Te weinig kracht benen, hakken te ver uitdrukken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Daphne__

Te weinig kracht benen, hakken te ver uitdrukken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-12 00:42

Hoihoi,

4 dagen geleden heb ik na een jaar niet rijden omdat ik te zwaar was, weer eens op een paard gezeten *\o/* Stap en drafje gedaan en opzich ging dat best goed, kreeg haar lekker aan het lopen.

Maar ik druk mijn hakken veel te ver uit.. Nouja ik doe het niet bewust, het gaat gewoon vanzelf. Mijn voet gaat gewoon dubbel tot hij niet verder kan...

M'n enkels doen nu ontzettend pijn, voel bij elke stap pijn bij m'n enkelbanden :=
Heb niet heel veel kracht in mijn benen en heb ook pijn bij gewoon lopen, maar dit is echt nieuw voor me... Kan normaal wel een stukje lopen, maar nu heb ik bij de eerste stap al pijn in mijn enkels.

Heeft iemand hetzelfde probleem? Weet iemand hier een oplossing voor?

maximuss

Re: Te weinig kracht benen, hakken te ver uitdrukken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 00:54

mijn enkelbanden zijn kapot door blessures en mijn dokter heeft me aangeradeb om te rijden met schoenen die veel steun geven aan de enkels of mijn enkels in te tapen als ik met laarzen rij.
Bij mij is de schade/pijn definitief.
Het kan goed zijn dat je enkels moeten wennen aan de belasting van het paardrijden en dat het na een tijdje veel beter gaat. Of dat je versterkende oefeningen moet doen.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-12 01:25

Dank voor je reactie!

Stevige schoenen heb ik zoiezo altijd aan :j En met rijden heb ik óf leren rijlaarzen (Derby) óf (Foei) gewone stevige schoenen (Ook hoog, net boven je enkel zeg maar)

Intapen durf ik niet aan. Zou niet weten hoe dat moet :+ Zou eens m'n huisarts kunnen vragen hoe zij daar over denkt :)

Krachtoefeningen zou ik wel eens kunnen gaan proberen, mischien dat dat wat helpt. Veel beter gaat het zeker niet worden, maar ietsje zal al kunnen helpen denk ik. Heb 9 jaar paardgereden (zo'n 5 keer per week) en vanaf het moment dat mijn benen slechter geworden zijn had ik tijdens het rijden al wel wat pijn, maar zo erg als nu... %)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 12:28

Had je je beugels wel op de juiste lengte? Als ze te kort waren, dan zie je vaak dat de ruiter de hakken meer gaat uitdrukken.

Wat kan helpen is hele brede beugels. Dan heb je over een groter deel van de voet steun, waardoor je misschien je voetl wat gemakkelijker recht kan houden?

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 14:30

Wat voor beugels zaten er aan het zadel?
Met assymetrische of van die apart gevormde veiligheisbeugels etc heb ik er namelijk altijd heel veel last van.

Overigens als je echt stugge/stevige laarzen aan hebt die strak om je been en enkels zitten, dan wordt je door de laars beperkt in het uitdrukken van je hakken en kan je ze dus gewoon niet meer té ver uitdrukken.

Ravel13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 14:37

Ik denk ook dat je beugels langer moeten.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-12 00:58

Dank voor jullie reactie's! Heb het gisteren (Vrijdag) even nagevraagd aan m'n zus die ook rijd en m'n beugels zijn lang genoeg :) Heb ze wel even geprobeerd op een gaatje langer, maar daar kon ik helemaal niet mee rijden, kan dan bijna niet bij de beugels met lichtrijden :')

Angela; Oh, dat is een goed idee! Ga meteen opzoek naar brede beugels!

Cristah; Er zitten gewone beugels aan, geen speciaal gevormde of bewegende oid. M'n laarzen zijn Derby's, behoorlijk stugge wel, maar bij de enkel zijn ze al flink opgerekt door het te ver uitdrukken :+

Ga Maandag even kijken naar iets van steunen voor enkels, die ik kan gebruiken met rijden :)

Cindy1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 09:48

@TS, hoe is het gegaan, heb je iets gehad aan de tips hier? voor mij is het wel herkenbaar namelijk en ben benieuwd wat werkt?

Carmy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 09:52

Ik ben ook wel benieuwd, ik duw mijn hakken ook tever uit....
En heb dan dus ook met lange buitenritten naderhand last van mijn enkels.
Brede beugels is misschien inderdaad een goed idee. Al geprobeerd ??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 09:59

Ik rij dan wel gewoon paard. Maar als ik op een dressuurzadel stap, doen mijn enkels en knieen ook zeer. Terwijl ik op een westernzadel nergens geen last van heb.

Carmy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 10:08

Bij westernzadel heb je dan ook brede beugels en blijf je meer echt zitten in het zadel toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 10:13

Carmy81 schreef:
Bij westernzadel heb je dan ook brede beugels en blijf je meer echt zitten in het zadel toch?

Ja idd brede beugels. En je zit als ware opgesloten in je zadel. Tenminste dat gevoel heb ik :+ Waardoor je wel meer moet recht op zitten.

Carmy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 10:40

Ik ben hard op zoek naar een western zadeltje voor derbij.
Ideaal op lange buitenritten lijkt me...

Maar dat ff offtopic, solly

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 12:01

Concentreren op tenen optrekken ipv hakken uitdrukken en op het veerpunt in je enkel.
Idd steven je met het uitdrukken van je hakken af op een enkelblessure.
Verder misschien gezien het lange niet-rijden nog een aparte vorm van balans zoeken? Met het toenemen van je bespiering in buik en rug kun je je vormspanning beter houden en zal het wellicht ook sterk verbeteren, maar dat kost helaas ook tijd.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 12:03

Ik heb hier zelf ook last van gehad en dat deed verschrikkelijk veel pijn :Y)

Mijn beugels zijn nu iets langer en ik let er echt op. In het begin had ik mijn voeten bewust iets verder in de beugels. Nu gaat het steeds beter :j