ontbloten van de tanden tijdens rijden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

ontbloten van de tanden tijdens rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 09:59

Beste bokkkers,

Ik heb een 5jarige merrie die sinds vorig jaar onder het zadel is. Al vanaf het zadelmak maken hebben wij een beetje te kampen met een vervelend probleem, zij ontbloot namelijk haar tanden wanneer ze een bit in heeft. voordat we haar een hoofdstel in hebben gedaan hebben we haar uitgebreid na laten kijken door een tandarts die haar haken, doppen en wolfstandjes heeft verwijderd. Daarna hebben we ruim de tijd genomen om dat te laten genezen. namelijk een maand later kreeg zij voor het eerst een hoofdstelletje in.
In het begin prullen de meeste jonge paarden wel met het bit, dus in het begin zocht ik er niets achter. Echter nu een jaar later is dit 'probleem' er nog steeds. Ik heb haar nogmaals laten tjecken door de paardentandarts en een dierenarts, die beidde het probleem niet konden vinden.. Dus ik ben wat gaan experimenteren met bitjes, helaas tot nog toe zonder resultaat. Ze blijft het doen. Ook bij geen contakt. Dit is best een vervelend probleem en in de nabije toekomst zou ik graag eens wedstrijden willen rijden. maar ze doet het zo extreem dat ik me voor kan stellen, dat dit geen gewenst beeld is op wedstrijd.

Hierbij een foto,

Afbeelding

En in dit topic waar ze 4weken onder het zadel is kan je het ook wel zien.
[naam] @ [RT-HAW] Mijn 4 jarige sinds een maandje onder het zadel.

Heeft iemand misschien nog ideeen, of tips die aan te dragen zijn?Want ik ben het overzicht in wat ik nog kan proberen, kwijt..

oja, we hebben bitloos geprobeerd, maar is niet ons ding, graag geen discussie hierover.

KimD

Re: ontbloten van de tanden tijdens rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 10:02

Wat een vervelend probleem, ik heb het nog nooit gezien, wel paarden die het uit extreme stress doen maar dat lijkt me hier niet het geval.

Ik volg even.

Annabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 10:03

Misschien beetje rare vraag,
maar doet ze dit ook zonder sperriem, of een andere neusriem? (bv. een lage)

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 10:05

Sperriem eraf? Of een tijdje helemaal geen neusriem? RVS bit erin (misschien is het een reactie op de smaak van het bit en dat is neutraler), bit een gaatje hoger of lager. Dit kan veel oorzaken hebben. Ik ken er 1 die had iets aan zijn neus (inwendig) en die reageerde op de druk van de neusriem op zijn neus. Maar het kan ook irritatie van de sperriem tegen de neusvleugels zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 10:07

Zonder sper of neusriem doet ze het idd ook. Een lage neusriem heb ik nog niet geprobeerd. Maar ik denk eigenlijk dat ze het dan alsnog zou doen want zodra het bit ingaat begint ze al met dr mondhoek iets te openen.

Bij stress doet ze het wel meer overigens maar dus ook bij ontspanning.

Het bit hoger of lager ook al geprobeerd evenals helemaal zonder neusriem rijden. ook verschillende soorten bitjes en ijzer,rvs,koper en aurigan geprobeerd..

Annabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 10:08

En bitloos?

Ostra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 10:08

Mijn jonge paard wil dit ook wel eens een beetje doen, niet zo extreem als de jouwe. Nu door de tijd is het wel een stuk minder geworden. De mijne doet het ook wel eens bijv. als er op stal gevoerd wordt ofzo.

janneke584

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 10:09

Ik lees even mee. Die van mij doet dat ook. Bijt jou paard ook heel erg op het bit? Die van mij wel. Ik heb ook al verschillende bitjes geprobeerd (dubbel-, enkel- en niet gebroken, bustrens/watertrens, rvs/koper). Dan wordt het alleen maar erger. Zonder sperriem werd het ook erger. Lage neusriem verbeterde het een klein beetje, maar ook dan deed ze het nog. Neusriem strakker/losser, ook geen verschil. Bit hoger/lager, ook geen verschil. Ik ben benieuwd of hier iemand iets weet.

Annabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 10:10

Heb je bitloos al geprobeerd?

Primavera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 10:10

Annabel schreef:
En bitloos?

staat in de openingspost...

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 10:13

Annabel schreef:
Heb je bitloos al geprobeerd?

Daarbij is een keer aangeven voldoende. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 10:14

Bedankt voor de vele en vlugge reacties,

De dierenarts dacht dat dit misschien een gewoonte is geworden en dat het met veel km maken, wel minder zou kunnen worden. Toch merk ik dat het langzaam aan wat extremer wordt.. zij toont namelijk nu een soort van verzet door hevig te knauwen als ik bijv een ophouding geef. Het is een paard dat graag werkt maar toch stoort het bit haar. Maar hoe wat en waar?!

Wat ik nog wel zou kunnen proberen is een zemen lap om het bit en opde site van de bittenspecilist lees ik dat ik nog wel eens een ongebroken trensje met een bolling naar voren zou kunnen proberen. iemand daar ervaring mee?

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 10:17

Elke keer met een metalen bit? Je hebt nu ook lederen trensen, die zijn ongebroken of enkelgebroken. Of nathe. Of je kunt proberen een lap zeemleer om je bit te naaien. Zeker bij jonge paarden kan dit goed werken.

edit: dacht je zelf ook al aan :=
Laatst bijgewerkt door CaPrIoLe`79 op 24-07-12 10:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 10:18

Mijn paard doet dat ook af en toe, kan mijn vinger er niet op leggen waar dat door komt. Ik ben zelf overgestapt op bitloos om te kijken of hij het dan nog zou doen en het is wel minder maar hij blijft het wel doen. Ik denk dat het in zijn geval inderdaad een gewoonte is geworden. Volgens mij heeft het wel iets te maken met de mate van belasting en laat hij het zien als hij harder aan het werk moet en hij het moeilijker vindt. Ik zou in ieder geval laten merken dat ze ermee niet onder het werk uitkomt maar wel erop letten en misschien even een stapje terug doen als ze het meer gaat doen.

Annabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 10:19

Overheen gelezen ;) maar sorry zeg dat ik het 2x zei, jeetje :+

janneke584

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 10:24

Ik had ook een appelbitje (dubbelgebroken) en een rubber bitje (ongebroken) geprobeerd. Hierbij deed die van mij het nog erger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 10:25

Capriole,

Bedankt voor je tips! Een lerenbitje zou ik ook nog wel eens willen proberen, heb van de week heel eventjes gegoogled maar kwam alleen leren bitjes met een kinketting tegen die soms worden gebruikt in de western sport denk ik.

Ik zou een zeem wel eens om mijn bitje kunnen laten naaien, maar geeft die naad dan geen irritatie! En hoe strak of los moet dat dan?

Idereen bedankt! Echt geweldig hoe iedereen meedenkt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 10:27

Janneke584, ok dat werd dus nog gekker, zat toevallig net naar het ongebroken appelbitje te kijken om te bestellen.. Nu twijfel ik een beetje, want uiteindelijk heb ik een kapitaal aan bitjes in mn kast, waar ik niets mee kan..

Ik heb trouwens ook nog aan de dikte gedacht. Heb een dun bitje geprobeerd maar ook dat maakte weinig verschil.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 10:33

Gewone handgemaakte lederen trensen worden gebruikt op de renbaan, die zijn op i`net moeilijk te vinden, dan vind je idd steeds die met kinriem. Bij Teun van Riel kun je tegenwoordig lederen trensen laten maken, helemaal zoals je zelf wilt. Alleen lastig als je eerst niet even hebt kunnen testen hoe je paard daarop reageerd.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 10:35

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 10:36

Zijn er geen vrienden/stal genoten/instructrices van wie je een bit kan proberen?

Kreeg je deze reactie wel of niet zonder bit?
Als ze die niet gaf, kan je haar misschien toch een paar weken/maanden rust geven in de mond (bitloos) en kijken of ze het daarna nog doet. Ik weet niet met wat voor hoofdstel je bitloos hebt geprobeerd, maar niet ieder hoofdstel werkt voor ieder paard/ruiter even goed. Ik suggereer niet dat je permanent bitloos moet gaan :)
Laatst bijgewerkt door Kitsolu op 24-07-12 10:38, in het totaal 1 keer bewerkt

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 10:37

misschien een rugprobleem waardoor het erna een gewoonte is geworden? Onze merrie stak haar tong uit tijdens het rijden. Heb begrepen dat dit kan door rug/zadelproblemen. Ik noem maar een andere zijtak hoor...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 10:37

Ok, ik heb pas wel contakt gehad met iemand die een leren bitje aanbood, dat was alleen een opzetbit die ze idd gebruikte op de renbaan. Maar een opzetbit is dan denk ik niet wat ik moet hebben toch?
Ik weet eigenlijk ook niet of het knhs een lerenbit toestaat, zal ik ook eens tjecken!

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 10:38

Met die appelbitjes heb ik trouwens weinig goede ervaringen + dat die bitjes snel ruw en gevoelig worden. Nathe was al beter, maar duurder en gaat ook maar beperkt mee. Zwart rubber wordt in de mond heel stroef, wat niet echt prettig voor een paard is. Leder werkt zacht en blijft lang goed, maar is moeilijker verkrijgbaar en heeft onderhoud nodig.
Lederen bit mag bij de KNHS, wordt wel vaker mee gereden, alleen die met een kinstuk weet ik niet?

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 10:39

Doet ze het aan de longe met bijzet ook?