Nou na vier jaar zit ik nog steeds met hetzelfe probleem.
Mijn merrie loopt succesvol Z dressuur maar inrijden op wedstrijd is steeds een drama , met andere woorden andere paarden die in de kruisende richting nogal kort langsrijden of op haar afkomen heb ik steeds een erg angstig paard dat alleen maar wil wegvluchten in paniek. Mijn merrie heeft dit van in het begin bij aankoop gedaan. Vorige eigenaar reed vaak alleen met haar merrie en had altijd een groot inrijterrein ter beschikking maar hier in België is dit helaas anders en zit je vaak met 10 tot 12 paarden in een 20 x 40 ring wat dus steeds tot gevaarlijke situaties lijdt. Het bizarre is echter dat mijn merrie erg dominant is van karakter en haar weidegenootjes bekijkt ze niet eens als die kort passeren , maar vreemde paarden, of paarden die veel lawaai maken of met de staart zwiepen zijn voldoende om haar in paniek te brengen. Ik heb er al eindeloos op geoefend en soms gaat het beter, maar dan slaat het paard per toeval eens met zijn staart naar de vliegen in haar buurt en dan durft ze zo weer de kant op springen met mij op haar rug...
Dus alle tips zijn welkom want wedstrijden rijden is op dit moment erg moeilijk (moet heel selectief zijn op locaties met veel plaats en die zijn erg zeldzaam...)
Momenteel staan we ook op een rustige stal en rij vaak alleen maar als er iemand anders meerijdt probeer ik er steeds kort langs te rijden. ze doet het niet enkel onder het zadel bv. ook aan het halstertje en er komt een dravend paard kort langs in de kruisende richting... Dan wil ze ook vluchten...
Nogmaals het is niet dat ik haar niet onder controle kan houden maar als je op wedstrijd op het inrijterrein je paard ontspannen wil losrijden en ze bij elk rondje wel 3 keer opzij springt en in paniek wil weglopen kan je allesbehalve optimaal aan je proef beginnen....