- niet te stoppen in galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tessaxbelle

- niet te stoppen in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-12 19:35

hallo ,

als ik ga galopperen met mijn 6jarige kwpn merrie schiet ze mij echt af en dan gaat ze steeds sneller &sneller en ze stopt niet als ik dat wil ..
ik moet haar op de volte zetten en die steeds kleiner maken totdat ze stopt ..
ik vind het ook heel raar dat ze zo doet in galop , omdat ze in stap en draf haast niet vooruit de branden is als ik been geef ..
ik heb haar gekocht in april 2012 en sindsdien ben ik alleen maar banger voor haar geworden en gaat ze steeds vervelender doen ..
ik heb eigenlijk nooit zin om op haar te rijden , omdat ze dan weer zo gaat doen en ik nu dus bang voor haar ben ..
ik heb al privélessen , maar ik weet niet of het beter is om haar misschien te verkopen ? ik ben namelijk door haar heel onzeker geworden met rijden en een consequent iemand is misschien ook beter voor haar .. het liefst wil ik haar natuurlijk houden , maar als verkopen de beste optie is moet ik dat natuurlijk wel doen ..

groetjes tessa

TaanStippel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 19:46

Wat vervelend voor je! Kan mij voorstellen dat het niet leuk is.
Sowieso moet je zeker te weten dat je paard en harnachament in orde zijn.
Ben ik benieuwd hoe het in de omgang gaat, het poetsen enzo.
Doet ze het ook bij je privelessen? Het suf atappen, draven en vervolgens heel hard gallopperen?

Wat zegt je instructeur/instructrice hier van? Doet ze het ook als hij/zij erop rijdt?

tessaxbelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-12 19:50

TaanStippel schreef:
Wat vervelend voor je! Kan mij voorstellen dat het niet leuk is.
Sowieso moet je zeker te weten dat je paard en harnachament in orde zijn.
Ben ik benieuwd hoe het in de omgang gaat, het poetsen enzo.
Doet ze het ook bij je privelessen? Het suf atappen, draven en vervolgens heel hard gallopperen?

Wat zegt je instructeur/instructrice hier van? Doet ze het ook als hij/zij erop rijdt?

ze is goed gekeurd toen we der kochten , dus volgens mij is ze gewoon in orde .. poetsen vind ze heel fijn , als ik der ga rossen dan gaat ze me helemaal terug kriebelen haha , bij de privelessen doet ze het ook ja .. mijn instructrice heeft er zelf ook opgereden , maar bij beau moet je heel de tijd opletten dus na een half uur was ze helemaal doodop en heeft de galop toen niet geprobeerd , maar ze zei wel tegen mij dat ze snapt wat ik bedoel ..

nina82

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 20:01

Wat je eens kan proberen ,als je het durft en er ruimte voor hebt en de situatie goed is (ze een beetje bij je kan houden) , haar flink vooruit te laten galopperen.
Als je merkt dat ze moe wordt been geven en door laten gaan, en daarin proberen tempo te bepalen door op je zit wat terug te rijden en weer naar voren.
Na een tijdje gaat dat het kwartje wel vallen, en gaat ze merken dat het helemaal niet leuk meer is om hard te gaan omdat ze dan alleen maar harder moet gaan werken.
Hopelijk heb je hier iets aan, maar dan alleen maar doen als je dat echt durft en de bak vrij is!

tessaxbelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-12 20:04

Horse12lover schreef:
Wat je eens kan proberen ,als je het durft en er ruimte voor hebt en de situatie goed is (ze een beetje bij je kan houden) , haar flink vooruit te laten galopperen.
Als je merkt dat ze moe wordt been geven en door laten gaan, en daarin proberen tempo te bepalen door op je zit wat terug te rijden en weer naar voren.
Na een tijdje gaat dat het kwartje wel vallen, en gaat ze merken dat het helemaal niet leuk meer is om hard te gaan omdat ze dan alleen maar harder moet gaan werken.
Hopelijk heb je hier iets aan, maar dan alleen maar doen als je dat echt durft en de bak vrij is!

jaa dat is dus ook een probleem , ik durf het niet meer , omdat ze steeds vervelender wordt .. maar wel bedankt voor de tip ! , ik kan natuurlijk wel vragen of iemand anders dat wil doen voor mij , maar volgens mij blijft ze het bij mij wel doen dan , omdat ik zo bang voor der ben ..

nina82

Re: - niet te stoppen in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 20:13

Heeft ze dit altijd gedaan of is het van de laatste paar keer?

tessaxbelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-12 20:15

Horse12lover schreef:
Heeft ze dit altijd gedaan of is het van de laatste paar keer?

eigenlijk al vanaf het begin , maar het word steeds erger .. dus daarom word ik steeds banger .. en ga ik er steeds meer meezitten of het wel klikt tussen ons ..

nina82

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 20:17

hoe doet ze het aan de longe?
Kan ze dan wel normaal en rustig galopperen?
Anders kan je voorlopig alleen aan de longe galopperen, als ze dat wel goed doet, zodat je weer een beetje vertrouwen kan terug krijgen.

tessaxbelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-12 20:18

Horse12lover schreef:
hoe doet ze het aan de longe?
Kan ze dan wel normaal en rustig galopperen?
Anders kan je voorlopig alleen aan de longe galopperen, als ze dat wel goed doet, zodat je weer een beetje vertrouwen kan terug krijgen.

ze trekt dan echt supererg , de laatste paar keer dat ik dat heb gedaan , heeft ze zichzelf losweten trekken ..

nina82

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 20:22

oke, ik denk dat het idd een kwestie van leiderschap is, ze weet precies hoe ze je moet foppen.
Misschien een idee om wat grondwerk te doen om wat meer een vertrouwensband te krijgen.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 20:25

Dit kost tijd. Ikzelf zou in eerste instantie voorlopig onder het zadel niet meer galopperen. Eerst lekker het vertrouwen terug winnen in stap en draf. Daarnaast zorgen dat ze lekker aan de longe of met losgooien haar beweging kan krijgen. Als dat dan weer helemaal vertrouwd is, dan eens met de les voorzichtig aan de longe weer gaan galopperen. Is er met 2 man controle. Als jij het niet meer weet, kan zij het van je overnemen/helpen. Ik ken je probleem, al ligt het bij mij net iets anders. Het gevoel is wel hetzelfde. Ik ben er zelf ook nog mee bezig, maar wil mijn paard echt niet wegdoen. Liever meer tijd en energie in stoppen en het probleem oplossen. vroeg of laat kom je het bij een ander paard ook weer tegen. Succes. Ik hoop dat je er met je paard uitkomt. Doe lekker veel andere dingen en laat de galop ohz voorlopig voor wat het is. Jullie moeten ook nog aan elkaar wennen.

nina82

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 20:26

Gaat het in stap en draf wel goed?
Kan je ze dan wel lekker ontspannen rijden zonder zelf angstig te zijn?
Ik zou voorlopig even niet galopperen.
Weet je zeker dat het zadel goed past en de tanden inorde zijn?

tessaxbelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-12 20:31

Horse12lover schreef:
Gaat het in stap en draf wel goed?
Kan je ze dan wel lekker ontspannen rijden zonder zelf angstig te zijn?
Ik zou voorlopig even niet galopperen.
Weet je zeker dat het zadel goed past en de tanden inorde zijn?

eerst kon ik dat wel, maar de laatste tijd durf ik haast niks meer met der .. het zadel past goed , maar de tanden weet ik niet zeker , zou het daar ook aan kunnen liggen dan ?

tessaxbelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-12 20:33

martine0503 schreef:
Dit kost tijd. Ikzelf zou in eerste instantie voorlopig onder het zadel niet meer galopperen. Eerst lekker het vertrouwen terug winnen in stap en draf. Daarnaast zorgen dat ze lekker aan de longe of met losgooien haar beweging kan krijgen. Als dat dan weer helemaal vertrouwd is, dan eens met de les voorzichtig aan de longe weer gaan galopperen. Is er met 2 man controle. Als jij het niet meer weet, kan zij het van je overnemen/helpen. Ik ken je probleem, al ligt het bij mij net iets anders. Het gevoel is wel hetzelfde. Ik ben er zelf ook nog mee bezig, maar wil mijn paard echt niet wegdoen. Liever meer tijd en energie in stoppen en het probleem oplossen. vroeg of laat kom je het bij een ander paard ook weer tegen. Succes. Ik hoop dat je er met je paard uitkomt. Doe lekker veel andere dingen en laat de galop ohz voorlopig voor wat het is. Jullie moeten ook nog aan elkaar wennen.

bedankt voor je tips , ik hoop inderdaad dat ik er samen met beau uitkom ..

tessaxbelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-12 20:33

Horse12lover schreef:
oke, ik denk dat het idd een kwestie van leiderschap is, ze weet precies hoe ze je moet foppen.
Misschien een idee om wat grondwerk te doen om wat meer een vertrouwensband te krijgen.

ja ik denk het ook .. ik voel me ook schuldig tegen over haar .. daarom twijfel ik over verkopen

nina82

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 20:38

Het kan nooit kwaad om het te laten controleren.

Als je altijd angstig bent met rijden is het denk ik verstandig om er voorlopig alleen onder bergeleiding op te gaan.
Ga bijv. een lesje alleen maar stappen, eventueel aan de longe, gewoon echt weer het vertrouwen terug krijgen.
Hoe is ze buiten? Ook fijn voor de afwisseling, alleen wat stappen.
Of in de bak wat balkjes neerleggen en daar overheen stappen.
En pas weer gaan draven als je er weer vertrouwen in hebt.

tessaxbelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-12 20:41

Horse12lover schreef:
Het kan nooit kwaad om het te laten controleren.

Als je altijd angstig bent met rijden is het denk ik verstandig om er alleen onder bergeleiding op te gaan.
Ga bijv. een lesje alleen maar stappen, eventueel aan de longe, gewoon echt weer het vertrouwen terug krijgen.
Hoe is ze buiten? Ook fijn voor de afwisseling, alleen wat stappen.
Of in de bak wat balkjes neerleggen en daar overheen stappen.
En pas weer gaan draven als je er weer vertrouwen in hebt.

ze is buiten heel braaf als mijn andere pony er ook bij is , dan kan ik gewoon met halster en zonderzadel erop .. maar toen ik een keer ging zonder mijn andere pony , ging ze steigeren en bijna de sloot in .. balkjes had ze eerst nog nooit gedaan dus daar probeert ze ook onderuit te komen dus ik denk dat dat mijn angst erger maakt ..

nina82

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 20:54

Het kost heel veel tijd, ik weet het.
Toen ik mijn huidige paard 4 jaar geleden kocht heb ik ook ruim een jaar af gezien, liep onder me uit,kon de bak niet eens fatsoenlijk rond rijden, in het bos aan de kletter gaan.
Nu gaat hij letterlijk voor me door het vuur en kan ik lezen en schrijven met hem.

Ik hoop dat je over je angst heen gaat komen en een goede vertrouwensband met je paard gaat krijgen!!!
Succes!!!

tessaxbelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-12 20:56

Horse12lover schreef:
Het kost heel veel tijd, ik weet het.
Toen ik mijn huidige paard 4 jaar geleden kocht heb ik ook ruim een jaar af gezien, liep onder me uit,kon de bak niet eens fatsoenlijk rond rijden, in het bos aan de kletter gaan.
Nu gaat hij letterlijk voor me door het vuur en kan ik lezen en schrijven met hem.

Ik hoop dat je over je angst heen gaat komen en een goede vertrouwensband met je paard gaat krijgen!!!
Succes!!!

hoe is het jou eenmaal gelukt dat alles goed kwam? was je ook zo bang voor hem?

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 20:59

Zoals ik al eerder zei, doe alles stap voor stap zolang jij je er goed bij voelt! Trek je niks aan van anderen die zeggen waarom draaf en galoppeer je niet. Ga niet te ver over je grenzen. Soms wel proberen de grenzen te verleggen natuurlijk in de priveles. Met mijn paard heb ik soms lessen gehad waarbij ik echt niet verder kwam dan stappen. Hij is erg loperig en super gevoelig aan het been. Toen stap voor stap de draf erbij gepakt. Nu ben ik nog bezig met de linkergalop. Daar ging het ook fout. Ik ben al een paar keer als ongeleid projectiel door de bak heen gegaan. Is gelukkig alweer een tijdje geleden. Ondanks dat mankement, wat voornamelijk bij mij ligt weliswaar, komen we er zeker. Bij het proefrijden van een ander paard ben ik vreselijk hard vanaf gekukeld bij de linkergalop, dat is dus mijn punt ;-) Als ik daar volledig doorheen ben, zijn we startklaar en vermoed ik dat we zo door de B en L1 gaan. Hij kan het, ik kan het. Nu nog samen. Als jij verder een heel goed gevoel hebt met je paard en verder wel alles met haar kan en je helemaal weg bent van haar, geef het een kans. Kijk het aan. Je hebt meestal wel een jaar nodig om elkaar goed te leren kennen. Als het gaandeweg niet beter wordt of erger, kun je altijd nog beslissen om haar te verkopen. Wat ook helpt is af en toe op een ander paard te rijden waarbij je die gevoelens los kan laten. Waar je lekker ongeremd kunt gaan rijden en alles doet.

tessaxbelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-12 21:07

martine0503 schreef:
Zoals ik al eerder zei, doe alles stap voor stap zolang jij je er goed bij voelt! Trek je niks aan van anderen die zeggen waarom draaf en galoppeer je niet. Ga niet te ver over je grenzen. Soms wel proberen de grenzen te verleggen natuurlijk in de priveles. Met mijn paard heb ik soms lessen gehad waarbij ik echt niet verder kwam dan stappen. Hij is erg loperig en super gevoelig aan het been. Toen stap voor stap de draf erbij gepakt. Nu ben ik nog bezig met de linkergalop. Daar ging het ook fout. Ik ben al een paar keer als ongeleid projectiel door de bak heen gegaan. Is gelukkig alweer een tijdje geleden. Ondanks dat mankement, wat voornamelijk bij mij ligt weliswaar, komen we er zeker. Bij het proefrijden van een ander paard ben ik vreselijk hard vanaf gekukeld bij de linkergalop, dat is dus mijn punt ;-) Als ik daar volledig doorheen ben, zijn we startklaar en vermoed ik dat we zo door de B en L1 gaan. Hij kan het, ik kan het. Nu nog samen. Als jij verder een heel goed gevoel hebt met je paard en verder wel alles met haar kan en je helemaal weg bent van haar, geef het een kans. Kijk het aan. Je hebt meestal wel een jaar nodig om elkaar goed te leren kennen. Als het gaandeweg niet beter wordt of erger, kun je altijd nog beslissen om haar te verkopen. Wat ook helpt is af en toe op een ander paard te rijden waarbij je die gevoelens los kan laten. Waar je lekker ongeremd kunt gaan rijden en alles doet.

ja, maar eigenlijk durf ik nu helemaal niks meer met haar .. ik heb ook nog een eigen pony en daar doe ik alles mee met plezier .. ik weet gewoon niet wat ik moet doen .. ;(

nina82

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 21:07

Ik ben gelukkig niet bang aangelegd.
Heb veel grondwerk gedaan en heb een hele fijne instructrice die me nu nog steeds helpt en waar ik echt heel blij mee ben!!
Met rijden was het probleem dat ik niet consequent genoeg was en hij de leiding over nam.
Ik moest hem op een gegeven moment echt op zijn plaats gaan zetten als hij aan de loop ging en dat moest soms echt even hard handig, vond ik niet leuk maardat had hij helaas wel nodig.
Toen ik dat een tijd had volgehouden kreeg hij door dat hij het hiet meer van me kom winnen.
Sinds dien gaat het heel erg goed,rij momenteel Z1 met hem, maar consequent moet ik altijd wel blijven.

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 21:11

Het klinkt mij in de oren als een balansprobleem. Ook omdat je zegt dat hij trekt aan de longe. Hij is dus niet in staat om zichzelf netjes te dragen op de volte. Dus ook niet in galop met iemand erop. In de bochten/ voltes zal hij gaan versnellen, omdat hij niet in balans is. Dit heeft hij waarschijnlijk zelf niet onder controle. Kijk eens naar de symptomen van een ´scheef¨´ paard
http://www.paardenbegrijpen.nl/symptomen-gevolgen

Verder idd uitsluiten dat het niet aan zijn lijf/ tanden ligt. Hij is destijds wel gekeurd, maar wie zegt dat er in de tussentijd niet een ´probleem´ is opgetreden? Uitglijder in de wei? Verstapt.....Een goede fysio/ osteo kan ook iets zeggen over zijn natuurlijk scheeftheid en hoe te trainen.
Succes en houd het voorlopig alleen bij stap en draf. Is niets mis mee!

tessaxbelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-12 21:17

TinePine schreef:
Het klinkt mij in de oren als een balansprobleem. Ook omdat je zegt dat hij trekt aan de longe. Hij is dus niet in staat om zichzelf netjes te dragen op de volte. Dus ook niet in galop met iemand erop. In de bochten/ voltes zal hij gaan versnellen, omdat hij niet in balans is. Dit heeft hij waarschijnlijk zelf niet onder controle. Kijk eens naar de symptomen van een ´scheef¨´ paard
http://www.paardenbegrijpen.nl/symptomen-gevolgen

Verder idd uitsluiten dat het niet aan zijn lijf/ tanden ligt. Hij is destijds wel gekeurd, maar wie zegt dat er in de tussentijd niet een ´probleem´ is opgetreden? Uitglijder in de wei? Verstapt.....Een goede fysio/ osteo kan ook iets zeggen over zijn natuurlijk scheeftheid en hoe te trainen.
Succes en houd het voorlopig alleen bij stap en draf. Is niets mis mee!

dat zou best kunnen , want ik merk ook dat ze heel erg tegen de bakrand probeert aan te leunen .. ik moet ook veel slangenvoltes rijden van mijn instructrice , zodat ze niet op die randen kan leunen

tessaxbelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-12 21:18

Horse12lover schreef:
Ik ben gelukkig niet bang aangelegd.
Heb veel grondwerk gedaan en heb een hele fijne instructrice die me nu nog steeds helpt en waar ik echt heel blij mee ben!!
Met rijden was het probleem dat ik niet consequent genoeg was en hij de leiding over nam.
Ik moest hem op een gegeven moment echt op zijn plaats gaan zetten als hij aan de loop ging en dat moest soms echt even hard handig, vond ik niet leuk maardat had hij helaas wel nodig.
Toen ik dat een tijd had volgehouden kreeg hij door dat hij het hiet meer van me kom winnen.
Sinds dien gaat het heel erg goed,rij momenteel Z1 met hem, maar consequent moet ik altijd wel blijven.

ja , ik durf haar dus niet aantepakken .. wel fijn dat jij niet bang was en alles goedgekomen is !