Paard weet het wel maar doet het niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jodi93

Paard weet het wel maar doet het niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-12 18:51

Hee iedereen,

ik ben momenteel mijn paard aan het zadelmak maken en nu heb ik er 2 keer op gezeten in de bak. Nu moest mijn vriend er even naast lopen omdat hij het eerst niet helemaal snapte. Maar nu heeft hij zoiets van als er niemand bij loopt loop ik zelf maar helemaal niet.

Nu wil ik nog niet teveel drijven met mijn benen omdat hij er nog niet goed op reageert.

Hebben jullie tips om hem voorwaarts te krijgen zonder dat er steeds iemand in de bak moet lopen. Al is het maar een rondje.. Want hij weet het wel hoe het moet soms doet hij het wel.

Ik heb het heel erg rustig opgebouwd. Heb er in mei een paar keer opgezeten en toen heb ik hem weer even laten staan gewoon wat longeren en wandelen. Nu pak ik het langzaam weer op :)

Tips zijn heel erg welkom :)

Sammie

Re: Paard weet het wel maar doet het niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 19:07

De meeste mensen nemen de stap om een paard aan de longeerlijn te zetten, zodat je met je longeerzweep eerst de drijvende kracht hebt. Dat combineer je met been geven en zo schakel je om.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 19:08

Hij weet niet beter weet dat als er niemand mee loopt hij niet hoeft te lopen?
Kent hij geen stemhulpen? dat kan ook wel eens helpen

Jodi93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-12 19:34

_Amigo schreef:
Hij weet niet beter weet dat als er niemand mee loopt hij niet hoeft te lopen?
Kent hij geen stemhulpen? dat kan ook wel eens helpen

Ja die kent die wel maar het is nogal een nuchtere moet ik zeggen en hij is niet ril op de zweep loopt er ook niet harder door.. Longeerlijn heb ik al gehad

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 19:37

Stemhulpen zijn de basis. Als jij een voorwaartse stemhulp geeft en hij reageert niet moet je toch eens kijken wat er fout is, misschien vind hij het nog te spannend dat jij op zijn rug zit.
Maar als iemand een (longeer)zweep bij zijn billen houdt zal hij toch voorwaarts reageren? Hoef je echt niet mee te knallen oid, als hij die voorwaartse hulp maar snapt. Als hij daar niet op reageert zou ik hem eerst nog een paar keer longeren met een zweep erbij zodat hij zat begrijpt. :j

Als hij dat dan begrijpt kun je zonder longeerlijn maar nog wel met iemand in het midden die de zweep vasthoudt om in te grijpen indien nodig.
Laatst bijgewerkt door XladyX op 21-07-12 19:39, in het totaal 1 keer bewerkt

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 19:38

been geven geen reactie zweep, nog geen reactie harder, of iemand met de longeerzweep in de bak. lichteraan hoe ver je bent.

Jodi93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-12 19:39

XladyX schreef:
Maar als iemand een (longeer)zweep bij zijn billen houdt zal hij toch voorwaarts reageren? Hoef je echt niet mee te knallen oid, als hij die voorwaartse hulp maar snapt. Als hij daar niet op reageert zou ik hem eerst nog een paar keer longeren met een zweep erbij zodat hij zat begrijpt. :j

Oke dank je ik wou ook niet slaan met longeren hou ik de zweep alleen omhoog ik doe alles op stemhulp dus dan zou die ook moeten snappen in de bak dan toch.. als gewoon drijfhulp :)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 20:54

Ik vrees dat je gewoon te lief bent, en heel spijtig maar dat werkt ook niet.
Paard heeft al lang door dat hij van jou toch niet echt moet werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 20:57

Te lief? Ik denk te snel. Een paard moet dat wel begrijpen, ze snappen er geen klap van de been voorwaarts is en dat hij moet blijven doorlopen.
Sorry maar ga op zoek naar iemand die verstand heeft van inrijden, dat heb je zelf duidelijk niet.

Wat de meest gebruikte methode is, is eerst longeren en zo leren dat het paard moet lopen met iemand op zijn rug. Dan kun je met stemhulpen been installeren en zo uitbreiden. Maar dit kun je niet binnen een week verwachten. Een paard zal dat niet meteen begrijpen. Dat duurt gewoon even.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 20:59

je heb er 2x opgezeten!!!!! wat verwacht je anders, gewoon nog iemand ernaast, longeerlijn met zweep erbij. En dit kan misschien nog wel 10x zo gebeuren. Denk dat je teveel, te snel dingen verwacht

Amytj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 21:03

Joolien schreef:
Te lief? Ik denk te snel. Een paard moet dat wel begrijpen, ze snappen er geen klap van de been voorwaarts is en dat hij moet blijven doorlopen.
Sorry maar ga op zoek naar iemand die verstand heeft van inrijden, dat heb je zelf duidelijk niet.

Wat de meest gebruikte methode is, is eerst longeren en zo leren dat het paard moet lopen met iemand op zijn rug. Dan kun je met stemhulpen been installeren en zo uitbreiden. Maar dit kun je niet binnen een week verwachten. Een paard zal dat niet meteen begrijpen. Dat duurt gewoon even.

:j
Sluit me hier bij aan.
Ik denk ook inderdaad dat je te snel gaat. Ga er eerst op hangen doet hij dat braaf etc. zitten. Dan aan de hand een stukje stappen met jou er op en vervolgens aan de longeerlijn. Zorg dat hij respect heeft voor de zweep en dat hij de stemhulpen kent. Probeer dit te combineren met je been zodat hij weet been = gas en probeer dat zo uit te bouwen. Je kunt niet van een paard verwachten dat hij gelijk begrijpt dat hij moet lopen en zeker niet als hij de stemhulpen/het been (nog) niet kent. Als hij een pasje goed doet ook gelijk belonen d.m.v. stemhulpen, zodat hij weet dat het goed is.
Is er verder niemand in je omgeven die je hierbij kan helpen?
Laatst bijgewerkt door Amytj op 22-07-12 21:05, in het totaal 1 keer bewerkt

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 21:04

Idd gewoon je hulpen geven met hulp vanaf de grond.
Bij de 1 gaat dat binnen de kortste tijd goed en bij de ander duurt het een aantal keren.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 21:07

En handig is ze op stemhulpen te leren lopen. Dit leer je ze al met longeren, zoals 'hoooo' en 'drrrraf'. Werkt echt ideaal, want het paard begrijp een hand en een been nog niet, heeft dus ook geen zin om daar al meteen de eerste keren mee te werken.
En inderdaad aan de longeerlijn houden zodat iemand vanaf de grond je kan helpen.

Maar dit is geen kwestie van hard(er) aanpakken... Dan gaat het echt fout.

Jodi93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-12 21:13

Ik ben al 2 maand bezig hoor met hulp en ik leg mijn been er niet aan totaal niet juist maar iedereen bedankt voor de tips :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 21:17

Je zit er net voor de 2e keer op, dan moet hij nog wennen.
Zorg dat hij eerst goed aan de longeerlijn is, dat je hem zonder zweep in stap, draf en galop krijgt EN weer terug, dus puur op stemhulp.
Als je er dan opzit en je vriend heeft een rondje gelopen zet hij hem op de volte, zweep paraat houden en op stem meteen goed voorwaarts. Als het rustig in stap kan dan heeft dat de voorkeur maar liever in draf dan dat hij blijft staan.
Als hij aan de longeerlijn eenmaal goed doorheeft dat hij ook moet lopen als er iemand op zit en hij is goed op stemhulp kun je ook beenhulpen erbij geven. Als je dat een paar keer hebt gedaan kun je hem loslaten en zal hij dan ook lopen op stem en beenhulp.

Amytj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 21:18

Jodi93 schreef:
Ik ben al 2 maand bezig hoor met hulp en ik leg mijn been er niet aan totaal niet juist maar iedereen bedankt voor de tips :)

Mag ik vragen waarom je je been er zo van af wil houden? Als je het er niet aan legt en de stemhulpen niet combineert met beenhulpen gaat hij ook niet snappen dat been gas is. Als je zorgt dat hij dit gaat snappen kun je als je los rijdt ook makkelijker wegstappen.

Jodi93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-12 21:21

Ik geloof dat ik niet helemaal duidelijk ben geweest haha

Ik heb aan de longeerlijn er al opgezeten met hulp en stemhulpen en de zweep en we zijn het aan het uitbreiden.. Ik wil nog helemaal niet in draf los (wel aan gedaan aan de longe) Ik wil heel graag gewoon de bak doorkomen.. Maar misschien ga ik te snel maar het paard luistert uitstekend naar de commando's dus daarom had ik dit topic geopend omdat hij los dus niet reageerd..

Aan de longeerlijn doet hij het perfect dat is het gekke.. En het meisje wat mij helpt rijd zelf paarden in dus ik heb wel degelijk hulp ingeschakeld omdat ik het niet wil verpesten

Ik ga zeker wat met jullie tips doen!!
Dank jullie :)

@Amytj
Omdat de meesten zeggen dat jonge paarden dat niet snappen en wil hem niet doof maken op het been

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 21:24

Je moet gewoon je been eraan houden, afsteken maakt hem juist bang voor het been áls je er eens aan komt.
Hij zal het ook gewoon moeten leren, dus been eraan, stemcommando, been en tikje met de zweep erachter als hij niet gaat.
Maar eerst zorgen dat hij aan de longe volledig en 100% te controleren is door de ruiter, dus halthouden, wegstappen en wegdraven op commando van de ruiter, longeer doet helemaal NIETS.
Als je zeker weet dat dat goed zit (en dan bedoel ik niet na 10 minuten maar echt 3-4 dagen achtereen) laat je hem los, zorg dat er iemand is die even achter je gaat staan en geef hem duidelijk de commando's die je aan de longe ook gaf. Gaat hij niet dan even een tik met de zweep en daar is het belangrijk dat je ook iemand op de grond hebt, gaat hij raar doen dan kan diegene hem voorwaarts krijgen.
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 22-07-12 21:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Jodi93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-12 21:26

Oke dankje wel :D

Ik ga er zeker wat mee doen :)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 23:02

Het paard snapt het nog niet en jij blijkbaar ook niet, zoek hulp en ga leren hoe je met een paard omgaat en miss nog handgier wat een paard is!!

Je hebt er 2x op gezeten, van welke planeet kom je? een paard word niet beleerd geboren, maar dat is een opleiding van jaren, kon jij al fietsen toen je 3 mnd was??

Amytj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 06:54

anneliesdj schreef:
Je moet gewoon je been eraan houden, afsteken maakt hem juist bang voor het been áls je er eens aan komt.
Hij zal het ook gewoon moeten leren, dus been eraan, stemcommando, been en tikje met de zweep erachter als hij niet gaat.
Maar eerst zorgen dat hij aan de longe volledig en 100% te controleren is door de ruiter, dus halthouden, wegstappen en wegdraven op commando van de ruiter, longeer doet helemaal NIETS.
Als je zeker weet dat dat goed zit (en dan bedoel ik niet na 10 minuten maar echt 3-4 dagen achtereen) laat je hem los, zorg dat er iemand is die even achter je gaat staan en geef hem duidelijk de commando's die je aan de longe ook gaf. Gaat hij niet dan even een tik met de zweep en daar is het belangrijk dat je ook iemand op de grond hebt, gaat hij raar doen dan kan diegene hem voorwaarts krijgen.

Precies!

Jodi93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-12 08:32

midgie schreef:
Het paard snapt het nog niet en jij blijkbaar ook niet, zoek hulp en ga leren hoe je met een paard omgaat en miss nog handgier wat een paard is!!

Je hebt er 2x op gezeten, van welke planeet kom je? een paard word niet beleerd geboren, maar dat is een opleiding van jaren, kon jij al fietsen toen je 3 mnd was??

ik heb al jaren eigen paarden en volg een paardenopleiding enig verstand heb ik toch wel en heb hulp is de 2e keer dat er LOS opzit heb al aantal week 1 tot 3 keer per week erop gezeten aan de longe maar toch bedankt voor je reactie

dit was dus niet de 2 keer intotaal

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 08:43

Je staat toch bij Jan en José op stal? Kan José of Pernille je niet helpen? Zij zijn aardig bedreven in het zadelmak maken en kunnen je vast helpen.

Jodi93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-12 08:59

fjordnina schreef:
Je staat toch bij Jan en José op stal? Kan José of Pernille je niet helpen? Zij zijn aardig bedreven in het zadelmak maken en kunnen je vast helpen.

Ze HELPEN mij juist daarom zei ik ook heb hulp :) en ze doen het super hoor! Maar dacht misschien hadden jullie nog leuke tips ik wil zoveel mogelijk leren en José en Pernille helpen uitstekend

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 09:08

Ja nog meer geduld hebben en accepteren dat je de komende tijd aan de lijn loopt of iemand in het midden laten staan, de tweede man en de lijn zijn het paard zijn zijwieltjes het ene paard is het andere niet , dus heb geduld of begin er niet aan en met een opleiding en een paar jaar een eigen paard betekent nog niet dat je een paard goed kan opleiden.
Een paard opleiden is je theorie leren en leren van het paard zelf, het paard communiseert met jou, leer dat te herkennen, daar kan geen opleiding tegenop en als je kan luisteren en leren van je paard dan gaat zijn opleiding ook veel sneller, maar die zijwieltjes zul je er toch even bij moeten houden , dat is niet erg , alleen maar beter voor het paard die vertrouwd hij , jou nog niet als je op zijn rug zit ,
Zelf ben ik met een jong dier bezig die alle hulpen vanaf grond kent tot en met de piaff, maar erop is hij nog zo groen als gras , merk wel dat hij sneller leert omdat hij al heel veel hulpen heeft geleerd vanaf de grond, maar toch heb ik af en toe nog een zijwieltje nodig en schaam me daar niet voor, want merk dat mijn paard daar beter en zelfverzekerder van word en soms zegt die zijwielen mogen nu weer even weg, maar heb is schakelijk , want de ene dag gaat het super en de andere dag minder, maar ik heb altijd een basis en dat is mijn grondwerk en mijn volte op zijn rug en ook dat gaat soms nog niet perfect, maar dat is het mooie van mijn paard het is geen robot en heeft zijn eigen mening en zeker hij moet luisteren maar ik moet ook naar hem luisteren is kan geen dingen van hem vragen die hij nog niet snapt of heeft geleerd en dan is bij jou pony ook, doe geen dingen die hij vandaag even niet meer snapt, doe een stapje terug en probeer het morgen weer , het paard zal daar meer aan hebben dan iets vragen met een lichte ongeduld in jou hoofd, daar leert een paard niks van ja gespannen worden als jij met hem wil gaan werken,

Een paarden opleiding is leuk, maar veel over echte paarden leer je er niet vaak.