Dat is ook de reden waarom zij het niet goed in de drafsport doet en daarmee gestopt is, daarom is zij haar carriere onder het zadel begonnen.
Ze is super lief en harstikke braaf, dat is de reden waarom we haar gehouden hebben. Super lieve kinderpony! Ze schrikt nooit en is gewoon heel braaf. Dat is echt haar karakter, maar dat geeft wel de luiigheid mee. Ze heeft nog NOOIT een stap verkeerd gedaan.
Ze vindt de dingen wel leuk, maar daar blijft het bij. Het is niet dat ze het niet wilt, maar ze denkt van alles 'ik doe het rustig aan.' Ik kan het eigenlijk ook niet echt lui noemen, maar ze is gewoon ontzettend rustig van haarzelf.
Hoe moet ik haar 'actief en meewerkend' krijgen?
Hierbij een aantal voorbeeldjes:
Als we met haar gaan wandelen in het verkeer, waar ze nog nooit geweest is, vindt ze het leuk, ze kijkt wat om haar heen, schrikt nergens van (alsof ze al jaren in het verkeer loopt) maar loopt daarbij ook gewoon sloom en om haar actief mee te laten lopen moet je echt veel doen.
Onder het rijden is ze altijd al super braaf geweest, maar te rustig. Op been reageert ze, maar liever niet dan wel. Op het zweepje reageert ze wel heel goed, maar daarna wilt ze meteen weer lekker rustig aandoen. Hetzelfde geldt voor stem. Op alles dat aangeeft dat ze langzamer mag reageert ze top.
In de stal is ze ook heel erg rustig. De stal uit doet ze ook heel rustig. Ze zal nooit uit zichzelf gaan rennen, maar als de andere paarden rennen rent zij wel mee. Ze is gewoon in de hele omgang super rustig. Ze beweegt haar hoofd enz. zelfs rustig. Ze is de rust zelve

Wat ik doe om haar wel actief mee te krijgen als het moet, is klein beginnen en vooral NIET te hele tijd hulpen aangeven, want ze is door haar karakter al niet heel erg aan de hulpen.
Het is geen onzekerheid, geen onduidelijkheid, het is niet dat ze dingen niet snapt, ze krijgt niet te weinig voer of wat dan ook, het is echt haar karakter en zo is ze altijd al geweest (vorige eigenaar is opa), hier aub dus geen verwonderingen over.
Zoals ze nu is, is het een heel fijn en lief dier voor mijn nichtje van 9, omdat ze zo'n rustig karakter heeft, maar ik wil haar toch echt GOED gaan trainen, want ook de galop moet erop gaan zitten (wat ze de tweede keer al deed trouwens!) en mijn nichtje heeft eigenlijk ook liever een wat pittiger paardje.
Is hier nog wat aan te doen? Of valt er niks aan te doen omdat ze zo gewoon niet is?
We doen veel dingen met haar, veel afwisseling (springen, balkjes lopen, het verkeer in, grondwerken etc.) en tussendoor steeds een paar dagen rust. Maar het baat niet!
Mocht het niet veel 'beter' worden dan dit, denk ik dat zij geschikter is voor een recreatieruiter die wilt genieten van ritjes op een bomproof paard.
Over een half jaartje beslissen we of we haar houden. Misschien heeft mijn nichtje zich dan ook ontwikkeld tot recreatieruiter en is ze heel geschikt voor haar!
Trouwens, nog wat extra informatie: het paard is zeer vriendelijk en heeft altijd de oortjes helemaal naar voren! Ze is dus echt een hele rustige lieve kinderpony.