Paard springt verkeerd aan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mandy517

Paard springt verkeerd aan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 21:52

Hallo bokkers! Graag vraag ik aan jullie wat advies.
Het paard waarover het gaat springt tijdens het longeren vaak aan in de verkeerde galop. Ze gaat bijv. rechtsom maar dan springt ze aan in de linkergalop.
Vandaag is het ook voorgekomen dat ze voor in de rechtergalop zat, en achter in de linkergalop! :o?

Het gebeurt ook dat ze wél aanspringt in de goede galop, maar een paar passen later springt ze zelf over naar de 'verkeerde' galop.

Wie o wie kan tips geven om dit op te lossen?

Groetjes!

Maureen95

Re: Paard springt verkeerd aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 22:02

Elk paard heeft een goede kant en een 'slechte' kant. Net zoals jij links of rechts bent. Aan de ene kant ben je ook altijd leniger dan de andere kant.

Probeer je paardje wat meer gymnastiserende oefeningen te doen!

Hierdoor word je paardje leniger en kan hij makkelijker in zijn verkeerde kant aanspringen!

Veel succes

Mandy517

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-12 13:44

Bedankt voor de tip!
Heeft iemand anders nog een idee?

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 17:23

ik denk inderdaad ook aan stijfheid. Veel oefeningen doen!

xNadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 17:25

rijd je hem/haar ook al, of nog niet? doet ze het met het rijden ook?

Mandy517

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-12 17:59

xNadia schreef:
rijd je hem/haar ook al, of nog niet? doet ze het met het rijden ook?

Er is pas een heel klein stukje met haar gegaloppeerd, en toen sprong ze wel goed aan. Maar dit was dus slechts een momentopname omdat we pas één keer kort gegaloppeerd hebben.

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 20:34

Ik zou het vaak met longeren blijven oefenen. Als ze verkeerd springt steeds opnieuw laten aanspringen tot ze goed zit. Dan uitgebreid belonen met je stem. Niet boos/gefrustreerd raken als ze verkeerd springt, gewoon neutraal blijven; negeren en opnieuw doen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 20:45

Ik zou juist meer in de stap en draf gaan gymnastiseren/rechtrichten dan zal als het paard meer in balans is de galop ook beter gaan, het is ook belangrijk dat je met longeren ook aan de houding werkt, dus niet het paard in zijn eigen balans laat lopen, maar werk met stelling en buiging en aan een onder treden achtrebeen en uiteindelijk ook aan een buiten been, en belangrijk vind ik zelf doe dat vanuit je han den gebruik heen hulpteugels, focus niet te veel op de galop, zorg eerst dat de stap en draf in orde is.

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 02:20

ik zie dit vaak bij groene paarden die nog niet genoeg balans in de galop hebben. de longeer cirkel is dan te klein van doorsnee en de paarden durven of kunnen nog niet voldoende inbuigen in het lichaam. om toch rond te komen gooien ze dan de binnenschouder naar binnen, proberen naar buiten te kijken en springen verkeerd of in kruisgalop aan.

de eenvoudigste oplossing is dan longeren in een grotere ruimte zodat het paard niet zover inbuigen moet en wat rechter in het lichaam galoperen kan. andere oplossing kan zijn niet te laten galoperen in de longeercirkel maar over de hoefslag van de bak zodat er na een bocht een recht stuk volgt. daarnaast veel maar kort oefenen op inbuigen in draf en afhankelijk van het paard wat voltes openen en sluiten aan de longe zodat het paard leert inbuigen en niet bang is om letterlijk om te vallen. deze paarden help ik door ze heel licht naar binnen te stellen met het "touwtje" en vragen met longe en naar buiten drijven met zweep.

meestal is gewoon dit een kwestie van tijd en sterker worden :j succes ermee

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 07:48

Ibonn , een heel duidleijk verhaal maar dat touwtje TS laat dat a.u.b achterwegen, je kan dit ook nog beter zelfs zonder touwtje doen, zonder touwtje kun je je paard zo leren longeren dat hij schouderbinnen en travers op de volte kan maken, dus begin in stap ernaast je paard de buiging aan te leren en belangrijk is longeer NOOIT met BIT in, dan kun je het paard nooit leren wat stelling is laat staan de buiging, paarden die met bit gelongeerd worden lopen vaak voor het hoog wel ok , maar een goeie ruiter kan zien dat het paard contra stelling heeft , helaas zijn er dus maar weing echte goeie ruiters want heel veel longeren aan bit.