Paard bokt bij aanspringen galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jolien97

Paard bokt bij aanspringen galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-12 10:17

De titel zegt het al, mijn verzorg paard bokt elke keer bij het aanspringen naar de galop. Afentoe is hij gewoon braaf. Het is een Haflinger ruin.

Het is niet dat ik er elke keer afval maar het wordt wel vervelend. Heeft er iemand nog een idee hoe ik dit kan verhelpen?

Flo123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 10:21

Zit er waarschijnlijk in zijn rug iets niet helemaal lekker waardoor hij niet meteen goed kan aangalopperen. Hij geeft dan een bok om toch in galop te komen.
Mooiste zou zijn als er een ostheopaat naar kan kijken, zou heel goed kunnen zijn dat het Si gewricht scheef staat.

Succes!

Jolien97

Re: Paard bokt bij aanspringen galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-12 10:24

Oke bedankt. Maar is dat dan altijd? Want hij bokt niet altijd. En zonder zadel doet hij het ook minder. Dat kan ook komen omdat ik dan anders rij.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 10:25

Rijd je hem voldoende naar voren, houd je hem misschien tegen met je zit of handen?

cariena1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 10:26

Past je zadel wel goed? Hebben wij thuis ook met haflinger gehad die bokte met zadel en zonder zadel niet

succes!

Jolien97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-12 10:27

Nee hij rijdt gewoon goed door. Aan het begin was hij 150 kilo te dik en kon hij nog geen 10 minuten lopen. Toen liep hij ook niet voorwaarts nu is hij redelijk fit en loopt hij mooi door.

Jolien97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-12 10:29

Zonder zadel bokt hij ook. Wel bokt hij dan minder.

Flo123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 10:30

Als hij niet altijd bokt, dan zou je eens moeten kijken wat je anders doet bij de keren dat hij niet bokt. Heb je een lager tempo of heb je bepaalde oefeningen gedaan van te voren of iets dergelijks. Als hij zonder zadel niet bokt zou het aan je zadel kunnen liggen. Maar bokt hij zonder zadel ook nog dan hoeft dit weer niet het geval te zijn. Ik ben van mening dat een paard nooit zomaar gaat bokken, er is altijd een reden voor. Of je rijd heel hardhandig (kan ik niet beoordelen vanaf hier, maar weet je vast zelf wel ;) ) of het is iets lichamelijks.
Het is heel lastig om zo te beoordelen, maar als je het rijtechnisch niet opgelost krijg laat dan een ostheopaat komen, die kan je verder helpen.

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 10:32

rij je met een dressuurzweep ?
op de manege was er een meisje en haar pony bokte telkens als ze aansprong in galop
niemand wist hoe het kwam tot ze haar zweep kwijt was en dus zonder zweep reed
toen bokte hij niet
het kwam doordat ze onbewust telkens zijn kont aanraakte

Lynn_FDA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 10:33

Probeer het is vanuit stap

Jolien97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-12 10:35

Wel rijd ik met zweep maar Die hoef ik bijna niet te gebruiken.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 10:36

Het kan ook zijn dat het paard gewoon de kracht mist om goed aan te kunnen springen. Mijn paard bokte in het begin ook met de galop. Regelmatige training aan de longe (pessoa) heeft hem krachtiger gemaakt, en nu gaat de galop zonder problemen. Hij deed het trouwens zowel onder het zadel, als aan de longe (in de pessoa, niet als hij met zijn kop in de lucht mocht aangalloperen). Toen het bokken aan de longe voorbij was, was het ook voorbij onder het zadel.

Jolien97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-12 10:38

Oke dat zou het ook nog kunnen zijn Angela. Ook heeft hij moeite met de rechter galop hij springt altijd verkeerd aan. Misschien heeft dit hier ook mee te maken?

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 10:40

Het kan wel zijn dat je zadel niet past en dat het een blokade heeft geleverd in de rug. Dat kan hij 'ineens' voelen met of zonder zadel maakt dan niet meer uit.

Doet hij het ook zonder dat iemand er op zit?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 10:42

Als dat het is is een een kwestie van veel galopwerk aan de longe, en even niet onder de man. Zorg dat het paard met de juiste stelling en buiging aan de longe loopt (wat niet gemakkelijk is) en laat hem daar sterker worden. Verkeerd aanspringen kan ook te maken hebben met niet sterk genoeg zijn, maar is meestal doordat de ruiter niet de juiste stelling en buiging vraagt. Ook dit zie je aan de longe.

Jolien97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-12 10:48

Aan de longe heb ik het nog niet vaak geprobeerd. Bedankt voor de tip

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 10:50

Hoe oud is dit dier?

cosmoxxx1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 10:50

idd eerst aan de longe proberen, en ik zou zn zadel toch nog maar goed nakijken ;)
of misschien is hij wel gewoon vervelend, en dan zou ik hem aanpakken! ;)

Jolien97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-12 10:57

Ik dacht ook dat het streekjes waren maar hoe kun je zeker weten dat het streekjes zijn

Emily_Kayty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 11:03

Jolien97 schreef:
Oke dat zou het ook nog kunnen zijn Angela. Ook heeft hij moeite met de rechter galop hij springt altijd verkeerd aan. Misschien heeft dit hier ook mee te maken?

Mijn vz pony sprong links ook altijd verkeerd aan, maar dit is gewoon een kwestie van oefenen, veel voltes rijden zodat ie de goede stelling krijgt en helemaal los komt op rechts.
Dit heb ik ook gedaan en de meeste keren springt ze nu op links ook goed aan.

Succes!

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 11:53

de verzorgpony van mijn dochtertje doet dit ook! Hij wil altijd vanuit een steeds snellere draf in galop vallen. Nu oefent ze door vanuit een arbeidsdraf aan te springen in galop zonder hem in draf te laten versnellen. Ze geeft de galophulp en als ie niet aanspringt geeft ze een tikje met de zweep, dan geeft ie een dus bokje.

Verder lukt het absoluut niet om hem op de linkerhand in de goede galop te krijgen.

Jolienfortun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 00:40

Ik weet niet hoe oud hij is, maar mijn paardje deed dit ook tot kort geleden. Ik wist niet meer wat ik moest doen. Gebeld naar de dierenarts en zadelmaker alles was goed. Bleek dat hij bij het aanspringen zijn evenwicht nog niet goed kon houden en door te bokken zijn evenwicht terug kreeg. Ben meteen gestopt met straffen en nu hij wat ouder word is hij er vanzelf mee gestopt:)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 07:22

Als hij het zonder zadel minder doet zou ik het zadel na laten kijken,
Waarschijnlijk is dan ook je hulp te groot, probeer eens op minimalen hulp aan te springen denk aan travers en geef de galop hulp in je zit maar ga niet knijpen met je binnen been om je eigen in balans te houden want dat kan de rede zijn dat hij bokt zonder zadel.