiters die serieus denken dat het langzaamste paard het beste paard is. :')

Jij hebt het over de lope, een langzame galop die wel degelijk een galop met 4 benen is, en dus niet een dralop met 2 benen...

xsarinax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-12 17:54

gwnikdus schreef:
dravers doen dat soms ook.. hoelang heb je je paard al?

1 september .. 2 jaar. Maar het is geen draver hoor!