Hoe de achterhand bij wijken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

eclair98

Hoe de achterhand bij wijken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-12 17:38

Hallo bokkers,
ik heb het wijken weer op gepakt nadat het in de lessen niet zo goed ging. En nu ik het weer doe gaat het beter dan ik had verwacht! Alleen, de achterhand hangt er een beetje bij ;) Hoe krijg ik de achterhand er meer ''onder''?

eclair98

Re: Hoe de achterhand bij wijken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-12 22:08

heeft er niemand tips?

dyoka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 22:24

ik lees even mee, heb hetzelfde probleem. :j

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 03:38

Tja, hij reageert dus niet goed op het been waarvoor hij moet wijken, dus eigenlijk gaat de hele oefening dan niet goed. Scherper maken aan de eenzijdige kuit, zelf misschien wat strenger worden, en de oefening evt. versimpelen denk ik.

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 07:04

Misschien kan je je pony gewaar maken met de zweep (dan bedoel ik geen kletsen van een zweep) dat z'n achterhand er wel nog aan hangt he ;) maar ik heb er eigenlijk geen ervaring mee, maar denk wel dat als je je paard goed rijdt en een rechtgericht en verzameld paard hebt die je al bewust van zijn achterhand hebt gemaakt het wel makkelijker zou moeten gaan

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 08:07

Urielle schreef:
Tja, hij reageert dus niet goed op het been waarvoor hij moet wijken, dus eigenlijk gaat de hele oefening dan niet goed. Scherper maken aan de eenzijdige kuit, zelf misschien wat strenger worden, en de oefening evt. versimpelen denk ik.

Dat is je oplossing,eventueel gaan oefenen met volte verkleinen en dan "wijkend" openen,op de volte kunnen ze iets minder naar voren weglopen als je ze wat scherper maakt voor je binnenbeen.

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 08:14

Elisa2 schreef:
Urielle schreef:

Dat is je oplossing,eventueel gaan oefenen met volte verkleinen en dan "wijkend" openen,op de volte kunnen ze iets minder naar voren weglopen als je ze wat scherper maakt voor je binnenbeen.

Zo deed ik het vroeger ook veel tijdens de les!

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-12 08:52

ik zou het eens gaan proberen ;)

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 11:23

Hoi,

Ik zou (indien ze dit accepteert) met een zweepje gaan rijden en de achterhand erbij tikken. Ook opletten dat ze de nek niet te veel inbuigt, dus van voor proberen rechter te houden en met de buitenteugel kleine ophoudingen maken op het moment dat je opzij drukt (zodat ze ipv voorwaarts zijwaarts gaat)

Veel succes

xsarinax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 18:30

dit heeft bij mij geholpen met het wijken. ga aan de hand met haar bezig, Benodigheden: Longeerlijn. 1. doe de longeerlijn om de pony heen, om de achterhand en pak hem dan weer vast. ( dus van voor naar achter, om de kont heen en dan de rest vastpakken) 2. Dan vraag je een klein beetje van haar/hem zodat ze gaat lopen. trek dan lichtjes aan de lijn. Na een tijdje kan het ook vanuit stilstaan en dan opzij. Eventueel kan je iemand vragen die de pony vanaf de andere kant een beetje wegduwd.

als je het niet snap stuur dan even een pb ! ( mag iedereen trouwens!)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 22:46

Tjaaa wijken voor het been, dit is in weze helemaal geen moeilijke oefening, maar het vraagt toch wel behoorlijk wat controle (body-control)
Het is een voorwaarts - zijwaartse beweging, en het paard mag niet weglopen maar geleid zijwaarts bewegen, met een stelling naar binnen toe (dus tegen de rijrichting in, klinkt moeilijk maar juist dit maakt deze beweging net makkelijker, opletten idd niet overdrijven met stelling vragen)
Wat moet er gebeuren ? je moet idd zowel de voorhand als de achterhand kunnen verzetten, en bij deze beweging dient dit dan samen te gebeuren.
Persoonlijk vind ik dus dat het appart zou geoefend moeten worden, eerst de achterhand 1stapje dit kan al in stilstand, nadien in stap en dan in draf (opletten wel voorwaarts niet achterwaarts)
Dan de voorhand verzetten zelfde systeem.
Het paard moet wel gevoelig gemaakt worden voor de beenhulpen, als jij een actie geeft moet er dus een reactie volgen, hier moet je gewoon zelf voor zorgen, geen uitvluchten en streng zijn dus.
Neem hier les voor, een goede lesgever kan je ter plekke bezig zien, en dus onmiddelijk aanwijzingen geven.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 22:53

Hoe bedoel je achterhand hangt er wat bij?
Gewoon dat hij niet goed voorwaarts en voor het been is, of bedoel je dat hij niet goed zijwaarts gaat?

Dan kan het zijn dat hij niet goed genoeg reageerd op je zijwaartse hulp met je been, of dat je die niet
helemaal correct geeft.
Niet vergeten dat je gewicht zeker niet moet zitten op de kant waar je weg komt!
Voldoende begrenzen met buitenteugel, zodat hij schouder er niet uit kan drukken en
niet te veel rommellen met je binnen teugel, waardoor hij zich verbuigt en over de schouder en gewoon scheef weg kan lopen.

johanna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 13:24

Wij zijn momenteel ook druk bezig met het wijken.
Je moet er voor zorgen dat zodra jij je binnen been iets naar achter legt, en daar druk op geeft, je paard gaat 'wijken voor je been'.

Zorg eerst dat je dit in stap helemaal voor elkaar hebt, en begin daarna pas in de draf.
Voltes sluiten, en openen helpen hier ook bij om je pony scherp te maken voor je hulp. Ook schouder binnenwaards en schouder voor.

Reageert je paard niet op jou hulp, kun je hem wat kriebelen met je zweep achter je kuit. Als je paard hier op reageerd, en in jou ogen misschien perongeluk een stapje op zij zet, beloon hem dan.

Zorg er wel voor dat je hem goed begrenst met je buiten teugel zodat hij niet over het buiten schouder valt. Succes!