Bok bij overgang naar rengalop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Minimus

Bok bij overgang naar rengalop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 11:49

Ik heb eigenlijk een probleempje waar ik niet zo heel veel last van heb, maar als ik het doe dan gaat mijn pony bokken. Het zadel is al nagekeken en zijn rug ook door een osteo. Maar waarom bokt meneer dan toch als ik de overgang maak naar rengalop? Dan gaat ie bokken alsof ie ineens in een hertje is veranderd, zo hupsen. :') Ik moet er altijd verschrikkelijk hard om lachen, maar ik krijg het er niet uit :+ . Ik heb al geprobeerd om door te galopperen, met behulp van aandrijven of een tikje met mijn zweep. Maar het helpt niet echt en meneer blijft maar bokken. Hij gaat door het hupsen wat ie doet langzamer lopen in galop en dan om hem te laten stoppen met bokken, neem ik hem terug naar draf. Wat kan ik anders nog doen om dit eruit te krijgen, want ik zou graag een keer een lekker rengalopje meepakken met mijn vriendinnen op buitenrit.

Edit: Vergeten te melden: Hij wil wél graag! Als de andere paarden gaan galopperen en ze gaan harder kan mijn pony bijna niet wachten om erachteraan te gaan.

Touscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 11:55

Klinkt alsof je pony gewoon vrolijk wordt als jij hem meer ruimte geeft. Er om lachen zal wel niet helpen :+ . Z'n hoofd omhoog houden en met stemhulp duidelijk maken dat dit niet is wat jij in gedachten hebt. Gaat hij niet met de groep mee als je vriendinnen harder gaan? Als hij harder moet heeft hij minder tijd om te bokken.

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 12:00

Touscha schreef:
Klinkt alsof je pony gewoon vrolijk wordt als jij hem meer ruimte geeft. Er om lachen zal wel niet helpen :+ . Z'n hoofd omhoog houden en met stemhulp duidelijk maken dat dit niet is wat jij in gedachten hebt. Gaat hij niet met de groep mee als je vriendinnen harder gaan? Als hij harder moet heeft hij minder tijd om te bokken.

Hij gaat zeker mee! Maar dán gaat ie bokken en valt ie weer terug :') Die tip van hoofd omhoog houden ga ik zeker gebruiken! Thanks _/-\o_

Yvonne_Mika

Re: Bok bij overgang naar rengalop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 22:23

Ik kijk ook even mee! Ik heb ook dat zelfde probleem met mijn merrie. Als ik haar van hand galop naar rengalop laat gaan, volgt er ook een serie 'wiehoeee' bokkensprongen.. :')

Wat bij mij erg goed helpt: Probeer RUSTIG het tempo op te voeren! Ook al is het makkelijker gezegd dan gedaan.. Probeer het OP te bouwen, hand galop, beetje meer gas er op, weer even constant proberen te rijden, weer een beetje gas er op..

Vaak heb je buiten de neiging om je paard als het ware weg te laten spuiten als je lekker de ruimte hebt, dan knalt in 1 keer natuurlijk al die energie er uit en dat kan voor dit soort taferelen zorgen ;)

Ik pieste ook altijd bijna in m'n broek als m'n merrie zo gek deed..
Tot dat ik op een dag mijn beugels verloor in het bos en in het zand gelanceerd werd.. -O-
Ben er toen toch maar wat voor gaan verzinnen!!

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-12 04:31

Yvonne_Mika schreef:
Ik kijk ook even mee! Ik heb ook dat zelfde probleem met mijn merrie. Als ik haar van hand galop naar rengalop laat gaan, volgt er ook een serie 'wiehoeee' bokkensprongen.. :')

Wat bij mij erg goed helpt: Probeer RUSTIG het tempo op te voeren! Ook al is het makkelijker gezegd dan gedaan.. Probeer het OP te bouwen, hand galop, beetje meer gas er op, weer even constant proberen te rijden, weer een beetje gas er op..

Vaak heb je buiten de neiging om je paard als het ware weg te laten spuiten als je lekker de ruimte hebt, dan knalt in 1 keer natuurlijk al die energie er uit en dat kan voor dit soort taferelen zorgen ;)

Ik pieste ook altijd bijna in m'n broek als m'n merrie zo gek deed..
Tot dat ik op een dag mijn beugels verloor in het bos en in het zand gelanceerd werd.. -O-
Ben er toen toch maar wat voor gaan verzinnen!!

Haha, echt super grappig die bokkensprongen van paarden soms :+ Rustig tempo opvoeren gaat vrij lastig inderdaad. Ik rijd vaak samen met iemand en dat paard gaat echt superhard ineens en dan heeft die van mij zoiets van, hee wtf waar ga jij nou heen -O- ?! Ja en dan vliegen we, haha! Ik ga het eens proberen, rustig het tempo opvoeren, het moet toch eens afgelopen zijn met die gekkigheid. Al vind ik het niet erg. En als je zo bezig bent, met tempo opvoeren, train je de galop ook nog eens! Handig *\o/*

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 11:44

Kan ook een balans probleem zijn, kun je ook verzameld galoperen , dus echt verzamelt en niet langzaam?
Vaak vallen de meeste paarden buietn op de voorhand en moeten dan wel harder om zichzelf en de ruiter op te vangen, opzich heel gevaarlijk want het paard kan dus over de kop gaan, als je het hoofd omhoog houd met de teugel zou ik niet doen dat is geen paardrijden, leer het paard eerst eens in balans te galoperen en draven en ga vandaar uit naar meer of minder tempo, een rengalop moet je doen zonder aan de voorkant te zitten anders loopt je paard op de rem en ook in een rengalop moet je controle kunnen hebben over je paard dus jij moet bepalen wanneer en niet je paard , want dat kan behoorlijk gevaarlijk worden

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-12 18:25

midgie schreef:
Kan ook een balans probleem zijn, kun je ook verzameld galoperen , dus echt verzamelt en niet langzaam?
Vaak vallen de meeste paarden buietn op de voorhand en moeten dan wel harder om zichzelf en de ruiter op te vangen, opzich heel gevaarlijk want het paard kan dus over de kop gaan, als je het hoofd omhoog houd met de teugel zou ik niet doen dat is geen paardrijden, leer het paard eerst eens in balans te galoperen en draven en ga vandaar uit naar meer of minder tempo, een rengalop moet je doen zonder aan de voorkant te zitten anders loopt je paard op de rem en ook in een rengalop moet je controle kunnen hebben over je paard dus jij moet bepalen wanneer en niet je paard , want dat kan behoorlijk gevaarlijk worden

Verzameld galopperen dat kunnen we :) Geen probleem! Ik zit bijna niet aan de teugels én zijn mond want ik rijd bitloos. De enige keer dat ik aan zijn hoofd zit, is om hem omhoog te halen als hij aan het bokken is, en dán spoor ik hem aan. Neem aan dat jij dat ook doet als je op een bokkend paard zit ;). Een paard kan bijna niet bokken met zijn hoofd omhoog. (en dan bedoel ik op normale hoogte en niet aan het sterrenkijken.) Ik bepaal ook wel wanneer we gaan en wanneer niet. Het enige probleem is dat áls we gaan en we zitten nog in arbeidsgalop en ik geef hem teugel, dan trekt ie zijn hoofd naar beneden en bokt ie. Nouja bokken.. hupsen is het meer :') Bedankt voor je reactie!

Cindy1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 10:00

Touscha schreef:

Precies ook mijn gedachte. Een jolige pony die graag wil.
Een krachtige stemhulp werkt vaak erg effectief

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 10:03

Die van mij durft het ook wel eens doen maar dan is het maar een klein hupje :P dus ik volg ook even!