Normaal gesproken open ik voor dit soort dingen geen topic maar in dit geval zit ik echt even met mijn handen in het haar.
Ik heb een inmiddels 10 jarige friese merrie die tot haar 7e voor den (t)rouwkoets heeft gelopen.
Op 7 jarige leeftijd heeft ze een trap gehad van een ander paard waardoor een scheur was ontstaan in haar rechter spronggewricht.
Paard zou bij mij komen nadat ze van deze blessure hersteld was. Net voor de laatste keer foto's maken heb ik haar opgehaald en aan het revalidatie proces begonnen. Bij de foto's was de uitslag trouwens keurig! Ook kwam ze glansrijk door de aankoopkeuring die ik heb laten doen voor ik ze zelf kocht.
De spieropbouw was echt nihil dus moest echt vanaf 0 beginnen, geen probleem verder. Paard wat aan laten sterken en haar onder het zadel wegwijs gemaakt. Stukje bij beetje werd ze steeds sterker en qua spieropbouw ziet ze er goed uit.
Toch blijf ik steeds tegen hetzelfde probleem aanlopen.
Als ik rechtsom rijdt, kanteld haar hoofdje naar links..
Ik longeer vrij veel en let dan ook goed op hoe ze haar benen plaatst, over haar benen loopt ze netjes in de juiste lengtebuiging, echter als je naar het gehele plaatje kijkt zie je dat ze (waarschijnlijk) in haar hals ergens blokkeert en het neusje naar links 'schiet'.
Ik heb al veel verschillende manieren van longeren geprobeerd, losgooien aan een touwtje, touwtjes, pessoa, slof (op longeerhulp manier), dubbele lijnen en met kaptoom.
Ze laat tijdens het longeren en onder het zadel haar rug goed los en kan ze redelijk voorwaarts neerwaarts rijden, linksom blijft ze fijn doorlopen maar rechtsom loopt ze vw-nw maar dan nog links gesteld.
Ik heb al die tijd gedacht dat ze rechtsom aan moest sterken en dan fijner zou worden, echter denk ik dat na 3 jaar ze toch wel voldoende aangesterkt zou moeten zijn om fijn over 2 teugels te kunnen lopen. Voor het zicht is het trouwens bijna niet te zien, ze heeft aardig wat front waardoor mensen zonder kritisch oog er doorheen kijken. Op wedstrijd heb ik trouwens nog nooit iets over gehoord.
Heeft er iemand een idee hoe ik dit verder op zou kunnen lossen? Ik sta overal voor open.
Oh, voor de goedbedoelde adviezen: "Neem les". Dat heb ik
Mijn instructeur vind echter dat het wel meevalt en dat ze fijn loopt maar ik wil ze toch nét even iéts fijner 
[edit] Paard is trouwens meerdere malen gemasseerd en behandeld door een osteopaat, die vinden niet meer blokkades vergeleken bij andere paarden. HA masseuze schaalde (1-10) in op een kleine 4.
imo niet noemenswaardig
Voel je vooral niet vernederd of wat dan ook. Ben er wel blij mee dat jullie het adviseren en vooral meendenken! Ik ben hiermee in aanraking gekomen door dit paard. Vroegah door oa de juiste manier van longeren ook paarden recht gekregen. Met m'n fries blijf ik echter tegen hetzelfde problemen aanlopen vandaar dat ik misschien vrees voor een ander probleem dan alleen de natuurlijke scheefheid