sterke tinker

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

joyca

sterke tinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-12 21:58

ik heb de liefste tinker als verzorgpaard, echt bomproof, en mak als een lammetje,
maar ga ik samen met een ander paard, wilt ie meten en wordt ie heel sterk,
zoals vandaag ook kei hard in galop, en einde pad is in zicht maar geen halt in te krijgen, uit eindelijk kunnen stoppen dmv een volte half in de mais,

ik rij met een dubbel gebroken bit, maar wat voor bit is handig voor dit soort situaties,
ik wil de controle blijven houden, ik heb geen 100% kracht in mijn armen,
ik rij ook alleen maar buiten en wil dat ook blijven doen.

GeneralFlynn

Re: sterke tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 22:15

Ga eerst in de rijbak basis oefeningen doen,op de grond..niet op het paard.
Neem een longeertouw of lang halstertouw.
Ga oefenen met lopen,stap, halthouden,stap, halthouden en zo verder.
Laat hem niet voorbij jou komen, en niet in jou persoonlijke ruimte. (denk beeldige cirkel om jou heen)
Hij moet eerst helemaal op jou leren, weten dat jij leid, en hij volgt.
Pas als je de basis er goed in hebt zitten ga je er pas weer op.

Een bit heb je niet nodig om te remmen..
Ik rij bitloos, hoe zou ik dan kunnen remmen volgens jou, zonder bit.
Dus scherper bit is niet nodig, hij moet weten hoe de verstandhouding tussen jullie zit, dat jij ook op zijn rug de leider bent, en dan pas zou ik buiten gaan rijden.
(anders blijf je onnodig trekken aan dat bit, wat duidelijk niet veel effect heeft)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 23:13

Idd in de bak oefenen en het paard gaan gymnastiseren , paardrijden is geen krachtsport en je hoeft er geen sterke armen en benen voor te hebben, maar juist verfijnde hulpen, klein en soepel, ook bij een tinker kan het heel verfijnt.
En als je perse alleen maar buiten wil rijden blijf dat dan vooral doen , maar ga niet harder dan stap en een rustig drafje, galop is miss gewoon veel te moeilijk voor het dier om in balans te blijven en dan is er geen andere optie voor hem om harder te gaan om in balans te blijven.
Maar ga het niet oplossen met scherpere bitten want een bit is geen rem, het probleem ligt bij jou en niet bij het dier.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 07:11

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 23:29

Een bit is niet verkeerd, maar de manier waarop jij het gebruikt is wel echt verkeerd, een bit is niet om aan te trekken.
Je moet je paard leren te stoppen op jouw tekens, teugelhulpen, zithulpen en beenhulpen, maar hulpen betekend echt niet trekken, hoe raar het soms ook kan klinken.
Dit wijst er op dat dit paard dit nog niet voledig geleerd heeft, maar dit wijst er ook op dat jij als ruiter ook nog heel wat moet leren.
Leer dus paardrijden, en zoek niet de oplossing in een ander bit.

joyca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-12 05:27

ik ga binnen nu en twee weken les krijgen in centred riding en uit eindelijk ook de over stap maken naar bitloos, en normaal gesproken rijd ik hem altijd met lange teugel, of ik houd de teugels op maat, maar nu ging hij uit zich zelf zo hard, hij is door de mensen zelf ingereden, onder het zadel en voor de kar, is zelfs naar frankrijk geweest met huifkar, echt heel lief, maar ik wil controle houden wanneer hij zo super hard gaat, maar het gaat goed komen, ik weet ook dat het bit niet de oplossing is maar dacht als ik door minder druk meer bereik krijg, want hij reageert nog niet zoals ik wil, maar ga door ook (grond les) nemen denk ik toch meer zeggenschap bereiken, ik wil samen plezier beleven en niet het paard afmatten

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 05:56

Je kan denken aan een pessoabit of een yankee bit of iets dergelijks. Deze zijn ook dubbel gebroken, maar kun je naar keuze op iets meer hefboomwerking zetten. Of een B-stang zoals je die ook voor de kar gebruikt.

Ik denk dat bewust gebruik van bovenstaande bitten vriendelijker is, dan met een "zachter" bit lopen klooien, hangen en scherpe wendingen in te moeten zetten.
Door net die extra druk kun je een sterker signaal afgeven aan je paard, valt het kwartje eerder dat er een hulp wordt gegeven.
Alleen moet je het goed gebruiken, bij een teveel aan druk zal je paard harder worden en manieren bedenken om daarvan af te komen (bit vastpakken, hals vastzetten).

Als je het vertrouwen terug hebt dat hij luistert, kun je altijd weer terug stappen op je gewone bit.

Cindy1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 09:28

Tinkerloos schreef:
Ga eerst in de rijbak basis oefeningen doen,op de grond..niet op het paard.

Een bit heb je niet nodig om te remmen..

Eens met beiden. Als jij je paard niet kan houden, dan moet je gaan kijken waar de fout bij jou ligt, dat los je niet op door een scherper bit.

joyca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-12 12:43

we gaan ook nu les krijgen en oefenen, heb zelfs een bitloos hoofdstel gekregen en geen scherper bit gepakt

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 13:44

Fijn dat je les gaat krijgen.
En dan niet alleen met rijden, maar ook les in grondwerk, dat is erg belangrijk!