corrigeren kruisgalop????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kaylangel

corrigeren kruisgalop????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-12 18:36

hallo allemaal,

Sinds een paar maanden rijdt ik een fries: Diva, ze is 6 jaar.
Ong. 1,5 onder het zadel.

Haar probleem ligt vooral bij de galop.
Ze weet gewoon echt niet wat ze moet doen, springt bokkend aan in een kruisgalop. Het lijkt echt alsof ze niet weet waar ze haar benen moet plaatsen. :n
Wanneer ik op een volte rij, springt ze achter af en toe goed aan.. maar springt daarna toch weer terug naar de kruisgalop.

Weet iemand of heeft iemand een tip, over het corrigeren van haar kruisgalop? :D

groetjessss! :*

flavlip

Re: corrigeren kruisgalop????

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 19:31

Oefenen oefenen oefenen ;) Opnieuw aanspringen en met je stem belonen als ze het goed doet. Of je kan proberen haar er door heen te rijden. Als zij overkruis galoppeerd laat je haar harder galopperen, dit maakt het moeilijker voor haar, waardoor ze misschien uit zichzelf terug springt. Zijn 2 verschillende manieren, is maar net wat bij jouw en je paard past. Je zegt dat je haar sinds een paar maanden rijdt, is het je eigen paard of je bijrijdpaard? In het laatste geval zou je de eigenaar om hulp kunnen vragen.

Nynke_Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 19:41

Overgaan naar draf en opnieuw aanspringen.

kaylangel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-12 19:44

ik heb vandaag met haar geoefent op een volte.. ze sprong eerst weg (naar de rechterhand, dat is voor haar makkelijk) heb haar eerst moeten corrigeren voordat ze dat niet meer deed.
Daarna ben ik gaan galloperen, ze sprong goed aan en zat niet overkruist.
Maaaaaar zodra ik op de lange zijde ga springt ze weer terug in kruis:O
Het is mijn bijrijdpaard.. haar eigenaar durft niet op haar te rijden, ze is een beginner en vind Diva te onvoorspelbaar en sterk. Ze heeft namelijk vaak de neiging zomaar met je te gaan rennen en rare sprongen te maken.. maarja dat vind ik juist bij het jonge paard passen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 22:23

Mijn paard deed het ook. Oorzaak? niet sterk genoeg in de achterhand. Oplossing? veel longeren in de pessoa, steeds laten aanspringen, goed aanspringen? Dan door galloperen. Niet goed? Terug halen, en opnieuw aanspringen. Ondertussen (na een paar maanden) springt hij zo goed als altijd goed aan :j

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 22:30

Mijn paard doet het ook, bij hem is het een kwestie van onbalans. Eerst heb ik vooral op de volte galop gedaan en dan stukjes met stelling een soort schouder voor rechtuit gaan. De volte dus steeds een stukje groter maken. Bij ons was het een kwestie van bij hem nog niet helemaal bevestigde galop en bij ons beide onbalans. Door hem was ikzelf ook uit balans, daar ben ik ook aan gaan werken. Gaat nu steeds beter. Nu doet hij het af en toe door mij buitenspel te zetten.

mistiquem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 23:02

Kan een kwestie van oefenen en sterker maken zijn maar zou ook heel goed kunnen dat ze het gewoon niet (goed) kan. Het feit dat ze weg wil rennen en al verkeerd aanspringt...

Ik zou er een osteopaat of chiropractor bij halen en eventueel ook haar spieren los laten maken door iemand van Happy Athlete. Als ze hier al een tijd mee loopt zal haar lijf waarschijnlijk ook vast zitten in de spieren om zo toch te kunnen lopen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 23:03

Eerst zorgen dat de draf en stap goed zijn, wat doe je b.v aan zijgangen?

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 23:22

Jonge paarden doen dit vaak uit onbalans, rustig terugnemen en weer opnieuw aanspringen werkt het beste. Evt. eens wat meer longeren. Zodra ze genoeg kracht hebben om de galop goed vol te houden, gaat dit probleem meestal over. Als het aan blijft houden, laat dan de rug eens nakijken.

lisanne013

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 09:28

Hey,

Mijn paard had dit ook, ik dacht oefenen ..oefenen..oefenen.
Maar dat helpte niet, nu gaat hij vanavond naar de Osiopaat, omdat er waarschijnlijk iets niet lekker zit in zijn rug.
maar kan je dat eens proberen , na laten kijken voor de zekerheid.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 09:32

Het zou heel goed zijn als je met je paard buiten kan galopperen.
Bijvoorbeeld in het bos op lange paden.
Daar krijgen ze een goede galop van.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 12:44

mika11 schreef:
Het zou heel goed zijn als je met je paard buiten kan galopperen.
Bijvoorbeeld in het bos op lange paden.
Daar krijgen ze een goede galop van.

Op zich heb je wel gelijk, maar niet elk paard kan op een rechte lijn goed galopperen,
Veel ruiters passen zich in hun lichaam aan als het paard in galop op een rechte lijn in het bos is,
Er zijn zelf paarden die isteeds harder gaan omdat ze zo op de voorhand lopen dat ze niet anders kunnen dan alleen maar harder.
Ook in het bos zit je op je paard dus ook in het bos moet je paard je dragen en als jij jezelf in het bos in jou lijf aan je paard aan moet passen dan moet je nagaan wat het paard moet doen om zichzelf in balans te houden om jou mee te vervoeren.

kaylangel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-12 13:50

wanneer ik met haar naar het bos ga, gallopeerd ze wel makkelijker en springt zonder bok aan..maar blijft wel in EEN tempo galloperen, ook als ik haar aanspoor. Gewoon omdat ze het niet kan bijhouden. Ze schiet dan wel in de stress omdat de andere paarden voor haar wegschieten, maar gaat dan alleen nog maar meer in een ellendigere galop zitten, dat is al helemaal slecht voor haar rug en spieren.
We laten een dierenarts naar haar rug en bekken kijken wanneer de andere verzorgster terug is van haar vakantie.. zij heeft er ook meer verstand van.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 13:55

Je kunt het proberen te voorkomen door flinke binnenstelling te nemen en het liefst op een grote volte sturen. En dan dus niet over de buitenschouder weg laten denderen... Zelf goed blijven zitten, zodat je het voor je friesje lastiger maakt om om te springen. Het zal echt niet ineens over zijn, maar probeer hem zover te krijgen dat hij iig snapt dat het niet zo hoort.

Verder niet te lang op focussen, maak hem gewoon sterker door veel draf te rijden met overgangen en figuren, dan komt de galop vanzelf.