Ik ben nu 2 maanden echt lekker aan het paardrijden. Alles gaat steeds beter alleen ik heb 1 probleem. Mijn benen... wat ik ook probeer ik kan mijn benen niet lang houden en krul ze ongemerkt steeds op. Ook mijn hakken uitdrukken wil niet. Ik heb al veel geprobeerd, rijden zonder beugels, beugels langer maken etc. etc. maar ik blijf gefrustreerd over mijn houding. Als ik voltes wil rijden, ga ik ongemerkt scheef zitten. Ook dit is iets wat ik veranderen wil. Ik krijg veel hulp maar aan mijn houding moet ik zelf werken en kan niemand voor mij doen. Wie heeft wat tips en trucs om mij te helpen? alles is welkom.
In plaats van langer, werkt het bij mij altijd wel om mijn beugels juist wat korter te doen! Wat ook helpt is als je je rug lang maakt en doet alsof er een draadje aan je kruin zit waaraan je omhoog getrokken wordt. Doordat je je rug lang maakt druk je je hakken automatisch ook meer uit en liggen je benen vaak in de goede houding. Succes met oefenen! Gun het wat tijd en dan komt het zeker goed
2 maanden? dan kan het nog wel even duren.. het beste werkt: uren maken onder goede begeleiding. het duurt veel langer om iets af te leren, dan om iets (fouts) aan te leren. Dat je je been niet lang kan maken, kan ook komen doordat je je bekken in een verkeerde positie hebt. Kun je een filmpje van jezelf plaatsen? Dan is beter te zien wat je doet, en dus ook wat wellicht een goede methode is om je verder te helpen.
Maar wat geeft je instructie aan als reden dat het bij jou niet lukt? Want houding moet je zelf doen, maar het is wel nodig dat iemand je uitleg geeft over wat je doet, waarom je dit doet, en hoe je dit kunt verbeteren
Angela- Ik zal eens een filmpje maken deze week en hem hier plaatsen. Ja ik weet het 2 maanden is nog vrij kort en ik ben erg perfectionistisch dus ik moet het zelf ook wat tijd gunnen. Ik heb nog geen instructrice maar de mensen die mij helpen rijden zelf op hoog niveau en zien heel veel. Ik ben nog bezig een goede instructrice te zoeken. Kan het ook liggen aan mijn lichte vorm van Scoliose in de rug? en dan ik vaak verkramp?
Karin92
Geplaatst: 16-07-12 20:24
Ik heb hier ook heel lang last van gehad, omdat ik op de verkeerde manier had leren rijden. Ik heb helemaal een nieuwe houding aan moeten leren en val nu nog wel eens terug in het oude patroon.
Voor mij heeft het echt geholpen om een paar keer zitles te nemen en verder heel veel oefenen wat hier boven ook gezegd wordt. Iets goed leren leer je alleen maar door het te doen. En steeds maar weer op je houding letten.. Je moet eerst aan je houding werken voordat je echt aan het paard gaat werken. Want als jij geen goede houding hebt werk je je paard alleen maar tegen.
Ga goed rechtop zitten en ga goed voor in je zadel zitten (niet achterin op de lepel) dan ga je vanzelf al rechter zitten.(omdat je dan op je zitbeen knobbels komt te zitten.) Zorg er verder voor dat je jezelf lang maakt. Dus niet alleen je benen lang willen maken maar ook met je rug goed recht gaan zitten. En inderdaad net doen alsof je een touwtje boven uit je hoofd hebt die je omhoog houdt.
Veel succes en het lukt je wel. Ik heb er meer dan een jaar over gedaan om mijn foute houding af te leren dus niet teleurgesteld zijn als het niet in een keer lukt.
MissyM
Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-12 20:28
wacht eens? ik plaats alvast een foto misschien dat je daar iets op kunt zien:
Zo van de foto's vind ik het erg meevallen hoor! En misschien niet geheel ontopic, maar als je je benen vaak optrekt is het voor het paard misschien prettiger als je je spoortjes af laat. Ook aangezien je pas 2 maanden rijdt denk ik niet dat je zodanig ingewikkelde oefeningen van het paard vraagt dat een spoortje nodig is voor verduidelijking van de hulpen
MissyM
Geplaatst door de TopicStarter: 16-07-12 20:30
Karin_mylo - Mag ik vragen bij wie je zitles gehad hebt? ik zie namelijk dat je niet erg ver uit de buurt woont
Karin92
Geplaatst: 16-07-12 20:32
Als ik zo naar deze 2 foto's kijk zit je wel netjes recht maar mogen je beugels wel 2 gaten langer. Ik denk dat je dan verder voorin je zadel komt te zitten waardoor je nog rechter komt te zitten en hierdoor ook je benen langer kunt houden. Op de foto heb je alles wel netjes in een rechte lijk vanaf je schouders naar beneden.
Ik heb zitles van de eigenaar van het paard dat ik toen reed gehad. Niet van iemand die echt zitlessen verzorgt.
Ik volg ook even, ik heb een beetje last van iets soortgelijks. Ik zak telkens voorover en heb ook moeite mijn benen op de goede plek te houden. Overigens vind ik het er idd nog niet zo slecht uitzien bij jou hoor