Mijn paard en haar giraffen nek.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sjors

Mijn paard en haar giraffen nek.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-12 17:03

Heyhoi,

Gister weer een keer op buitenrit geweest, we gingen even lans mijn huis en mijn vader had wat foto's gemaakt. Net de foto's aan het bekijken, en ik zie echt dat Petulia (paard) een nek van een giraf heeft -O-
Hier een foto om een beeld te vormen:
Afbeelding
-O-
Heeft er iemand tips om dit tegen te gaan? Zo kan ik echt niet over straat :n :')

Owja en over mijn zit en de beugels. :P
De beugels heb ik wat kort, klopt, dat is gewoon dat ik wat steviger zit. Als ze ergens van schrikt.
En mijn rug tja, niet veel over te zeggen. Ik weet nie waarom ik dat doe (doe ik trouwens nooit als ik in de wei rij, ik weet niet hoe het zit tijdens een buitenrit, zal het eens vragen :)
Dus wees een beetje lief voor ons :D

Greetzz

nynke55

Re: Mijn paard en zijn giraffen nek.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 17:06

Haha, zo kan ik echt niet over straat! Ik vind hem leuk! Maar loopt hij altijd zo met zijn hoofd naar voren of alleen buiten? Word je op de foto niet gewoon uit het zadel getrokken? Hoe doet hij het in de les?
Ik heb meer vragen dan antwoorden, sorry...

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-12 17:24

Het is een zij, sorry mijn fout! En bedankt voor je antwoord :D
Dankje :) (tenminste ik hoop dat je me paard leuk/mooi vind) :P
Als ik les heb of gewoon in de wei rij, dan loopt ze meestal op 'normale' hoofdhouding of aan de teugel.
Dat kan wel eens kloppen dat ik uit het zadel getrokken word.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 17:54

Dat ziet er natuurlijk niet uit zo!! Slofteugeltje eraan dus! :j

:P

ellend

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 18:00

Dat meen je toch niet Ansie....slofteugel?????

Sjors

Re: Mijn paard en haar giraffen nek.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-12 18:01

Haha ansie, dat zou wel een oplossing zijn, maar daar is die niet voor bedoeld he.
Ellend, da's natuurlijk een grapje ;)

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 18:01

hahahah nee tuurlijk niet !! kijk maar eens in mijn berichten dan zie je dat ik redelijk anti hulpteugels ben ;)

Vraag me af of dit topic serieus bedoeld is..

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-12 18:03

Ansie, dit topic is serieus bedoeld ja ;)

DaisyB94

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 18:05

haha

ik vraag altijd met buiten ritjes mn paard voorwaarts neerwaarts en zijn hoofd laag zodat hij niet zn rug wegdrukt.
Misschien een zitlesje dat kan helpen? Ik heb zelf ook zitles genomen en ga nu 2x in de week naar de sportschool zodat ik beter en recher op mn paard zit.

Verder heb je echt wel een leuk paard hoor en het ziet er idd uit dat je gewoon even uit je zadel getrokken word.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 18:07

ow oke, dan gewoon lekker teugeltje langer laten, kijken of ze dan ontspant. Maar buiten zijn paarden vaak een tikje meer gespannen dan op bekender terrein. Dus het is moeilijker om dan ontspannen te rijden. Probeer zelf ook rustig in het zadel te blijven zitten, en niet te veel druk te pakken op de teugels. En als je het zelf spannend vindt (dat haal ik overigens niet uit je beginpost) dan een liedje zingen :) kan wel eens helpen om je eigen gemoedstoestand tot rust te brengen ;)

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-12 18:16

Bedankt DaisyB94, 't is ook een schat van een dier <3
Op zich heb ik wel een goede, rechte zit (al zeg ik het zelf), dat hoor ik ook vaak :D
Maar ik zal eens kijken voor z'n lesje, kan je mij ook uitleggen wat het nut is? :)

Ansie, dat zou ik wel kunnen doen, maar als ze dan ergens van schrikt.....
Ik ben niet gespannen :n Vind het heel gaaf, dus ben soms wel wat hyper :+
En een liedje zingen zullen mijn mede rij-genoten niet zo op prijs stellen denk ik zo.

Afbeelding

DaisyB94

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 18:23

Je kan onbewust je eigen paard tegen zitten met je zit. Met zitles verbeter je jezelf en soms helpt dat ook heel erg voor je paard.

Ik ga naar de sportschool omdat ik altijd erg veel last van mn rug had :p dus ik moest alles opnieuw leren: lopen, staan zitten voor een betere houding. Ik zette ook mijn bekken erg vast waardoor ik niet goed meekon gaan in de beweging van mijn paard en nu kan ik dat veel beter en zo kan ik eindelijk zijn uitgestrekte gangen uitzitten

Iedere keer als je rijd moet je denken rechtop zitten en als je dat steeds meer gaat doen zit je misschien minder voorover. Bij mij werkte het wel en omdat ik een erg fanatiek trainer heb die daar op let is het een stuk verbeterd

Ik weet niet hoe je jouw paard normaal rijd in een bak, of die dan ook zo loopt? Ik zelf doe academisch gecombineerd met engels dressuur wat erg geholpen heeft om van een hertennek een gespierde nek van te maken :p

Ik hoop iig dat je er nooit een hulpteugel gaat gebruiken

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 18:35

Vaak rijd je buiten anders dan in een bak. In de bak let je veel meer op hoe je paard loopt en hoe je zelf zit, terwijl je buiten veel meer bezig bent met de omgeving.
Probeer dus op een buitenritje actief bezig te zijn met je paard, met af en toe de ontspanning met een lange teugel.
Enne.... Ik vind haar wel leuk hoor, ondanks de giraffenek... :D

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-12 20:42

Nogmaals bedankt dames :D
@ DaisyB94
Normaal -in de wei, wij hebben geen bak- loopt ze of gewoon op normale hoofdhouding of aan de teugel.
Een hulpteugel ga ik nooit, maar dan ook nooit. :n
@ nynke55
Wij hebben geen bak, wel een wei waar in dan in rijd.
Zal ik eens gaan doen :j
En voor dat laatste dank :D

DaisyB94

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 20:51

succes sjors gaat vast wel goed komen!

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-12 20:59

Thnx :D

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 22:16

Nou Sjors ik ga ook mee met bovenstaande reacties. Sorry van mijn opmerking van de slofteugel.. NIET doen he!! := Je zal buiten toch een balans moeten zien te vinden in onstpannen zit en teugelgebruik en ondertussen toch het paard voldoende controleren. Succes en komt zeker goed hoor!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 22:25

Tjaaa je zegt van jezelf dat jouw zit vrij goed is, maar je plaatst 2 foto's en op geen van de 2 zit je behoorlijk recht.
Ook het teugelcontact is vrij vast te noemen, hetgeen in jouw situatie hier alleen maar zal uitnodigen om tegen te trekken, je leert nu jouw paard van trek maar rustig verder.
Ik kan enkel het advies geven neem goed les, want dit is niet in orde.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 22:30

Op foto 2 ligt je zadel ontzettend scheef. Past het wel goed, heb je wel goed aangesingeld nadat je een stukje hebt gestapt? Je hele houding is daardoor ook vreselijk scheef en krom.
Je zit er ook niet goed op. Je tenen steken uit, je hangt met je hele lichaam naar voren op foto 1.
Laatst bijgewerkt door Akhal_Teke op 31-07-12 22:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Verto

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 22:30

En wat gebeurt er als je met een losse teugel buiten rijdt? Lekker de teugels in 1 hand houden en wat meer "zitten"?

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-12 22:39

Bedankt :)
aeolusnr1 schreef:
Tjaaa je zegt van jezelf dat jouw zit vrij goed is, maar je plaatst 2 foto's en op geen van de 2 zit je behoorlijk recht.
Ook het teugelcontact is vrij vast te noemen, hetgeen in jouw situatie hier alleen maar zal uitnodigen om tegen te trekken, je leert nu jouw paard van trek maar rustig verder.
Ik kan enkel het advies geven neem goed les, want dit is niet in orde.

Wat bedoel je met 'vrij vast'?

Akhal_Teke schreef:
Op foto 2 ligt je zadel ontzettend scheef. Past het wel goed, heb je wel goed aangesingeld nadat je een stukje hebt gestapt? Je hele houding is daardoor ook vreselijk scheef en krom.
Je zit er ook niet goed op. Je tenen steken uit, je hangt met je hele lichaam naar voren op foto 1.

Klopt heb ik zelf ook al in de gaten ;)
Zadel is op maat gemaakt en licht gewoon goed, alleen ik moet beter aansingelen ;)

Verto schreef:
En wat gebeurt er als je met een losse teugel buiten rijdt? Lekker de teugels in 1 hand houden en wat meer "zitten"?

Eigenlijk weekt ik dat niet,(nog) niet geprobeerd :)

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 22:42

Toch vreemd dat je zadel scheef naar rechts is gezakt terwijl je links opstapt. Zadels die scheef liggen, hangen daardoor over het algemeen naar links.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 23:05

je vroeg wat bedoel je met vrij vast.
ik bedoel ga niet verder op al die tekst hier , want das allemaal leuk en zeker niet verkeerd, en goed bedoelt, maar je kan echt niet leren rijden , je zit echt te verbeteren door het lezen van enkel tips, daar moet je echt les voor nemen.
en vrij vast jouw teugels zijn op beide foto's gestrekt, dus dat is toch een vast contact, zeker in de houding waar je paard nu in loopt, je ziet gewoon dat je paard aan jouw teugel trekt en jij trekt dus tegen .
Deze trekwedstrijd zal nooit eindigen op deze manier, die zal alleen erger gaan worden, maar je kan dit wel veranderen maar das echt niet uit te leggen zo via een forum.
Een lesgever die zijn geld waard is kan je dat haarfijn uitleggen, en zelfs laten voelen hoe zo'n contact moet aanvoelen.
Het paard is niet in de fout, de fout moet je zoeken bij de ruiter.
En wat het scheefzitten betreft, tjaa ook zoiets groeit er onbewust beetje bij beetje in, en das een hele klus om dit weer recht te krijgen, maar dit kan zeker en vast, maar ook enkel door goed les te krijgen, dit lukt echt niet op eigen houtje.
Het zou aan het zadel kunnen liggen , maar persoonlijk denk ik altijd zoek maar eerst bij jezelf, de meeste kans dat het daar zit hoor, en dus niet bij het zadel.
Je mag me ook privé contacteren hoor.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 23:34

aeolusnr1 schreef:
Een lesgever die zijn geld waard is kan je dat haarfijn uitleggen, en zelfs laten voelen hoe zo'n contact moet aanvoelen.
En wat het scheefzitten betreft, tjaa ook zoiets groeit er onbewust beetje bij beetje in, en das een hele klus om dit weer recht te krijgen, maar dit kan zeker en vast, maar ook enkel door goed les te krijgen, dit lukt echt niet op eigen houtje.
Het zou aan het zadel kunnen liggen , maar persoonlijk denk ik altijd zoek maar eerst bij jezelf, de meeste kans dat het daar zit hoor, en dus niet bij het zadel.

Het is toch overduidelijk te zien dat het zadel scheef ligt. Als dat zadel recht op het paard ligt kan je pas beoordelen of iemand een scheve houding van zichzelf heeft of dat het door het scheefliggende zadel kwam.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 23:53

sorry "akhal teke" maar ben het nu niet helemaal eens met jou.
Het kan aan het zadel liggen maar meer kans dat het aan de ruiter ligt vind ik zelf.
of gewoon een te weinig aan bespiering aan de rechter zijde van het paard, in dat geval zal het zadel ook naar die kant scheef gaan kantelen, maar wie is daar nu verantwoordelijk voor, tjaaa het paard zal zich niet recht gaan trainen hoor , nee das dus ook weer de ruiter die hier dan oefeningen op moet gaan doen, om die kant dus net iets meer te gaan ontwikkelen.
Dit kan je niet gaan verwachten van de gemiddelde ruiter, dus ook dit kan enkel onder begeleiding van een instructeur/trainer.
Maar dit is niet te zien of dat nu echt het probleem is bij dit paard op zo een foto, dat kan je enkel beoordelen ter plekke naast het paard.

Akhal_Teke schreef:
aeolusnr1 schreef:

Het is toch overduidelijk te zien dat het zadel scheef ligt. Als dat zadel recht op het paard ligt kan je pas beoordelen of iemand een scheve houding van zichzelf heeft of dat het door het scheefliggende zadel kwam.