Zonder zadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yoshii

Zonder zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-12 19:51

Hoi!
Ik rij graag zonder zadel, maar laat ik nou net een pony (lease) hebben die nogal hobbelt. (Ik heb geen last van eraf glijden ofzo) :)
Vooral in de draf, en als ik wil galopperen gaat hij vaak heel snel draven. (Zonder zadel is dat nogal moeilijk tegen te houden)
Ik heb al eens vaker zonder zadel gereden op een andere pony (staat helaas in duistland ;( ) en die zat echt geweldig. :o
Je kon er gewoon niet van afvallen of glijden :D
Dus ben wel gewend of zadel zonder pony, maar niet op een hobbelige :+

Nou mijn vraag:
Hebben jullie tips om niet eraf te stuiteren of wat ik moet doen om makkelijker te zitten? (bijv. benen losjes laten enz)

Sorry als het hier niet goed staat!

lx3

Re: Zonder zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 22:47

Alle pony's en paarden hebben verschillende gangen, de pony waar je niet op hobbelde, heeft waarschijnlijk hele vlakke gangen, waardoor jij makkelijker kunt blijven zitten, omdat hij je wat minder omhoog veert.
De pony waar je heel erg op hobbelt gooit waarschijnlijk hoog of hoger op, waardoor het voor jou makkelijker uit te zitten is en je omhoog geveerd wordt.

Hoe sneller de pony loopt, hoe moeilijker het voor jou wordt.

Wat ik altijd doe om lekker te kunnen blijven zitten zonder zadel is;
Benen lang en ontspannen houden.
Je bilspieren ontspannen en vooral je rug niet vastzetten en met de bewegingen van je paard meegaan.

Probeer maar eens op de trampoline, als je al je spieren spant - en als je alles ontspant

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 00:14

Misschien kan je eerst proberen om met zadel goed door te kunnen zitten, misschien dat dat helpt? :)
En anders goed een plukje manen vasthouden, haha.

Mijn Fjord heeft héle vlakke gangen dus dat is verder niet zo'n probleem als ik gewoon zonder zadel rijd. Maar als ik in het water ga draven bijvoorbeeld, dan gooit hij ineens heel hoog op en werkt het voor mij erg goed om een pluk manen vast te houden en zo ontspannen mogelijk te gaan zitten :)

Stefannnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 22:40

Ik heb ook zo'n pony en wat ik altijd doe als ze hard draaft is juist mijn bovenbenen aanspannen zodat je juist blijft zitten. Als ze rustig draaft ontspan ik helemaal :) Ook in galop gooit ze hoog op, dan klem ik me ook vast met m'n bovenbenen, ik wil niet hard op haar rug terecht komen telkens.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 03:45

Als je ontspant en meegaat met de bewegingen van het paard mag dat geen probleem meer zijn na een korte periode van aanpassing. Met zonder zadel rijden moet je ook echt het evenwicht vinden. Als je met zadel doorzit is het meer evenwicht bewaren. Dus het is heel goed van het te doen, en ik zou aanmoedigen om gewoon lichamelijk en mentaal en emotioneel te ontspannen.

Cindy1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 09:19

Misschien eerst veel oefenen met zadel en doorzitten?
En onder het zadel het paard leren in een door jou gekozen tempo te lopen. Pas als je het paard volledig onder controle hebt is het zonder zadel rijden ook goed te doen

vrijepaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 16:56

Blijven ontspannen, lang maken en vooral meebewegen met je bekken. Goed achterover blijven zitten als het echt hard hobbelt zodat het tempo wat teruggaat. Halstertouw om de nek om je even vast te houden kan ook veel schelen. Dat gebruik je ook veel bij het beleren van jonge paarden die je nog niet in de mond kan zitten. Verder: veel oefefen, daar wordt je steeds beter van. Succes!