Controle in springparcours

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nikkivdnberg

Controle in springparcours

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-12 18:19

Hallo,

ik rij met mijn paardje nu al bijna 2 jaar springwedstrijden (incl oefenwedstrijden) en ik heb om de week springles.
In de springles gaat het meestal goed en weet ze zich te gedragen, maar zodra ik op wedstrijd ga wordt ze helemaal
gek ofzo en is ze niet meer te houden, ik heb al andere bitten geprobeerd dat werkt niet maar ik wil het ook anders op
zien te lossen. Heeft er iemand tips want ik heb alles al geprobeerd wat ik kan bedenken en ga regelmatig met haar op
pad maar het het wordt niet minder. Alvast bedankt!

Groetjes Nikki

Afbeelding
Ik weet dat mijn tenen erg uitsteken, eventuele tips daarvoor zijn ook welkom :)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 18:21

Er zijn oefenparcoursen met instructie, misschien is dat een optie voor jullie?

Nikkivdnberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-12 18:23

SusanH schreef:
Er zijn oefenparcoursen met instructie, misschien is dat een optie voor jullie?

Mijn instructice is er zelf vaak bij en die probeert ook te helpen, maar alles wat in de les helpt
werkt voor geen meter meer op parcours helaas.

Anoniem

Re: Controle in springparcours

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 18:32

Rijdt je ook vaak oefenparcoursen? Anders zou ik dat eens gaan doen, veel naar andere terreinen toe etc.
Maar waarschijnlijk komt de spanning bij jou vandaan. Ben je zenuwachtig als je op wedstrijd moet?

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 20:11

Als je paard in het oefenparcours wel goed te rijden is en op een 'echte' wedstrijd niet, dan moet je het probleem denk ik in jou eigen spanning zoeken.
Neem je instructeur eens mee op concours en laat hem/haar kijken wat je verkeerd doet. Hij kan dan waarschijnlijk ook beoordelen of je zelf meer spanning hebt dan in de training.

Je kunt ook een aantal keer HC starten, dan is het voor jou niet 'echt' en je kunt eens een keer halthouden of een volte rijden wanneer je paard te sterk of heet word.
Denk eraan dat je zelf niet sterk blijft, maar iedere keer je hand ontspand als hij terug komt. Ga ook niet te langzaam rijden, dan zal hij alleen maar meer initiatief om sneller te gaan.

Heel veel meer tips kan ik je niet geven van achter een pc, zonder verdere uitleg van je probleem of een filmpje...

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 20:13

Als instructie aanwezig is en dit niet helpt lijkt het mij ook dat het -deels- door je eigen spanning komt. Wat zegt je instructrice er dan van?

Nikkivdnberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-12 14:04

Het zou fijn zijn als iedereen eerst goed leest wat er staat en wat er al gezegd is, want zoals er in mijn beschrijving staat heb ik ook al veel oefenparcoursen gedaan en dit maakt niks uit. Verder gaat mijn paard heel vaak mee op pas dus dat zal het probleem niet zijn en ik ben zelf eigenlijk ook niet echt zenuwachtig..
Mijn paard vindt het gewoon zo leuk, dat ze te enthousiast wordt en als ik een ophouding maak, komt ze niet terug dus het ontspannen als ze terug komt kan dus niet want ze komt niet terug, zodra ik een beetje ontspanning geef is ze helemaal weg.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 14:11

Toch zou ik de oorzaak dan bij jezelf zoeken.

Tenminste, je zegt zelf dat alles voor de rest al uitgeprobeerd is. Jouw paard weet het verschil niet tussen wedstrijd en oefenparcours......Jij wel!

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 14:58

94ninitjuh94 schreef:
Het zou fijn zijn als iedereen eerst goed leest wat er staat en wat er al gezegd is, want zoals er in mijn beschrijving staat heb ik ook al veel oefenparcoursen gedaan en dit maakt niks uit. Verder gaat mijn paard heel vaak mee op pas dus dat zal het probleem niet zijn en ik ben zelf eigenlijk ook niet echt zenuwachtig..
Mijn paard vindt het gewoon zo leuk, dat ze te enthousiast wordt en als ik een ophouding maak, komt ze niet terug dus het ontspannen als ze terug komt kan dus niet want ze komt niet terug, zodra ik een beetje ontspanning geef is ze helemaal weg.

Als je verder niet de moeite wild nemen om te lezen welke tips we geven, nav. jou erg beknopte uitleg van je probleem en je de schuld alleen aan je paard geeft, dan kunnen wij je heklaas ook niet verder helpen.

Succes nog! ;)
Laatst bijgewerkt door Schoentje op 31-07-12 15:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikkivdnberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-12 14:59

Bij oefenparcoursen doet ze het ook zoals ik al zei... Alleen als er gewoon een enkele sprong staat luisterd ze meestal wel.

Nikkivdnberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-12 15:01

schoentje schreef:
94ninitjuh94 schreef:

Als je verder niet de moeite wild nemen om te lezen wat we schrijven, nav. jou erg beknopte uitleg van je probleem en je de schuld alleen aan je paard geeft, dan kunnen wij je helaas ook niet verder helpen.

Succes nog! ;)

Ik geef mijn paard nergens de schuld van, want vind het alleen maar fijn dat ze het zo leuk vindt, maar ik vraag gewoon of iemand
misschien een trucje heeft om haar enthousiasme wat beter onder controle te houden? Als het aan mij ligt wil ik er natuurlijk ook
aan werken, maar mijn instructrice zegt zelf ook dat ik niet echt anders ga rijden op parcours dus ik weet niet wat ik dan fout doe? ;)

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 15:07

Heb je überhaupt mijn post wel gelezen? Staan volgens mij zeer gerichte tips in.
In jou OP is het niet heel duidelijk dat ie op oefenparcoursen ook zo is. Ik nam aan dat ie daar wel goed te rijden was, omdat je je probleem op 'wedstrijden' hebt.
lees mijn post door en probeer dat in het parcours...

Nikkivdnberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-12 15:10

schoentje schreef:
Heb je überhaupt mijn post wel gelezen? Staan volgens mij zeer gerichte tips in.
In jou OP is het niet heel duidelijk dat ie op oefenparcoursen ook zo is. Ik nam aan dat ie daar wel goed te rijden was, omdat je je probleem op 'wedstrijden' hebt.
lees mijn post door en probeer dat in het parcours...

ja ik heb je post heel goed gelezen, sorry als het niet duidelijk was. Die dingen die jij noemt heb ik ook al geprobeerd en helaas werkt dat ook niet, ik heb inderdaad ook oefenparcoursen gesprongen en proberen haar terug te nemen, volte rijden etc helaas werkte dit niet dus ik was benieuwd of hier iemand nog andere tips had :) Maar als dat het enige is wat ik kan proberen, ga ik sowieso nog een keer bij mezelf kijken en anders toch maar nog steeds blijven proberen ;)

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 15:15

Ik had hetzelfde probleem. En nog is mijn paard enthousiaster op concour dan thuis alleen kan ik daar nu beter mee om gaan.

Probeer de confrontatie niet op te zoeken, zoals mijn instructrice zegt: hij moet zelf leren dat ie terug moet. Ik bleef constant met hem vechten door terug te willen, waardoor hij zijn kop alleen maar meer in de lucht stak en nog harder ging lopen. Ik ben in de training veel bezig met overgangen. En net wat schoentje ook al aangaf blijf niet vast houden.

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 15:16

heeej...

dat heb ik met die van mijn ook.. enkele sprongen super te doen maar zodra op wedstrijd hou ik hem niet meer.. maar probeer anderst thuis vaker oeffen pacourtje te rijden of hindernis van uit volte enz.. en martigaal of bortstuig op doen?

Nikkivdnberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-12 19:16

moonforever schreef:
heeej...

dat heb ik met die van mijn ook.. enkele sprongen super te doen maar zodra op wedstrijd hou ik hem niet meer.. maar probeer anderst thuis vaker oeffen pacourtje te rijden of hindernis van uit volte enz.. en martigaal of bortstuig op doen?

Wij hebben helaas niet genoeg hindernissen voor een heel parcours maar martingaal heb ik al om altijd.

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 19:20

jaa dat is klote heb je geen 2 hindernissen achter elkaar die je zo kennen zetten of andere dingen ?:$

Nikkivdnberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-12 19:23

moonforever schreef:
jaa dat is klote heb je geen 2 hindernissen achter elkaar die je zo kennen zetten of andere dingen ?:$

Ja we hebben drie hindernissen en die zetten we meestal met de les neer, maar dan heeft ze ook wel de neiging om harder te gaan en dan krijg ik haar na een half uur misschien pas rustig of langer, maar ik kan moeilijk een halfuur gaan stappen in een parcours haha ;)

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 19:24

hahah :) idd meestal ken je maar 10 min stappen hihi maarja michien ken je wel daarmee vaker oeffen :-)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 19:26

Je kan toch niet verwachten dat je controle op concours hebt, als je nu zelf zegt dat hij hetzelfde doet in de les en dat je hier max. 3 hindernissen hebt staan?
Ik zou pas aan wedstrijden gaan denken als je hem thuis fijn kunt sturen door een parcours!

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 16:08

Die van mij doet het precies andersom, thuis crossend de hindernissen over, maar op oefenparcours moet ik d'r bijna vooruit schoppen hahah.
Thuis zet ik d'r als ze wilt gaan rennen, of harder wilt gaan stil voor de hindernis, zodat ze weet dat ze gewoon rustig aan moet doen, en veel overgangen rijden. Naarmate de tijd gaat het bij ons wel beter.
Verder heb ik niet echt tips voor je, en dit is dan ook geen goede tip voor officiele wedstrijden, maar misschien wel voor oefenparcoursjes waar je het kan doen.

Misschien ook opzoek naar meer hindernissen voor thuis? Zodat je wel een echt parcourtje kan maken, en er thuis op kan oefenen

FutureVet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 18:55

ligt het probleem niet bij je eigen 'spanning'? paarden voelen dat soms aan en reageren daarop..