Links aangaloperen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ella_

Links aangaloperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-12 16:54

Ik heb een probleem met het links aangaloperen.
Het ligt niet aan mijn paard maar aan mezelf.

Je moet met je linkse (binnen)been duwen/prikken om links aan te galoperen. Maar ik vind dit heel moeilijk. Ik prik altijd met mijn buitenbeen en jaa.. Dan gaat mijn paard in verkeerde galop. (ze doet dus wel wat ik vraag, maar ik vraag het altijd verkeerd)

Zijn er geen oefeningen die ik zelf kan doen, zodat dit makkelijker wordt voor mij.

Op de rechterhand heb ik dit probleem niet, en daar gaat alles goed.

Anoniem

Re: Links aangaloperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 16:56

Probeer je been zo lang mogelijk te maken en dan aan te sporen.
Oefeningen zou ik verder niet weten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 16:56

Jep, dat probleem had ik ook.
Waarschijnlijk zit je teveel met je been bezig en te weinig met je zit.
Meestal is het namelijk combi binnenbeen + gewicht licht verplaatsen naar buitenste zitbeenknobbel.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 16:58

Misschien ook als je niet op een paard zit oefeningen doen waarmee je je linker- en je rechterbeen onafhankelijk van elkaar beweegt?

Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-12 17:05

En welke oefeningen zou ik dan kunnen doen?

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 17:07

Mijn paard had dit probleem ook, alleen dan op de rechterhand. Wat helpt is je lichaam naar de buitenkant te draaien (kijk zelf ook naar de buitenkant) als je aanspringt. Leg ook je rechterbeen duidelijk naar achter. En spring aan op de volte. Als hij verkeerd aanspringt moet je gelijk terug naar draf en het nog een keer proberen.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 17:09

Je ene been stilhouden en het andere draaien, je ene been in een ander ritme proberen te bewegen dan het andere, bedenk het maar. Als ze maar niet hetzelfde doen en jij dus in staat bent het ene been echt onafhankelijk van het andere te bewegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 17:13

brechtje122 schreef:
Mijn paard had dit probleem ook, alleen dan op de rechterhand. Wat helpt is je lichaam naar de buitenkant te draaien (kijk zelf ook naar de buitenkant) als je aanspringt. Leg ook je rechterbeen duidelijk naar achter. En spring aan op de volte. Als hij verkeerd aanspringt moet je gelijk terug naar draf en het nog een keer proberen.

Nee, jij had dat probleem. Je paard niet. Als ie verkeerd aanspringt ben je gewoon niet duidelijk geweest.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 17:17

Bizzybijtje schreef:
brechtje122 schreef:

Nee, jij had dat probleem. Je paard niet. Als ie verkeerd aanspringt ben je gewoon niet duidelijk geweest.

Ja, tuurlijk het lag voor een deel ook aan mij. ;) Maar aan de longeerlijn lukte hem het ook niet goed en wanneer je hem losgooide ging hij vooral in de linkergalop. Hij had ook 10 jaar op een weitje gestaan en zat ook vast in zijn rug. Maar ik was zelf ook niet duidelijk genoeg ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 17:18

Maar dat heeft helemaal niks met de OP te maken. De TS geeft zelf aan dat ze de verkeerde hulp geeft.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 17:28

Bizzybijtje schreef:
Maar dat heeft helemaal niks met de OP te maken. De TS geeft zelf aan dat ze de verkeerde hulp geeft.

Nee, maar ik had wel de tip van het naar buiten kijken bij het aanspringen als je je lichaam iets draait ga je automatisch op je buitenste zitbeenknobbel zitten en gaat je buitenbeen vanzelf ook meer naar achter. Waardoor de hulp wel duidelijk wordt ;) Maar ik zal niks meer offtopic zeggen, sorry.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 18:44

Ja, maar als het buitenbeen naar achter gaat springt het paard dus juist verkeerd aan. Sommige paarden leren namelijk aangalopperen op enkel binnenbeen, niet de 'normale' hulp dus. En da's nou net het probleem van de TS ;)

friends_f_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 00:05

Dus het paard is geleerd op de linkerhand om via het binnenbeen aan te galopperen? Hoe komt dat? Normaal is het toch het buitenbeen?

Stefannnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 00:08

Misschien een keer een les volgen voor je houding, heb ik ook een paar lessen voor gehad toen. Het aanvoelen van je paard, je houding en ook hoe je met jouw paard het beste kan aangalopperen :) Succes

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 06:24

Zo te horen heeft paard dus verkeerd de galop aangeleerd.
Aangaloperen is een combinatie van binnen en vooral buitenbeen.
Voorbereiden met binnenbeen, en buitenbeen naar achteren betekend de galop.

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 06:47

Ik had zelf dit probleem ook, alleen bij mij kwam het te voorschijn is alle zijgangen, galopaansprong zijn mijn paarden na veel training zo fijn aan mn hulp op dat ik er bij wijze van spreken maar aan hoef te denken en ze doen het al. ( Uiteraard geef je dan bijna volautomatisch je hulp al) .

Ik heb een vergroeing in mn rug waardoor mijn linkerbeen weinig zijwaartse druk kan geven, foto's laten maken en ik ben toen doorverwezen naar houdingstherapie, het hielp iets en het is vooral balans vinden met dat been en in mijn geval soepel maken vanuit rug en bekken.

Mischien kun je het is een keer onder de loep laten leggen door de dokter dus, dat je zelf uiteindelijk goed genoeg in staat bent om goed en lekker paard te rijden :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 08:00

CM_ schreef:
Zo te horen heeft paard dus verkeerd de galop aangeleerd.
Aangaloperen is een combinatie van binnen en vooral buitenbeen.
Voorbereiden met binnenbeen, en buitenbeen naar achteren betekend de galop.

Waarom verkeerd? Er zijn zoveel paarden die het zo leren. Zo is de hulp namelijk bijna niet te zien, wat uiteindelijk dus makkelijker is. Verkeerde hulpen bestaan niet, als het paard er maar op reageert zoals jij dat wenst. Al moet je een handstand doen om hem aan te laten galopperen, als ie het maar doet en als jij maar duidelijk de hulp kan geven.

bicnic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 10:04

ik heb altijd geleerd binnenbeen op de singel, buitenbeen iets naar achteren en met buitenbeen iets druk geven en dan in de goede galop aanspringen. Mijn vorige paard was het in de linkergalop ook verkeerd aangeleerd. Rechtsom deed hij het goed. consequent op de goede manier hulpen blijven geven, dan valt het kwartje bij je paard op een gegeven moment vanzelf. Maar dit werkt alleen als jezelf iedere keer op dezelfde manier de juiste hulpen blijft geven, anders raakt je paard ervan in de war en leert hij het nooit.