In galop hoofd naar beneden en niet meer te houden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Esxo

In galop hoofd naar beneden en niet meer te houden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-12 21:19

Hallo Bokkers, ik heb een eigen grote Shetlander, ( ik ben zelf niet zo groot ).
Maar het probleem is dat als ik aan het galopperen ben dat mijn pony haar hoofd naar beneden trekt en er van door gaat & je haar niet kan houden. Iemand een oplossing hier voor?
Ohja, ik rij zonder zadel en met een bitloos knoop halster. Gewoon omdat ik niet van bitten hou & ik ga het ook niet veranderen. Ik hoop dat ik hier ideeën kan krijgen hoe ik het op kan lossen.

midgie

Re: In galop hoofd naar beneden en niet meer te houden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 07:44

Les nemen b.v

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 07:46

Bit, knoophalster is niet om mee te rijden, is veel te scherp hiervoor.

Noorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 07:47

Doet je pony dit ook aan de longeerlijn?
En bij een andere ruiter?

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 07:47

Das niet waar, daar kun je prima mee rijden. Alleen niet met constante druk.

TS, heb je les?

Liefbeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 07:49

Een gewoon knoophalster is idd niet om mee te rijden. Als je graag bitloos rijdt, kijk eens naar een bitloos hoofdstel... Er bestaan wel touw-halsters, die wel geschikt zijn om te rijden. Google maar eens. Enne probeer eens iemand in de buurt te vinden die jou les wil geven, dat kan ook schelen... Succes !

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 07:50

Les nemen :j
En zoals hierboven wordt gezegd misschien een andere optoming :)

(ik vraag me af hoe iemand van 13 1.45m kan zijn zodat ie niet te groot is voor een Shet, maar dat terzijde)

roombolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 09:31

EskeGirl schreef:
(ik vraag me af hoe iemand van 13 1.45m kan zijn zodat ie niet te groot is voor een Shet, maar dat terzijde)

Hihi' ik ook al :')

Zadel dr op, zit je steviger

Esxo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-12 21:28

Met Knoophalster rijden is helemaal geen probleem, waarom een bitloos hoofdstel? Knoophalster werkt even goed naar mijn mening geen verwondingen enzo. & nee, ik heb geen les. Ik heb er wel eens iemand anders op gezet en daar is het probleem precies het zelfde. Dus ik weet niet wat ik er aan moet doen, Zadel er op heb ik liever ook niet. $

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 21:32

Stoppen met rijden want met 1.45 ben je vrijwel gegarandeerd te groot, tenzij je een reuze-shet hebt van >1.07m

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 21:33

heb je liever niet dat de druk op de tere rug van je pony goed word verdeeld?

En waarom geen bit maar wel een knoophalster? Enig idee hoe hard zo'n ding inwerkt als je daar druk op zet?

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 23:55

Er is wel een probleem met je halster, zie startbericht en titel.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 00:01

Esxo schreef:
Met Knoophalster rijden is helemaal geen probleem, waarom een bitloos hoofdstel? Knoophalster werkt even goed naar mijn mening geen verwondingen enzo. & nee, ik heb geen les. Ik heb er wel eens iemand anders op gezet en daar is het probleem precies het zelfde. Dus ik weet niet wat ik er aan moet doen, Zadel er op heb ik liever ook niet. $

Als je helemaal niets aan gaat nemen, vraag dan ook niet om advies :roll:

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 00:11

Als je graag met touw/knoophalster wilt rijden, kijk dan naar de touwhalsters van bijvoorbeeld Emiel Voest, die zijn gemaakt om mee te rijden. Een gewoon touwhalster schuift heel snel en dan heb je inderdaad geen goed contact. Verder zit je met zadel vaak wat steviger en heb je wat meer te vertellen (althans ik wel). Daarnaast zou je les kunnen nemen om het probleem te verhelpen, je hoeft dan echt niet iedere week een uur in de bak rond te rijden, als je goede instructie kan vinden, dan zou je ook éen keer in de twee weken een les kunnen nemen bijvoorbeeld. En misschien kan je iemand vragen om een foto of filmpje te maken van wanneer dat gebeurt in galop? Dan is het voor ons ook duidelijker wat je precies bedoelt.

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 00:26

Een dubbelgebroken bitje bijvoorbeeld is bijzonder paardvriendelijk. Waarom ben je zo anti-bit, TS?

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 07:17

Wat is er dan mis met een bitloos hoofdstel, gewoon een sidepull bijvoorbeeld?

Of neem anders een Cross Robe Bridle, een CRB is een touwhalster die is gemaakt om mee te rijden.
Hier heb je er eentje voor nog geen tientje: http://www.touwhalsters.nl/crb.html

Mag ik vragen hoe lang jij bent en hoe groot je pony is?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 08:12

Bo_Cassey schreef:
Een dubbelgebroken bitje bijvoorbeeld is bijzonder paardvriendelijk. Waarom ben je zo anti-bit, TS?

Een dubbel gebroken bit is niet paardvriendelijk, maar de hand die hem bedient, dat geld ook voor een touwhalster

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 08:21

Ik heb dit probleem ook gehad met mijn paard: aangalopperen betekende kop omlaag, flinke ruk aan de teugels en vroemmmmmmmmmm. Geen houden aan.

Wat bij ons heel goed werkte: teugels losgooien, want mooi niet dat ik zijn hoofd ga dragen. Paard kon sowieso niet goed dragen, kon niet in balans lopen enz. Dus we zijn eerst maar eens aan de slag gegaan in stap en draf. Toen hij dat eenmaal kon zonder op z'n bit te gaan hangen ben ik af en toe gaan aangalopperen en meteen terug naar draf, dus voordat hij uit elkaar zou vallen. Het geeft niet als je in het begin maar 3 passen kunt galopperen, als je pony het maar goed doet. Dus in balans, zonder dat de kop omlaag gaat en zo dat je een nette, enigszins gesloten overgang naar draf kunt rijden (ipv in draf te storten)

Dat kost tijd en geduld. Als jouw pony hetzelfde probleem zou hebben als mijn paard. Kan natuurlijk ook dat ze je niet kán dragen omdat je misschien wel wat te groot bent.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 08:23

Been geven, ik heb het probhleem ook gehad.

horse180698

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 08:27

gewoon een normaal hoofdstel kopen desnoods bitloos en nog een zadel kan je beter tegenhouden les mis ook een optie

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 08:29

Ik denk toch dat de beste optie is om les te nemen (met eventueel een ander bitloos hoofdstel als een CRB of een sidepull).
Mag ik vragen hoe groot je bent TS, en hoe groot je pony is?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 08:57

horse180698 schreef:
gewoon een normaal hoofdstel kopen desnoods bitloos en nog een zadel kan je beter tegenhouden les mis ook een optie

Met een zadel kun je je beter schrap zetten... maar dat gaat 't probleem niet oplossen.

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 10:42

midgie schreef:
Bo_Cassey schreef:

Een dubbel gebroken bit is niet paardvriendelijk, maar de hand die hem bedient, dat geld ook voor een touwhalster

Je hebt natuurlijk gelijk. Maar ik bedoel dat het geen mishandeling is om mee te rijden.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 10:43

Bo_Cassey schreef:

8)7

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 10:44

Ik denk dat deze pony gewoon in protest komt omdat jij te groot bent :), zal les niet bij helpen. Gewoon een pony zoeken waar je wél op past