Jong paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JustMe1111

Jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-12 00:43

Hallo,
Wat vinden jullie ervan als een jong paard gereden wordt door verschillende ruiters.
Ik bedoel dus een paard die net onder het zadel is.

Poiuytrewq

Re: Jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 00:52

Ik denk dat je niet naar de leeftijd moet kijken maar naar hoevr een paard in zijn opleiding is.
Een waarbij op het moment de basis ingereden wordt zal behoefte hebben aan een vaste ruiter. Als hij al verder is en de basisknopjes zitten erop kan hij en jong zijn, en gereden worden door verschillende mensen. Als bij hem de basis er goed in zit zal hij amper verward worden, een paard waar nog niets is bevestigt zal dit wel worden.

Althans dit is wat ik denk..

JustMe1111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-12 10:25

Het gaat ook om een jong paard dat net onder het zadel is. En dus ook nog niet goed bevestigd is. Ik vind het persoonlijk ook wat verwarrend voor het paard, omdat iedereen anders rijdt, maar was even benieuwd hoe andere mensen er over denken

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 11:14

Het is ook een beetje afhankelijk van welke ruiters je er op zet. Lijken ze qua rijstijl zo'n beetje op elkaar lijkt het me niet zo'n probleem. Ideaal is anders maar om 2 totaal verschillende ruiter erop te zetten lijkt me niet bevorderlijk voor de vooruit gang van het paard omdat er veel herhaalt moet worden voordat iets bevestigd is als de verschillende ruiter op verschillende manieren te werk gaan. Te verwarrend en ingewikkeld naar mijn mening.

Elynkwpn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 16:03

Ik heb een 3 jarige die nu bijna 3 maand onder het zadel is .

Ik zelf rij daar op en mijn bijrijdster ook.

We bespreken hoe we het werk gedaan willen hebben zodat we het op de zelfde manier doen .
Overigens hebben wij toch wel redelijk de zelfde rijstijl dus dat komt mooi uit .

Het paard is bij ons beide net zo braaf, en weet waar ze aan toe is.

Ook laat ik mijn vriendin wel is uitstappen

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 16:07

Ik ben zo wie zo geen voorstander van veel verschillende ruiters op een paard. Ongeacht of een paard jong of oud(er) is.

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 16:09

Als het paard nog erg jong is, vind ik het wel zo handig als er één ruiter is die alle hulpen duidelijk aanleert.
Maar aan de andere kant zou het niet schaden als het paard door meerdere ruiters word bereden.
Net zoals bij de ruiter zelf, is het goed dat het paard variatie krijgt in zijn training, hierdoor leert het paard vanaf begin af aan dat er meerdere manieren zijn om een paard te rijden.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 16:21

JustMe1111 schreef:
Hallo,
Wat vinden jullie ervan als een jong paard gereden wordt door verschillende ruiters.

Kortste manier om de belofte van een jong paard kapot te maken.
Als het einddoel voor het paard is "manegepaard" of "buitenrittenhuurpaard", nou ja, dan moet je het zelf weten.
Maar is het paard bedoeld voor de sport en wil je het graag fijn maken/houden... dan doe je het een paard niet aan om regelmatig door verschillnde ruiters gereden te worden.

Heb mijn 4-jarige sportpaard even te koop gehad en in korte tijd diverse verschillende ruiters op haar laten rijden. Is ze niet echt stabieler en fijner van geworden, en kwa opleiding achteruit gegaan. Paard is dus nu even niet meer te vinden in advertenties, ze heeft even rust nodig in het rijden, niet meer al die verschillende ruiters. Dat hoort bij jonge paarden, die moeten nog veel vertrouwen krijgen.

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 16:23

friesiszwart schreef:
Ik ben zo wie zo geen voorstander van veel verschillende ruiters op een paard. Ongeacht of een paard jong of oud(er) is.

Ga ik mee mee

JustMe1111

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-12 21:48

Het gaat hier om een 3 jarige die nu echt super braaf is.Hij is nu denk ik 2 a 3 maand onder het zadel, maar je kan er bijwijze van een kind op zetten. Enzo willen ze klaar maken voor de sport, maar wordt straks door beide dochters gereden. Beide kinderen hebben een hele andere stijl van rijden. Ik heb al wel eens een discussie met de eigenaresse over gehad, maar die denkt dat het wel wat mee zal vallen. Vandaar dat ik ook benieuwd ben of ik de enige ben die er zo over denkt, of dat er nog meer zijn.

Gorgeous

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 16:59

JustMe1111 schreef:
Hallo,

Ik vind dat een jong paard gewoon 1 vaste ruiter/amazone moet hebben die haar met regelmaat traint. Verder vind ik het niet erg als er eens in de zoveel tijd een keer iemand anders op gaat zitten, dit is goed voor het paard en hij kan het beste het meteen leren. Niet dat als hij zo meteen 10 is en nog maar 1 ruiter op zijn lijf heeft gehad en dat hij dan misschien wel moeilijker te verkopen is. Een paard wat vaker iemand anders op zijn rug heeft gehad is vaak ook iets makkelijker na te rijden door andere mensen. Maar elk paard is verschillend. Want het kan juist ook verkeerd uitpakken. Als een ruiter niet past bij het paard en hij maakt fouten is dit heel veel werk om er weer uit te halen. En bij een jong paard is dat erger dan een oud paard die al veel kent, daar heb je minder/tot geen problemen mee als er een keer een foute ruiter op heeft gezeten.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 10:10

-> RT-P

Salidor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 10:56

Het paard kan toch nooit iets duidelijk aangeleerd krijgen op die manier?
Hoe dan ook, elke ruiter rijdt verschillend.

Chantal1609

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 10:49

Ik vind het zelf niet fijn
Ik vind dat een jong paard een consequent iemand nodig heeft en ook elke keer dezelfde hulpen moet krijgen om het echt goed te leren.
als er elke keer iemand anders op zit wekt dit dus niet.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 10:58

Belangrijkste is imo het niveau van de ruiters bij het opleiden van een jong paard.
Ruiters die nog niet zo veel kunnen, moeten ino niet aan een jong paard zitten...Deze moeten eerst op een ouder paard werken aan hun fouten. wanneer ze er klaar voor zijn pas beginnen met een jong paard met veel begeleiding.

immanuela29

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 12:00

ik zou als het paard echt net onder het zadel zat eerst het op 1 ruiter houden. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 12:03

Ik vind....... dat mensen zich niet zo zouden moeten bemoeien met elkaars (jonge) paard. Als ik besluit om 10000 mensen op mijn jonge paard te laten rijden (vooruit, niet allemaal tegelijk) is dat toch mijn beslissing? In dat geval heb jij (algemene jij) daar geen drol mee te maken ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 12:11

Ik vind het juist nuttig, raken jonge paarden direct goed gewend aan verschillende ruiters en ook verschillende omgangsvormen. Teugels vaster en losser met opstijgen, linkervoet wel of niet uit de beugel met afstijgen, dat soort dingen. Kleinere en langere ruiters, lichtere en zwaardere. Daarbij vind ik wel het niveau van rijden belangrijk, je moet een jong paard niet gaan verwarren met tegenstrijdige hulpen doordat iemand bijvoorbeeld z'n balans nog niet voor elkaar heeft. Als ik bijvoorbeeld met mijn 50kg de enige zou zijn die het eerste jaar op mijn paard zou rijden, zou ik me kunnen voorstellen dat het best vreemd voor zo'n dier is om daarna ineens een ruiter van 75kg op zich te krijgen ofzo. Dan is de overschakeling denk ik groter dan wanneer een paard verschillende ruiters vanaf het begin gewend is.

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 12:12

De basis uploaden zou ik door één persoon laten doen. Maar ik vind het wel belangrijk dat mijn paard na te rijden is, dus zet ik er (ter controle) wel eens een stalgenoot op. Dan weet ik weer of ik alle knoppen logisch heb gemonteerd. Gelukkig is mijn paard niet snel van slag en loopt hij eigenlijk met iedereen braaf weg. Ik kies wel zorgvuldig de ruiters uit, er komen alleen ruiters op die van de voorkant af kunnen blijven.

Yellona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 12:30

basis inderdaad door 1 persoon laten doen.
Zelf rijden mijn vriend en ik enkel op onze paarden.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 12:44

ik prefereer om er een vaste ruiter mee te laten rijden, vooral in het begin.
ik ben nu ook bezig met mijn driejarige, en voorlopig ben ik de enige die erop gaat.
mijn instructeur doet er nu wel wat grondwerk mee (1X per week als ik les heb), simpelweg om haar mood aan te voelen, en hij is op dat vlak iets vlugger dan mij om in te grijpen waar nodig.
echter ben ik wel van plan om binnen een paar weken/maanden mijn instructeur er ook enkele malen mee te laten rijden, zodat ze niet té eenhandig komt ,en omdat hij vast dingen zal voelen dat ik niet voel.

Silpanzano94

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 14:50

Ik ben zelf nu ook bezig met een jong paard.. Ik doe het alleen samen met iemand anders want zij heeft net iets meer ervaring met jonge paarden dan ik..
Daarom hangt zij er nu ook voor de eerste keren aan en ik daarna omdat ze nogal rillerig kan zijn..
Wij hebben wel ongeveer dezelfde rij stijl.. we lessen namelijk ook bij dezelfde instructrice.
Als mijn paard eenmaal is ingereden ga ik er wel vooral het meest op, maar heel soms mijn instructrice op het begin als ik les heb.. zodat ze ook kan voelen waar we aan moeten werken.
Ik vind het wel goed als er op een gegeven moment wel andere op gaan.. het moeten dan wel gevorderden zijn maar niet dat het paardje heel erg eenkennig wordt als je er nooit iemand anders op laat..
Maar te vaak zal ik het ook niet doen want als ze jong zijn kan je ze natuurlijk wel naar je eigen hand maken ;)