Grond van dichtbij bekijken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kaulitz

Grond van dichtbij bekijken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-12 23:28

Hallo bokt!

Mijn verzorgfjord wil nog wel eens vaak de nijging krijgen om de grond van dichtbij te kijken, ik probeer haar hoofd weer van de grond te krijgen en actief voorwaarts te rijden, alleen trekt ze de teugels uit me handen en gaat weer laag, heb soms de blaren om mijn handen staan omdat ik haar soms niet omhoog krijg of ze probeert het.

Iemand evaringen hiermee en mij een paar tips kan geven.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 00:03

Ik had een bijna soortgelijk probleem, bij mij is het in de les laatst nog voorgekomen. Ik had het probleem met rijden dat het paard te diep ging lopen en daardoor in mijn handen ging 'hangen'. Mijn instructeur leerde me steeds kleine ophoudingen te geven (tenzij ik het al 10 x herhaald heb en ze nog steeds op de grond hangt :+ ). Kleine ophoudingen herhalingen is beter dan in een keer een grote ophouding. Bij mij heeft dat zeker geholpen.

Kaulitz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-12 00:07

Pistasche schreef:
Ik had een bijna soortgelijk probleem, bij mij is het in de les laatst nog voorgekomen. Ik had het probleem met rijden dat het paard te diep ging lopen en daardoor in mijn handen ging 'hangen'. Mijn instructeur leerde me steeds kleine ophoudingen te geven (tenzij ik het al 10 x herhaald heb en ze nog steeds op de grond hangt :+ ). Kleine ophoudingen herhalingen is beter dan in een keer een grote ophouding. Bij mij heeft dat zeker geholpen.

Wat bedoel je met ophoudingen? Het terugtrekken of het paard zelf stoppen?

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 00:12

Een klein 'rukje' aan je teugel. Of zelfs nog simpeler je hand iets samenknijpen, iets druk op je teugel. Ligt er ook aan hoe gevoelig je paard erop reageert en wat genoeg is. Omdat het paard wat ik rijd te diep loopt gaf hij als voorbeeld dat ze vooral terug op de achterhand moest komen. Net als dat je met halthouden iets naar achter gaat zitten,en dat je dan voelt dat ze de achterhand eronder zetten. Dat effect moest ik hebben zodat ze niet zo ging duiken en op de voorhand lopen, maar echt vanuit de achterhand werkt. Een beetje lastig om uit te leggen via de computer maar ik hoop dat je het begrijpt!

Edit; die ophoudingen deed ik trouwens echt héél vlug. Dus zodra ik voelde dat ze weer te ver dook, ho, en doorrijden. En dat steeds herhalen.

Kaulitz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-12 00:16

Pistasche schreef:
Een klein 'rukje' aan je teugel. Of zelfs nog simpeler je hand iets samenknijpen, iets druk op je teugel. Ligt er ook aan hoe gevoelig je paard erop reageert en wat genoeg is. Omdat het paard wat ik rijd te diep loopt gaf hij als voorbeeld dat ze vooral terug op de achterhand moest komen. Net als dat je met halthouden iets naar achter gaat zitten,en dat je dan voelt dat ze de achterhand eronder zetten. Dat effect moest ik hebben zodat ze niet zo ging duiken en op de voorhand lopen, maar echt vanuit de achterhand werkt. Een beetje lastig om uit te leggen via de computer maar ik hoop dat je het begrijpt!

Edit; die ophoudingen deed ik trouwens echt héél vlug. Dus zodra ik voelde dat ze weer te ver dook, ho, en doorrijden. En dat steeds herhalen.

Wat je uitlegt zal ik morgen eens proberen, klinkt heel logisch! Bedankt!

kehdra

Re: Grond van dichtbij bekijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 03:26

Ik zou juist ipv terugtrekken, benen gebruiken.
Optrekken of ophoudingen geven )wat overigens niet alleen een kneepje is, maar waar je je hele lichaam voor nodig hebt ;))
Je paard trekt, omdat hij iets heeft om aan te trekken. Wanneer jij elastisch bent met je teugels (dus je armen meegaan met je paard wanneer hij naar beneden trekt), en gelijk een flinke por geeft, en goed voorwaarts rijd, kan hij nergens aan trekken en is de lol er snel af :).
Probeer je rijden ook actief en goed voorwaarts te houden, veel overgangen maken waardoor hij meer op de achterhand komt, dan zal het voor je paard moeilijker worden om je te trekken...

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 05:12

Ik ga mee met kehdra. Maar denk ook dat het een reden heeft waarom hij dit doet.
Hoe loopt hij aan de longe?
Past je zadel (gecontroleerd door een erkende zadelmaker)?
Wanneer is de tandarts voor het laatst geweest?
Veelal zie je lichamelijke klachten bij dit soort problemen.
Zit jij als ruiter je paard niet in de weg?

Ik zou eerst uitsluiten dat hij nergens last van heeft voor je dit gaat corrigeren.

Kaulitz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-12 08:30

Japeloup schreef:
Ik ga mee met kehdra. Maar denk ook dat het een reden heeft waarom hij dit doet.
Hoe loopt hij aan de longe?
Past je zadel (gecontroleerd door een erkende zadelmaker)?
Wanneer is de tandarts voor het laatst geweest?
Veelal zie je lichamelijke klachten bij dit soort problemen.
Zit jij als ruiter je paard niet in de weg?

Ik zou eerst uitsluiten dat hij nergens last van heeft voor je dit gaat corrigeren.

Aan de longe loopt ze perfect en verder in dat rijtje hoort alles te kloppen.
Het lijkt alsof ze me aan het uitproberen is, want de ene x doet ze het niet en de andere keer wel.

Vandaag ga ik rijden, mocht ze het weer doen zal ik haar ( wat ik al deed ) actief en voorwaarts houden.
Bedankt voor de reactie's ! :)

Artocreas

Woonplaats: Ken je dat schattige winkelstraatje in Maastricht, daar bij de kerk? Nou, daar dus niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 14:19

kehdra schreef:
Ik zou juist ipv terugtrekken, benen gebruiken.
Optrekken of ophoudingen geven )wat overigens niet alleen een kneepje is, maar waar je je hele lichaam voor nodig hebt ;))
Je paard trekt, omdat hij iets heeft om aan te trekken. Wanneer jij elastisch bent met je teugels (dus je armen meegaan met je paard wanneer hij naar beneden trekt), en gelijk een flinke por geeft, en goed voorwaarts rijd, kan hij nergens aan trekken en is de lol er snel af :).
Probeer je rijden ook actief en goed voorwaarts te houden, veel overgangen maken waardoor hij meer op de achterhand komt, dan zal het voor je paard moeilijker worden om je te trekken...

Dat, en je paard kan inderdaad lichamelijke klachten hebben. Als je zeker weet dat het paard géén lichamelijke klachten heeft, kun je inderdaad het beste versnellen als hij 't doet.
Als het nodig is zelfs draven, dan is het moeilijk voor hem om nog met z'n neus op de grond te lopen. Je gaat dan in plaats van trekken, het paard aansporen om harder te gaan. Dan zal hij waarschijnlijk al wat losser in zijn hoofd worden en dán grijp je je kans en trek je het hoofd omhoog. En veel overgangen rijden. :Y)
Dat is wat ik zou probéren.

Kaulitz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-12 00:04

Vandaag gereden,ging perfect, veel overgangen gereden, bijna niet met de neus op de grond, heel actief.
Bedankt voor de tips nogmaals, het heeft veel geholpen.

charlotte_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 04:28

Ik heb geleerd mijn pony te laten 'vallen' als ze dat doet.
Als ze dan ging hangen gooide ik gewoon mijn teugels los en pakte ik haar weer op dat heeft erg geholpen :j

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 16:37

Hoe gaat het nu?