Ik start sinds april dit jaar in het Z1. Het gaat goed, behalve de eenvoudige wissels. Hij wordt namelijk super, super heet! De voorbereiding gaat goed, de overgang naar stap is ook netjes. Maar na de eerste stappas wil Vanquish alweer aangalopperen en daar begint dan de stress. Hij moet namelijk nog een paar passen wachten voordat hij in galop mag aanspringen. Hij begint dan te dribbelen, wordt scheef of springt zelfs door de teugel heen! Onwijs zonde, want we rijden meestal mooie punten, maar de 3-en die ik voor de eenvoudige wissels rijdt willen er nog wel eens voor zorgen dat ik geen winst rijdt
Thuis oefen ik de eenvoudige wissel al lang niet meer. Ik rijd hem wel terug naar stap, maar blijf dan lang stappen. Als hij volledig ontspannen is spring ik pas weer aan. Of ik rij een overgang naar draf of zelfs naar het halthouden. Dit alles om hem in de proef te kunnen verrassen. Echter, in de meeste proeven zitten 4 eenvoudige wissels. Na de eerste eenvoudige wissel is de verrassing er dus uit!
Heeft iemand een tip hoe ik mijn paard in de proeven rustiger kan krijgen in de eenvoudige wissel (de stappassen tussen galop en galop). Of hoe ik hier thuis op kan trainen? Ik heb wel geprobeerd om juist veel eenvoudige wissels te rijden thuis, maar dit deed niet veel goed helaas.
En daarbij komt dat hij in de proef niet anders is dan thuis in de eenvoudige. Want als ik ze thuis wel "normaal" rijdt, wordt ie niet minder heet dan dat ie in de proef wordt. Feit blijft dan dat ie ontzettend gespannen wordt en mijn hulpen niet meer door komen. Een keer halt zetten en op ontspanningen wachten werkt. Maar de eerstvolgende overgang naar stap doet hij het gewoon weer. Heel frustrerend!
Maar wie weet is het spanningsprobleem in de eenvoudige dan dus opgelost!
Ga het morgenavond eens proberen.
Ik zal morgen met rijden bewust aan mijn eigen ademhaling denken en op die van Vanquish letten!