Dressuur ligt nogal moeilijk..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nenahdm

Dressuur ligt nogal moeilijk..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-12 07:22

Hey, ik wil juist weten wat ik nu eigenlijk het beste zou kunnen doen!
Dus mijn paard heeft tot zijn 6 jaar in een soort van privémanege gelopen en is nooit juist bereden geweest daar eigenlijk. Misschien wel, maar dan weet ik daar niet van, de kinderen die er dan op reden rijden hem dan toch weer omzeep in één les om het grof te zeggen :D
Door kinderen die niet consequent met het beenwerk omgingen (ik herinner me nog een beeld van hem toen ik klein was dat er iemand op zat die constant benen aan het geven was) is zijn luiheid ontstaan (inmiddels nu goed opgepakt en kan goed voorwaarts lopen.)
Maar dus ik kreeg hem als hij 6/7 jaar was en ik zelf 12 jaar was (maar ken hem dus van zijn 3 jaar). Ik als 12jarige een jaar correct les gehad, maar ik was nog iets te jong om het te begrijpen allemaal en ik wou natuurlijk mij gaan richten op springen dus ik wou van stal veranderen :roll:
Dit deed ik dus en al mijn dressuur ben ik toen helemaal vergeten en heb daar lang rondgeslungeld met hem. Tot vorig jaar ben ik er iets aan gaan toen (toen was ik 14). Maar ik denk da ik hem dan totaal aan het forceren was en eerder in zijn mond zat te prutsen en toen wist ik ook nog niets af van rechtrichten en van achter naar voor. Dus ik kreeg hem totaal verkeerd nagefelijk!
Tot vorige herfst ben ik beginnen kijken op bokt en had ik wel al ergens gelezen over correct paardrijden maar ben toch mijn eigen ding blijven doen.. :=
Tot die winter/lente ben ik terug naar de oude stal veranderd en heb ik helemaal alles terug opgepakt, ondertussen al weer 2 lessen gepakt en bezig geweest met het rechtrichten en het van achter naar voor. Zo ben ik 3/4 maanden bezig maar hij drukt nog steeds zijn rug weg en hoog met dan hoofdje en loopt nog totaal niet ontspannen..
Soms in stap wel, maar dan heb ik een kwartier voor ik begon te rijden eens stap oefeningen gedaan en dan gaat het wel goed en iets ontspannender in de draf (maar ik heb dan ook zonder ik het besefte 1uur en 45 min gereden). Dit was heel goed, maar de dag daarna ging het precies weer niet zo goed.. en ik begin mij dan te frustreren en de laatste keer heb ik er een slof aangehangen en daar gaat het dus verkeerd |o Maar ik weet niet of ik nog mijn moeite er moet in steken soms en misschien gewoon eens in de week met de slof te rijden om hem te laten voelen dat dit veel beter rijdt. Met slof is hij veel meer ontspannen en ik hou de slof (ik probeer) niet te strak.
Maar wat moet ik nu doen? gewoon blijven doorsukkelen? inmiddels wordt mijn paard op 29 juli 10 jaartjes oud.

Ik wil echt weten wat ik het best doe, maar reageer niet op een aanvallende manier ofzo, want daar voel ik mij niet goed bij! (als ik iets verkeerd zou doen dat ik niet heb aangegeven).
Alvast bedankt.

Als jullie advies is: les nemen!
Heb ik alvast dit als antwoord

Ik neem les als het echt nog eens nodig is, ik moet het namelijk zelf betalen en ik mag nog niet gaan werken. Mijn mama wilt mij geen les betalen omdat ze geen geld heeft. Maar had overlaatst voor mijn rapport 40 euro gekregen dus daar kan ik nog twee lessen uit nemen dus die ga ik nog eens spenderen als het echt nodig is en ik misschien door een wonder een stapje verder ben en een stapje er bij kan doen.

Even een voorbeeldje van hoe het rijden meestal gaat:
Afbeelding
Hier loopt hij vooral op de voorhand maar toch vind ik hem redelijk actief vanuit de achterhand! Vind hem hier nog redelijk ontspannen.
Ik mag trouwens wat rechter en trotser op mijn paard zitten maar die keer was de eerste keer terug rijden in de oude stal en hij was een beetje schrikkerig en gaf in de galop een paar flinke bokken dus zat wat gespannen :P

Over het algemeen denk ik wel dat ik als ik het kan oplossen zonder enig ding geforceerd dat ik wel erg trots ga zijn op mezelf..

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 07:30

Verbetering begint met het herkennen van een probleem. Zo te lezen weet je erg goed wat je wel en niet moet doen! Heel goed! En verder, kijk het veranderen van jezelf (en daarmee ook je paard) is heel erg moeilijk en zal nooit snel gaan maar zo te lezen zit er wel echt vooruitgang in. Nagevelijkheid ook alleen maar in stap is al veel beter dan helemaal niet of op de verkeerde manier. Dus ook daar zit zo te lezen vooruitgang in, klinkt mij in de oren als dat je vooral niet moet opgeven en vooral ook niet ongeduldig moet zijn. Het dier is 7 jaar verkeerd gereden dus dat ga je er echt niet in 1 jaar uitkrijgen. Je opmerkingen mbt les, ja dat is ongelofelijk belangrijk. Maar als je weinig geld hebt lastig. Ik zou je dan aanraden om het toch zo vaak mogelijk te doen en als je het doet ook goed doen. Dus bij voorkeur prive les van een erg goede instructeur zodat je ook echt wat hebt aan de les, die zal je ook stapels 'huiswerk' meegeven zodat je weer een aantal weken kan oefenen. Je hebt zat instructeurs die hun klanten alleen maar wat achter elkaar aan laten hobbelen, dan kun je net zo goed je geld in de sloot smijten want daar heb je helemaal niks aan..

Wat ik trouwens nog wel doe is trainingsfilmpjes op youtube kijken. Gewoon om ideeën op te doen. Iedereen kan daar dingen op mikken dus er staat ook veel rotzooi tussen dus je moet bij elk filmpje wel heel goed kijken of je het eens bent met wat ze zeggen/laten zien.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 07:37

Met af en toe een lesje ga je het niet redden. En een goede instructeur/trice is sowieso de beste oplossing.
IK heb ook een beetje het idee dat jij denkt dat het wel "even" is op te lossen met wat advies, maar ik help je uit de droom.
Een verreden paard weer goed krijgen kan maanden zo niet jaren duren.
Terug naar de basis zou je eerste stap moeten zijn, dus longeren en daar eerst weer eens ontspanning zien te krijgen. Dan eens na laten kijken door een goede osteopaat, maar ja ook dat kost geld en heeft enkel zin als jij zelf ook bereid bent les te nemen zodat je leert je paard fijn te rijden.
Je bent 14, misschien een baantje zoeken zodat je in elk geval les kan nemen?

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 07:38

Als je zelf geen geld hebt voor les ga dan vooral veel kijken bij lessen van een goede instructeur.
Dat helpt al enorm.
Ga ook op zoek naar trainingsfilmpjes waar je leert longeren,daar kun je je paard ook goed mee verbeteren zonder dat je zelf ook nog moet nadenken over je houding op het paard.
Ik heb ook altijd weinig gelest en het meest geleerd van zelf nadenken,kijken en vooral goed luisteren!

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-12 07:40

Bedankt voor je commentaar en allereerst respect dat je alles hebt gelezen! En ik vind het ook al leuk dat hij toch al nagefelijk wordt zonder iets te forceren in stap, bij de les ging het ook zo, dus was dan wel goed bezig duidelijk. In een les kreeg ik dan toch wel op het eind hem 4 passen nagefelijk en toen ben ik nog zo 2 rondjes verder gelopen, het was erg fijn rijden toen met hem maar ben dan direct gestopt als beloning. En oh, een goede instructeur heb ik zeker, ze legt alles goed uit over het paard, (zit zelfs alles na te doen, de bewegingen etc :') grappig beeld soms). Ze zit ook mee te lopen (nou voor mij) en dan moet ik iets int 'vizier' hebben en dan blokje verzeten in het ritme etc. De eerste les was dus vooral stappen en rechtrichten en hij was dan echt helemaal nagefelijk maar dan in draf niet meer. Maar ik ben echt tevreden met mijn instructrice, ook al gaat ze heel traag. Maar ik vind dit ergens wel goed :)

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-12 07:45

aerdenhout1 schreef:
Met af en toe een lesje ga je het niet redden. En een goede instructeur/trice is sowieso de beste oplossing.
IK heb ook een beetje het idee dat jij denkt dat het wel "even" is op te lossen met wat advies, maar ik help je uit de droom.
Een verreden paard weer goed krijgen kan maanden zo niet jaren duren.
Terug naar de basis zou je eerste stap moeten zijn, dus longeren en daar eerst weer eens ontspanning zien te krijgen. Dan eens na laten kijken door een goede osteopaat, maar ja ook dat kost geld en heeft enkel zin als jij zelf ook bereid bent les te nemen zodat je leert je paard fijn te rijden.
Je bent 14, misschien een baantje zoeken zodat je in elk geval les kan nemen?

Ten eerste, ik ben 15 en ik heb ook niet gezegd dat alles kan opgelost zijn met even wat advies van een paar bokkers toch? En ik weet dat er zeker 5 jaar in zit om een goed gereden paard te hebben. Oh longeren.. moet ik AL die spullen aanschaffen wat dus niet gaat mogen, haha.
En een osteopaat is in e winter gekomen 2x en heeft alles losgemaakt, misschien heeft mijn paard het nog wel eens nodig, dan moet ik dat overleggen met mijn stiefpapa.
Met enkel een les in de maand, kan je het wel redden hoor, je weet waar je naar toe moet werken en in de volgende les kan je dan weer andere dingen bijleren. Zoals ik al zei, we hebben niet zoveel geld. En van tegenwoordig is het heel moeilijk voor een werk te vinden geloof ik als ik zo iedereen hoor.

midgie

Re: Dressuur ligt nogal moeilijk..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 08:01

Ja lastig een verreden paard weer goed krijgen het is wel mogelijk.
Maar kost idd tijd en geduld heel veel geduld.
Veel les is opzich niet nodig als het gene wat je leert maar blijft hangen en voor dat moment de juiste dingen zijn
Maar het is vooral zelf ontwikkelen en leren.
Kijk een op paardenbegrijpen.nl daar vind je heel veel over wat rechtrichten is en welke oefeningen je daar voor moet doen,
Het is een leuk paard , maar aan jou zit moet nog gesleutelt worden en ook heb je te veel druk op de teugel, de lippen van het paard vormen een glimlach zeg maar laat het dier of eigenlijk durf het dier los te laten dat is een groot probleem bij ruiters die willen te veel in de hand houden, je wil dat het paard over d erug en ontspannen loopt dat is pas als jij ook nageeft in je hand.
Je wil je paard van achter naar voor rijden maar je achterkant bereik je niet als de stelling niet ok is, dus dat zul je het paard eerst moeten leren en zelf weten wat stelling is en doet,
Op bokt vind je maar weinig over correct paardrijden want er zijn er te veel die antwoorden die zelf nog vol met vragen zitten, dus leer van een goeie instructrice dan is x in de maand les best ok, elke week les is ook niet geod want jij moet leren je paard te trainen en te voelen. ik zie les eigenlijk altijd als meekijken waar ik kan verbeteren en huiswerk ophalen, maar dan zul je wel eeninstructrice moeten hebben die ook de theorie aan jou kan vertellen, dus waarom je een hulp geeft en hoe je een hulp opbouwt of op een andere manier geeft op dat moment.
Maar durf vooral los te laten in je zit en handen , rij eens vaker zonder zadel om jou balans te verbeteren waardoor het paard ook beter in balans kan koemn, ga vooral werken aan de stelling dan kom het achterbeen ook beter naar voren in de buiging, leer wat buiging is hoe buigt een paarden lichaam b.v

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-12 08:09

midgie schreef:
Ja lastig een verreden paard weer goed krijgen het is wel mogelijk.
Maar kost idd tijd en geduld heel veel geduld.
Veel les is opzich niet nodig als het gene wat je leert maar blijft hangen en voor dat moment de juiste dingen zijn
Maar het is vooral zelf ontwikkelen en leren.
Kijk een op paardenbegrijpen.nl daar vind je heel veel over wat rechtrichten is en welke oefeningen je daar voor moet doen,
Het is een leuk paard , maar aan jou zit moet nog gesleutelt worden en ook heb je te veel druk op de teugel, de lippen van het paard vormen een glimlach zeg maar laat het dier of eigenlijk durf het dier los te laten dat is een groot probleem bij ruiters die willen te veel in de hand houden, je wil dat het paard over d erug en ontspannen loopt dat is pas als jij ook nageeft in je hand.
Je wil je paard van achter naar voor rijden maar je achterkant bereik je niet als de stelling niet ok is, dus dat zul je het paard eerst moeten leren en zelf weten wat stelling is en doet,
Op bokt vind je maar weinig over correct paardrijden want er zijn er te veel die antwoorden die zelf nog vol met vragen zitten, dus leer van een goeie instructrice dan is x in de maand les best ok, elke week les is ook niet geod want jij moet leren je paard te trainen en te voelen. ik zie les eigenlijk altijd als meekijken waar ik kan verbeteren en huiswerk ophalen, maar dan zul je wel eeninstructrice moeten hebben die ook de theorie aan jou kan vertellen, dus waarom je een hulp geeft en hoe je een hulp opbouwt of op een andere manier geeft op dat moment.
Maar durf vooral los te laten in je zit en handen , rij eens vaker zonder zadel om jou balans te verbeteren waardoor het paard ook beter in balans kan koemn, ga vooral werken aan de stelling dan kom het achterbeen ook beter naar voren in de buiging, leer wat buiging is hoe buigt een paarden lichaam b.v

Bedankt, heb alles aandachtig gelezen en zal eens kijken op de site voor die oefeningen, lijkt me wel interessant. Wat de foto betreft, ik vind nu niet echt dat ik hem te strak neem, het hang lichtjes gebogen de teugels (mijn houding was écht de spanning hoor). Natuurlijk is dit een momentopname, ik kan wel eens een klein filmpje laten zien war ik hem persoonlijk fijn vind lopen!

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-12 08:21

Hier heb ik dus even een filmpje
In het eerste kleine stukje zit ik hem precies nog wel wat in de mond te storen! Het tweede stukje op het einde mocht hij actiever door de bocht gaan maar ik denk dat ik juis een ophouding aan het geven was

Maar wat vinden jullie hier van? lijkt het een beetje 'zacht' ?

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 08:34

Op de laatste seconden van het filmpje heb ik het gevoel dat je paard lichtjes mankt kan dat ?

Verder heb ik mischien wel een goedkoop advies voor je. Je kunt mischien een kundige bijrijder nemen die je paard 1x of 2x per week op de goede manier rijdt en die jou in ruil een les per week geeft ofzo ? Daar kun je alleen baat bij hebben en je paard ook. Wel enkel als de ruiter een stevige dresuur basis heeft natuurlijk.

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-12 08:37

betadine schreef:
Op de laatste seconden van het filmpje heb ik het gevoel dat je paard lichtjes mankt kan dat ?

Verder heb ik misschien wel een goedkoop advies voor je. Je kunt mischien een kundige bijrijder nemen die je paard 1x of 2x per week op de goede manier rijdt en die jou in ruil een les per week geeft ofzo ? Daar kun je alleen baat bij hebben en je paard ook. Wel enkel als de ruiter een stevige dressuur basis heeft natuurlijk.

Eerlijk gezegd dacht ik dit ook := nog eens een les er bij? Hmm.. maar ik zou misschien wel eens willen vragen of mijn instructrice eens op hem wilt rijden, maar ik denk dat ze dat niet wilt doen. Voor de rest zou ik echt niet weten wie ik dan zou moeten vragen, ik ken namelijk niet zoveel mensen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 08:43

Ik krijg bij dit filmpje echt niet een gevoel van 'wat een hopeloos paard' of zoiets. Tuurlijk zit wel werk in maar als ik je berichtjes lees weet jij prima waar je werk zit en gaat het, met les (maandelijks is natuurlijk prima) zeker goed komen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 08:48

Is er niemand op jouw stal die je even zou kunnen vragen mee te kijken of hij goed loopt?

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-12 08:48

Maar in het filmpje vond ik hem wel fijne stukken lopen! dus die heb ik er even uitgenomen. Met dat hopeloos, ik frustreer mij gewoon te snel en heb zowat het karakter dat alles meteen wilt zoals velen het al bereikt hebben. Ik heb dat echt in alles :') ook tekenen, piano enzo. Misschien moet ik daar even aan werken bij mezelf!

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-12 08:50

Babootje schreef:
Is er niemand op jouw stal die je even zou kunnen vragen mee te kijken of hij goed loopt?

Bedoel je omdat hij dat kort stukje mankte? Of technisch gezien dressuurmatig. En voor allebei eigenlijk niet nee want er is daar meestal geen kat :) momenteel staan er 8 paarden waarvan er 3 écht zelfstandig gereden worden en niet echt veel..

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 12:33

Als dit paard altijd zo draaft danzou ik eerst een in stap dingen gaan bevestigen en aan leren, het paard loopt constant de rug weg te drukken en je wil niet weten hoe slecht dat is, kan zijn dat hij daarom ook onregel matig loopt, jou handen moeten veel stiller en geef meer teugel, je zit hem constant te storen in de mond en daarom gaat hij van links naar rechts met zijn hoofm hij moet voor waarts neer waarts gaan en hij loop voorwaarts opwaarts zal ik maar zeggen , je kan waarschijnlijk ook niet op een fatsoenlijke manier doorzitten?, ik zou zeggen haal dat bit eruit , ga werken aan je zit en neem een instructrice die jou echt kan leren hoe je een paard op een juiste manier traint zodat het paard geen problemen in de rug en benen gaat krijgen, als je hem op deze manier blijft rijden dan gaat dat echt gebeuren.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 12:39

xTitanic schreef:
Maar in het filmpje vond ik hem wel fijne stukken lopen! dus die heb ik er even uitgenomen. Met dat hopeloos, ik frustreer mij gewoon te snel en heb zowat het karakter dat alles meteen wilt zoals velen het al bereikt hebben. Ik heb dat echt in alles :') ook tekenen, piano enzo. Misschien moet ik daar even aan werken bij mezelf!

Focus je op jezelf , andere zijn echt niet zo geod als het lijkt, ga maar eens wat foto,s en filmpjes hier op bokt bekijken, klopt 9 van de 10 x technisch echt niet , te veel geruk en gepluk ook bij de ruiters op hoog niveau, ik ben zelf ook niet zo,n top ruiter maar wat ik af en toe voorbij ze komen va mensen die wedstrijden rijden nou daar zakt je broek vanaf :o

Focus meer op jezelf en waar jij en je paard op dit moment aan toe zijn, het is jou hobby niet dat van andere , miss is je weg naar fijn en mooi rijden langer maar doe het dan wel op de juiste manier, een paard verrijden is zo gebeurd een paard op een juiste manier rijden duurt langer maar daar heb je ook wat langer plezier van , jij ben nog niet aan draf toe ga je zelf eerst een ontwikkelen in stap en je paard in stap netjes over de rug laten lopen met een mooi gebruik van achterbeen , met een mooi contact van voren zonder druk in je hand, je paard moet nageeflijk zijn maar meer nog moet jij nageeflijk zijn, voel wat je paard vraagt in jou hand en zit , dan pas kun je gaan draven , dus neem de tijd hoe lang wil je dit paard nog houden?

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-12 16:51

midgie schreef:
Als dit paard altijd zo draaft danzou ik eerst een in stap dingen gaan bevestigen en aan leren, het paard loopt constant de rug weg te drukken en je wil niet weten hoe slecht dat is, kan zijn dat hij daarom ook onregel matig loopt, jou handen moeten veel stiller en geef meer teugel, je zit hem constant te storen in de mond en daarom gaat hij van links naar rechts met zijn hoofm hij moet voor waarts neer waarts gaan en hij loop voorwaarts opwaarts zal ik maar zeggen , je kan waarschijnlijk ook niet op een fatsoenlijke manier doorzitten?, ik zou zeggen haal dat bit eruit , ga werken aan je zit en neem een instructrice die jou echt kan leren hoe je een paard op een juiste manier traint zodat het paard geen problemen in de rug en benen gaat krijgen, als je hem op deze manier blijft rijden dan gaat dat echt gebeuren.

Ik kan wel op een fatsoenlijke manier doorzitten hoor. En denk je nu echt dat een paard al direct problemen in de rug en benen gaat krijgen van zo te rijden? Het is gelijk dat hij van jou alles moet kunnen in één keer en dat is juist het probleem bij mij, ik ben er mee bezig.
En ik ga echt niet alleen stapoefeningen doen want daar loopt hij al mooi over de rug, misschien heb je dat niet gelezen

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 18:49

Heb je dan een flimpje van je stapoefeningen.
Vind op het filmpje paard overigens niet dramatisch verreden ogen, gelukkig.
Werd van je openings post al bang dat er geen land mee te bezeilen was, maar valt dus best mee.

Osteopaat is dus al 2 x geweest, vraag als die nog een keer komt om een trainings advies om je paard los te houden.
Vaak kunnen ze dat wel geven.
Want met rijden kan je je paard ook los maken en houden of longeren.

Wat betreft al die spullen aanschaffen om te longeren, dat valt ook wel weer mee!
Je kan het op verschillende manieren doen.
Ik zelf vind met 2 lijnen werken erg fijn.
Touwtjes vind ik minder prettig en pessoa heb ik geen ervaring mee.

In stap loopt hij dus erg lekker, kan je vanuit een actieve stap (dus geen sukkel stapje), netjes aandraven?
Of ben je dan meteen alles wat je had aan lossigheid kwijt?

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-12 19:05

Sjolvir schreef:
Heb je dan een flimpje van je stapoefeningen.
Vind op het filmpje paard overigens niet dramatisch verreden ogen, gelukkig.
Werd van je openings post al bang dat er geen land mee te bezeilen was, maar valt dus best mee.

Osteopaat is dus al 2 x geweest, vraag als die nog een keer komt om een trainings advies om je paard los te houden.
Vaak kunnen ze dat wel geven.
Want met rijden kan je je paard ook los maken en houden of longeren.

Wat betreft al die spullen aanschaffen om te longeren, dat valt ook wel weer mee!
Je kan het op verschillende manieren doen.
Ik zelf vind met 2 lijnen werken erg fijn.
Touwtjes vind ik minder prettig en pessoa heb ik geen ervaring mee.

In stap loopt hij dus erg lekker, kan je vanuit een actieve stap (dus geen sukkel stapje), netjes aandraven?
Of ben je dan meteen alles wat je had aan lossigheid kwijt?

Wel als ik dan in draf vertrek, proberen vanuit de achterhand, dan gaat hij meteen met zijn hoofd omhoog en drukt hij zijn rug weg..
Maar echt als ik super geconcentreerd bezig ben en dan wel zeker voor 1u45 en in het begin veel stapoefeningen gedaan heb en draaien, begint hij tegen het eind echt goed te lopen en wilt hij wel naar beneden komen maar is nog net niet op de goede plek met zijn hoofd maar dan zou ik er wel gekomen zijn moest ik nog langer gereden hebben maar ik wou hem belonen! dus ik stopte toen met rijden.
Ik denk dat het ook gewoon een kwestie van tijd is en niets forceren bij hem en eens wat langer goed rijden totdat je resultaat krijgt. Maar meestal heb ik daar dan geen zin voor om twee uur dressuur te doen. Nou die ene keer ging het zo goed dat ik het dan niet eens door had dat ik al zo lang aan het rijden was, was het maar altijd zo, haha

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 19:11

Hoe draaf je dan aan? Als hij netjes loopt in stap?

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-12 19:16

Ik laat hem sneller stappen en dan geef ik hem een kleine ophouding zodat hij (normaal gezien) met zijn achterhand moet vertrekken. Maar meestal als ik hem al wat sneller laat stappen komt hij al naar omhoog. En ik rijd ook niet altijd voor een kwartier stapoefeningen, dus hij loopt niet altijd lekker in stap alleen als ik mij er echt op ga focussen, misschien moet ik dit voortaan doen.. saai of niet

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-12 19:23

Dit zien jullie natuurlijk niet graag, maar ik heb een foto van wanneer ik er een slof aan heb gehangen voor 1 keer (ga dit waarschijnlijk niet meer doen). Maar dan loopt hij zo
Ik weet dat dit geen fijn plaatje is, slof veelse te strak en zijn mond is open en ik zit hem hoogstwaarschijnlijk enorm te ambeteren in zijn mond, maar heb het lef om de foto er op te zetten
Afbeelding
Dit had ik nooit mogen doen

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 19:39

Wel een slof maar geen longeerlijn?
Je hebt jezelf nu wel verder van huis geholpen door met slof te gaan rijden (zonder instructie neem ik aan).

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 21:03

wat bedoel je met 1u45 ?
Want als je een paard zonder juiste bespiering zolang laat lopen dan gaat elk paard op den duur door verzuring wel laag lopen , 2 uur dressuur is altijd te veel,
Je zeg dat je paard als je gaat draven zijn hoofd omhoog doet , dus dan is de stap nog niet helemaal af zoals jij zegt, werk stapje voor stapje, je kan beter 2 x op een dag 10 min goed werken dan 1 x 2 uur daar leert je paard niks van, ja zich de volgende keer weer verzetten, op een paard wat de rug weg drukt is het heel lastig en ook voor het paard erg belastend om door te zitten.