(springen) problemen kantelen tijdens zweefmoment paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MieLo

(springen) problemen kantelen tijdens zweefmoment paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-12 13:26

Hoi allemaal,

Ik hoop dat het goed staat hier, anders sorry alvast :o
Zoals de titel eigenlijk al zegt, heb ik problemen met mijn houding tijdens de sprong.
Als ik naar de meeste beelden van het springen kijk, zie ik dat ik tijdens de afsprong en het zweefmoment erg rechtop blijf zitten.
Voor mijn gevoel ga ik juist veel mee naar voren waardoor ik tijdens het 2e gedeelte van het zweefmoment en de landing voorover duik.
Ik zit dus aardig met mijn evenwicht te rommelen, wat resulteert in veel onzekerheid en angst.
Ik merk dat ik hier al een tijdje tegen aan loop en het mij steeds onzekerder maak omdat ik niet weet hoe dit aan te pakken.
(Het is nu tot zover gekomen dat ik bij 50/60 cm al enorm bang bent). Vooral dubbelsprongen zijn hierbij erg lastig (ik kantel te laat, waardoor ik voorover duik en bij de 2e sprong in de problemen kom).
Paardlief is erg gevoelig wat dat betreft en reageert hier ook op door weigeringen maar vooral missprongen (door de onzekerheid ga ik trekken en paardlief springt vaak koste wat kost er toch overheen, superknol <3 ).
Ik hoop dat het duidelijk is uitgelegd, anders kan ik wel voor een paar beelden kijken. Maar ik hoop vooral dat er mensen zijn die mij hierbij kunnen en willen helpen. Ik zit er enorm mee, aangezien ik toch officieel wil gaan starten en dat met 40cm niet gaat gebeuren. Alvast enorm bedankt! :D

edit: Ik volg springlessen, maar daar wordt vooral gekeken naar een parcours rijden en bijna niet gericht op je houding)

Amarie

Re: (springen) problemen kantelen tijdens zweefmoment paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 13:32

Wat belangrijk is dat de goed op je voeten blijft staan, dus niet je knie optrekken.
In het gaan naar de sprong blijf je goed op je voeten staan en qua houding op de sprong probeer niet meer aan te nemen dan de verlichte zit. Laat je meer meenemen door het paard, probeer te oefenen op balken die op de grond liggen en bouw dit rustig op. Zorg in elk geval voor goede instructie, je voelt nu heel goed dat je iets niet goed doet, dat kunnen vele niet zeggen.

Neem rustig de tijd en het komt goed.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 13:36

Bedoel je dit: Afbeelding ?

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-12 13:41

bedankt voor de snelle reactie!
Ik zit er ook aan te denken om wat privelesjes te nemen (is alleen erg duur bij ons).
Maar ik ga kijken of ik jou tips kan gebruiken.
Merk dat de angst er namelijk langzaam is ingeslopen (keer in een dubbel met 1 galopsprong ertussen er afgevallen, stond 1.00 en een paar weken later 1.20 moeten springen, dat laatste had ik toen eigenlijk moeten weigeren).

@ Somebitch, ik zal even kijken of ik de filmpjes en wat foto's op bokt kan krijgen

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 13:42

Oké :) Want als je dit zou bedoelen dan is heel je verlichte zit niet goed.

Amarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 13:53

Ik snap werkelijk niet waarom het altijd om de hoogte moet gaan.
Als je rustig de tijd neemt (en dat is voor iedereen verschillend) dan leer je een goede basis en spelenderwijs vertrouwen en dat is heel belangrijk.

Ik heb zelf het springen weer opgepakt nadat ik vorig jaar begonnen ben (ben een echte dressuurruiter en alles boven een balk op de grond is hoog) nadat ik eindelijk mijn eerste BB parcours gesprongen had scheurde ik mijn enkelband en heb 4 maanden niet kunnen springen. Nu ben ik zover dat naar sprongetjes van 80/90 cm toe rij zonder dat ik bang ben voor de hoogte.
Gewoon lekker rustig aandoen en de tijd ervoor nemen dan is springen echt gaaf

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 14:03

Amarie schreef:
Als je rustig de tijd neemt (en dat is voor iedereen verschillend) dan leer je een goede basis en spelenderwijs vertrouwen en dat is heel belangrijk.

Ik heb zelf het springen weer opgepakt nadat ik vorig jaar begonnen ben (ben een echte dressuurruiter en alles boven een balk op de grond is hoog) nadat ik eindelijk mijn eerste BB parcours gesprongen had scheurde ik mijn enkelband en heb 4 maanden niet kunnen springen. Nu ben ik zover dat naar sprongetjes van 80/90 cm toe rij zonder dat ik bang ben voor de hoogte.
Gewoon lekker rustig aandoen en de tijd ervoor nemen dan is springen echt gaaf

Helemaal mee eens! :))

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-12 14:05

Amarie schreef:

Die hoogte loop ik dus ook tegenaan, het hoogste wat ik nu spring ligt rond de 80 (sporadisch).
Mijn instructeur ziet nu wel in dat ik zo loop te worstelen en bang ben geworden, waardoor ik niet meer hoog hoef.
Ik ga ook buiten de les om even goed oefenen met de basis.

Foto's ben ik mee bezig, filmpjes staan op mijn telefoon, dus wordt wat lastig.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 14:06

MieLo schreef:
Amarie schreef:

Die hoogte loop ik dus ook tegenaan, het hoogste wat ik nu spring ligt rond de 80 (sporadisch).
Mijn instructeur ziet nu wel in dat ik zo loop te worstelen en bang ben geworden, waardoor ik niet meer hoog hoef.
Ik ga ook buiten de les om even goed oefenen met de basis.

Foto's ben ik mee bezig, filmpjes staan op mijn telefoon, dus wordt wat lastig.

Ik kan je vertellen dat dat echt beter gaat worden. Ik ben een echte angsthaas wat dat betreft, en echt mijn angst wordt zoveel minder nu ik goede begeleiding heb en een goede lesgeefster. :j Ik ben gewoon vaak niet echt heel bang meer, oke, op sommige momenten nog wel. Maar dat wordt echt minder. :j

Maar je moet eerst vertrouwen krijgen, en dat doe je d.m.v lage sprongetjes.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 14:22

Werk aan je balans in de verlichte zit. je moet dus verlicht kunnen zitten als eerste in stilstand, vervolgens in draf en galop, zonder met je handen te steunen ergens op of aan en zonder met je zitvlak terug in het zadel te komen.
het is de bedoeling dat je het gewicht van je bovenlichaam verdeeld over je steunpunten (voet en knie), kom daarbij niet te ver uit het zadel met je billen, breng je billen iets naar achter en je bovenlichaam iets naar voren. In deze houding moet je proberen je balans te vinden, pas als dat in het vlakke werk goed gaat ben je klaar om een sprongetje te maken.

Wat veel ruiters fout doen is, ze gaan rechtop staan, waardoor op het punt dat het paard gaat landen ze uit balans raken en naar achter vallen, maar dan krijgen ze de lepel van het zadel tegen hun billen en worden ze dus naar voren gewipt.
Hoe hoger je boven je paard uitsteekt op de sprong, hoe sneller je je balans kwijtraakt. Als je je bovenlichaam naar voren brengt, je billen iets naar achter en dicht bij het zadel blijft dan is het gewicht van het bovenlichaam in de breette verdeeld, waardoor het dus makkelijker evenwicht houden is. Ga je rechtop staan dan is het evenwicht sneller weg.

Vergelijk het met een rechte stok. Die kun je als je hem dwars oven een vierkante balk legt makkelijk in evenwicht leggen. Wil je die zelfde stok rechtop op die zelfde balk leggen, dan zal ie steeds omvallen.
Snap je een beetje wat ik bedoel?

Ik vind het trouwens schandalig dat je springinstructeur geen aandacht besteed aan je houing en je toch zo hoog laat springen. Snel een andere zoeken!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 14:25

schoentje schreef:
Werk aan je balans in de verlichte zit. je moet dus verlicht kunnen zitten als eerste in stilstand, vervolgens in draf en galop, zonder met je handen te steunen ergens op of aan en zonder met je zitvlak terug in het zadel te komen.
het is de bedoeling dat je het gewicht van je bovenlichaam verdeeld over je steunpunten (voet en knie), kom daarbij niet te ver uit het zadel met je billen, breng je billen iets naar achter en je bovenlichaam iets naar voren. In deze houding moet je proberen je balans te vinden, pas als dat in het vlakke werk goed gaat ben je klaar om een sprongetje te maken.

Wat veel ruiters fout doen is, ze gaan rechtop staan, waardoor op het punt dat het paard gaat landen ze uit balans raken en naar achter vallen, maar dan krijgen ze de lepel van het zadel tegen hun billen en worden ze dus naar voren gewipt.
Hoe hoger je boven je paard uitsteekt op de sprong, hoe sneller je je balans kwijtraakt. Als je je bovenlichaam naar voren brengt, je billen iets naar achter en dicht bij het zadel blijft dan is het gewicht van het bovenlichaam in de breette verdeeld, waardoor het dus makkelijker evenwicht houden is. Ga je rechtop staan dan is het evenwicht sneller weg.

Vergelijk het met een rechte stok. Die kun je als je hem dwars oven een vierkante balk legt makkelijk in evenwicht leggen. Wil je die zelfde stok rechtop op die zelfde balk leggen, dan zal ie steeds omvallen.
Snap je een beetje wat ik bedoel?

Ik vind het trouwens schandalig dat je springinstructeur geen aandacht besteed aan je houing en je toch zo hoog laat springen. Snel een andere zoeken!

:)) Je legt percies uit hoe ik altijd sprong (en nu nog afentoe perongeluk spring). :') maar inderdaad niet gaan staan maar dicht bij je zadel blijven en d.m.v je knieeen en bovenbenen de verlichte zit aannemen.

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-12 14:28

Ik weet niet hoeveel foto's er open mogen staan, maar heb er voor de zekerheid een aantal in links gezet.
Het zijn foto's uit mijn laatste crossles (ongeveer 1,5 maand geleden). Als ik ze zie schaam ik me best wel :o maar dit is met doel er beter van te worden :D Als ik de filmpjes bekijk ziet het er wel aardig stabiel uit, maar voor mijn gevoel dus totaal niet.

Afbeelding

Afbeelding

http://i1098.photobucket.com/albums/g36 ... prong2.jpg

http://i1098.photobucket.com/albums/g36 ... prong1.jpg

http://i1098.photobucket.com/albums/g36 ... o/11-2.jpg

http://i1098.photobucket.com/albums/g36 ... o/11-1.jpg
Deze foto is van het voorjaar genomen, vind mijn houding daar wel wat beter.
Heel erg bedankt voor de tips alvast!

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-12 14:30

@ Schoentje, bedankt! dat achterover vallen doe ik inderdaad erg vaak, zie je ook goed terug op de foto's := maar dat doe ik dus weer uit angst voorover te kukkelen

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 14:31

Volgens mij doe je net als ik. Je gaat staan in je beugels. Probeer dat is niet te doen en enkel te denken, via mijn knieeen en bovenbeen in de verlichte zit en mijn kont dicht bij mijn zadel houden.

Probeer dat eerst eens gewoon in draf een rondje, en probeer daarna is een laag sprongetje. Ik denk dat je dit verkeerd doet. Kan je je daar zelf ook in vinden? Of zeg je nee ik ga niet staan in mijn beugels?

Ik zette gewoon mijn gewicht op de beugels en ging iets naar voren leunen, dat is dus fout.

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-12 14:34

ik merk inderdaad ook dat ik ga staan in de beugels, heb ze ook best kort vaak.
Als ik bv alleen verlichte zit rijdt, gaat dat wel gewoon goed (naar mijn idee).
Ik ga vanaaf kijken of ik kan oefenen en dan ga ik zeker iets met de tips doen!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 14:37

Dat je je beugels kort hebt maakt niet uit. Als het voor je idee gewoon in draf en galop wel goed gaat dan zou ik gewoon een laag sprongetje nemen, ik weet niet hoe moeilijk je paard is bij de hindernis? Mocht dat niet heel erg moeilijk zijn probeer dan is enkel aan jezelf te denken en te denken niet staan, knieeen bovenbeen en dicht bij mijn zadel. Bij mij werkt het. :j

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-12 14:41

zodra ze doorheeft dat ze mag springen, kan ze aardig heftig worden.
Hebben een aantal weken geleden een lijntje moeten springen zonder teugels en beugels (3 in-uitjes en een kruisje), dit ging opzich wel goed. misschien maar eens vaker oefenen.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 15:03

MieLo schreef:
@ Schoentje, bedankt! dat achterover vallen doe ik inderdaad erg vaak, zie je ook goed terug op de foto's := maar dat doe ik dus weer uit angst voorover te kukkelen

En daardoor raak je dus juist uit balans, omdat de lepel van je zadel je naar voren drukt ;)
Werk dus aan die balans in het vlakke werk en begin dan met een heel laag sprongetje. blijf verlicht zitten voor op en na de sprong. Kortom, verander niet te veel. Op die manier ga je die sprong een beetje aan leren voelen.

En natuurlijk is je verlichte zit gedurende een hele sprong niet precies hetzelfde, er zit wel degelijk verschil in de afzet, zweefmoment en landing. Maar pas al je een goed balans hebt, kun je dat gaan ontwikkelen.

In de afzet laat je het paard naar je toekomen en 'sta' je iets voorin het zadel, in het zweefmoment is de verlichte zit zoals in het vlakke werk en in de landing komt je bovenlichaam iets terug en trek je als het ware je billen iets in.

Ik heb hier wat foto's van mezelf waarop je dat iets kunt zien. Mijn houding is niet de perfecte houding, maar mijn balans is wel goed.

afzet:
Afbeelding

zweefmoment:
Afbeelding

Landing:
Afbeelding

Bij mij mag vooral m'n onderbeen beter, maar ik hoop dat je hiermee een idee krijgt wat ik bedoel.

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-12 16:11

Schoentje bedankt voor de foto's! heb vandeweek de hele dag OS gekeken met springen :=
Is erg leerzaam, maar merk dat ik het gewoon heel moeilijk vindt.
Gister ging de springles ook weer erg slecht (begonnen al op 80, heb tot de 3e hindernis gesprongen toen mijn instructeur het toch een beter idee leek om aan het eind van de les een stuk lager te gaan. Zat te huilen op mijn paard :o Schaam me ergens ook onwijs dat het gewoon niet lukt, dat ik bang ben enzo. Slaat nergens op maar toch := ) Nu even 3 weekjes geen springles, even rustig balkjes weer lopen en aan de houding werken