In/uitstappen leuk maken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Flyskyhigh

In/uitstappen leuk maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-12 20:47

hoe kan je het in en uit stappen leuk maken voor kinderen? De meeste zien dat altijd alleen maar als saai rondjes stappen....

Ymor

Re: In/uitstappen leuk maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 20:51

Als je pony braaf is kan je de kinderen laten uitstappen zonder zadel. Of je kan verschillende oefeningen doen als rondje om de wereld, dameszit enz.

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 20:51

Door veel te vertellen met ze. Stel vragen: welke kleuren hebben paarden? Hoe heet een meisjespaard? Wie weet er een mopje over paarden?

vigo_is_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 20:52

liedje zingen xD doe ik in mijn hoofd !

Homerun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 20:53

Om de beurt een figuur laten noemen wat ze moeten stappen.
Slalom op de middenlijn.
Een woord laten verzinnen met de letter waar ze op af rijden voordat ze er zijn.
Gymnastieken.
Laatst bijgewerkt door Homerun op 27-07-12 20:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 20:54

Hoe oud zijn de kids?

Ik vertel mijn klantjes gewoon direct waarom een paard uitstappen nodig heeft. Niet heel theoretisch vertellen maar maak een vergelijking die in hun wereldje herkenbaar is. Ik zeg ook dat de pony altijd heel goed hun best doet voor hun en dat ze dan dus tijdens het uitstappen de paardjes kunnen kroelen/knuffelen enzo om ze te bedanken. Doen ze met liefde.

En verder nodigt het uitstappen en vooral net voor het afstappen uit tot het doen van leuke kunstjes.

:D
Laatst bijgewerkt door Chaos op 27-07-12 20:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Djonah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 20:54

Misschien een beetje gymnastiek. Bijvoorbeeld de oren aanraken, staart aanraken, met de arme zwaaien, met linkerhand de rechter teen aanraken en met rechterhand linker teen aanraken. Je kan ook nog schouders optillen, met je hoofd draaien ( niet helemaal rond!) en met twee benen aan 1 kant zitten. Kijk wel even hoe braaf de pony's/paarden zijn.

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 21:41

Inderdaad, ook een warming-up voor jezelf doen.
Misschien buiten uitstappen of ernaast lopen :P

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 21:44

Nou wat verwend zeg.. := Laat ze er dan maar lekker naast lopen

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 19:51

saskiakefie schreef:
Nou wat verwend zeg.. := Laat ze er dan maar lekker naast lopen

Nou inderdaad! In en uitstappen is opwarmen en afkoelen voor de pony, niet voor de ruiter. Ik kan me niet herinneren dat ik als kind ooit heb gezeurd over het in en uitstappen van een pony. Kunstjes doe je onder het werk, en niet tijdens het uitstappen van de pony. Gewoon laten afstappen en laten lopen met hun pony, dat houdt ze meer bezig dan meeliften en zich dan blijkbaar vervelen.

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 00:17

Ik snap eerlijk gezegd niet zo goed waarom er zo fel wordt gereageerd op het idee van kunstjes doen? :o
Als die kinderen het in- en uitstappen saai vinden (want eerlijk is eerlijk: kinderen zien dat veel objectiever dan het in werkelijkheid is, vooral als ze net beginnen met paardrijden), waarom dan niet leuker maken met kunstjes of verhaaltjes of figuurtjes? Waarom dan meteen roepen "goh wat verwend, laat ze er maar lekker naast lopen"?

Isabelle98

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 00:23

Inderdaad. :))
Toen ik een aantal jaar geleden begon met paardrijden,
{was toen 6} had ik ook nog niet echt het besef wáárom we nou precies moesten uitstappen en instappen.
dan kan je het dus ook leuk maken. (: en dan is het voor je pony precies hetzelfde,
of jij nou liedjes op je pony gaat zingen of je mond dicht houd, dat maakt je pony niet uit hoor. :')

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 00:32

Wij deden vroeger wel eens gymnastiek incl. rondje om de wereld.
We praatten ook veel over paarden. Er zijn altijd wel leuke weetjes, en er zijn toch vaak kinderen die een leuk paardenverhaal hebben over ponykamp, het paard van de buren, dat paard in de wei op vakantie, wat dan ook. Mijn instructrice stelde ook veel vragen, als een soort van quiz.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 00:49

Bo_Cassey

Leuk onderschrift _O-

Ik snap niet waarom er gelijk wordt gezegt 'verwend'
Ik vind het ook vreselijk, ik stap meestal wel een kwartier uit, alleen maar rondjes stappen.
Ik ga meestal liedje opzetten of ernaast lopen (Kan ik tenminste nog ergens op letten)
Want ik ga natuurlijk wel door totdat hij klaar is :)

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 06:23

Nu kan je inderdaad aan jezelf vertellen waarom je moet uitstappen maar voor zo'n kind is dat heel moeilijk om te begrijpen. Gewoon leuke kunstjes doen dus!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 06:42

Wij moesten met instappen knoop in teugels en beugels uit.... Armen losmaken rondjes zwaaien, links draaien en rechts draaien lijf, voeten draaien...en bij uitstappen kun je ze laten vertellen hoe de les was, wat ze moeilijk vonden wat ze de volgende keer ook willen gaan doen.

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 10:44

NeverGiveUp schreef:
Bo_Cassey

Leuk onderschrift _O-

Bedankt, maar ik heb die gewoon keihard gejat *\o/* . Hij is leuk!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 11:15

Ik kan me niet herinneren dat ik ooit een moment heb gedacht wat is het saai, dat in en uitstappen. Maar zal wel deze tijd zijn dan ofzo.. :=

LisaFalco

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 11:17

Tsja als ik doe in- of uitstappen verveel ik me eigenlijk nooit...
Dan denk ik eigenlijk gewoon over heel veel dingen na :')

LisaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 11:21

Ik genoot vroeger elke seconde van op het paard zitten eigenlijk dus of ik het ooit saai heb gevonden.. denk het niet.. Maar ja als sommige kinderen dat nou eenmaal saai vinden.. kan toch? Is toch niet gelijk een misdaad? :P

Tegenwoordig heb ik een jonge merrie gekocht en die moet ik met uitstappen ook nog steeds corrigeren, dus saai vind ik het niet echt nee :)) .

_JTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 11:27

De kinderen met in stappen ook laten gymnastieken vind ik wel een leuk idee! Zo worden ze zelf ook een beetje opgewarmd en hebben ze wat plezier met het instappen.

Bij het uitstappen kun je ze wat rek/strek oefeningen op de pony laten doen.

Als ik in/uitstap kijk ik vaak naar mn medebakgebruikers, hoe ze les hebben of gewoon hoe ze rijden. Kijken hoe ze de dingen oplossen en bedenk me wat ik dan zou doen.

Gribeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 03:02

Is het geen optie om bijvoorbeeld tijdens het uitstappen op een andere 'locatie' te rijden?
Bijvoorbeeld niet in de piste maar rondom het domein of in de omliggende weides.

Ik moet bijvoorbeeld mijn paard uit de weide halen dus die staat dan leeg, laat de poort openstaan en achteraf ga ik een wandelingetje maken.

friends_f_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 03:09

Ik vond het vroeger wel tof om eens in dameszit te zitten, met de beugels los uitstappen, praten met de lesgeefster of in groepsles met de andere etc

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 05:40

Dat gymnastieken is al zo oud als de weg naar Rome, dat deed ik vroeger tijdens de rijlessen ook. Wij moesten tijdens het instappen een knoop in de teugels leggen en oefeningen doen zoals de molenwiek (armen zwaaien), knieen voor het zadel en dan met rechterhand linkerteen aanraken en andersom, oren van je paard aanraken en zo is er nog veel meer. Zijn gelijk goede oefeningen voor de eigen balans. Met uitstappen kun je idd de beugels uit laten doen, dameszit laten zitten, kijken wie er in het zadel om durft te draaien, of een paar figuren laten rijden op alleen benen en zit.

Enne, verwend? Denk eens na hoe je zelf als kind was :) ik vond instappen ook saai. Uitstappen dan weer niet, ik wilde altijd zo lang mogelijk blijven zitten :j

dyoka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 16:26

ik vond (vind :o ) instappen niet het leukste wat er is, maar ik kreeg toen ik nog op de manege reed, theorie. ik verbaas me over hoe weinig kinderen die op een manege rijden, ook daadwerkelijk, echte theorie krijgt. het ligt natuurlijk aan de leeftijd van de kinderen, een kind van 6/7 zit niet op uitgebreidde theorie te wachten. maar je kunt het ook makkelijker/leuker maken door een beetje in hun 'taal' te praten. overigens kun je best uitleggen hoe, bijvoorbeeld, het hoofdstel in elkaar zit want ik weet, uit eigen ervaring, dat kinderen het prachtig vinden om aan hun ouders te vertellen wat ze daarnet hebben geleerd. :j