Sinds kort ben ik weer serieus aan de slag met mijn bijrijdpaard en na mijn vakantie ga ik ook weer lessen.
Wij zijn bezig met het rechtrichten en rijden op de AdB methode, ik zou het dan ook leuk vinden als mensen die ook via deze methode rijden mij hier wat tips kunnen geven.
De rest mag zich uiteraard ook vrij voelen om te reageren!In de eerste maanden zijn we vooral bezig geweest met tempo controle, Flash is namelijk een draver en hij had hier veel problemen mee.
Ook linksom rijden was geen succes, wat nu perfect gaat. Ik kan hem nu beide kanten om ontspannen rijden.
Onze training ziet er nu zo uit:
We beginnen eigenlijk altijd met slingerlijnen om zijn rug los te maken waarna ik vaak verder ga met vierkante voltes waarbij ik hem steeds voor we de hoek om gaan naar buiten stuur zodat hij zijn binnenbeen er goed onder zet.
Hierna rijden we ronde voltes, deze vergroot en verklein ik constant zodat hij continue zijn balans moet vinden, als hij hierbij ontspant, ontspan ik mijn handen ook.
Hierna volgen vaak wat rechte lijnen om te kijken of hij gelijke druk neemt, als dit niet zo is rijd ik de voltes opnieuw.
Dit doe ik overigens in zowel de stap als draf.
Als ik op beide teugels gelijke druk heb begin ik met wat oefeningen voor het achterbeen, dit is bij hem namelijk een erg zwak punt.
Ik rijd dan veel gebroken lijnen, varieer hierbij in de grootte en afstand.
Daarna rijd ik hem op de korte zijde naar voren, waarna ik een volte 5 meter in tegengestelde richting maak en hem in een lichte travers over de lange zijde zet. Dit allemaal om zijn achterbeen te activeren en sterker te maken. Deze oefening doe ik vaak alleen linksom omdat hij rechtsgebogen is. Op de rechterhand zet ik hem vaak een paar passen schoudervoor zodat hij wederom zijn linkerachterbeen meer gebruikt waarna ik hem na een halve lange zijde weer rechtzet om te kijken of hij gelijke druk neemt en of hij beide benen recht onder zijn lichaam plaatst.
Als laatste rijd ik hem beide kanten op 3 rondes op de volte in galop, dit vind hij nog erg moeilijk en gaat dan vaak ook erg onstuimig
Hier komt de laatste tijd steeds meer verbetering in, ik merk hierbij ook goed dat zijn achterbenen steeds sterker worden, hij krijgt steeds meer controle over zijn benen in galop en ik over het tempo. 
Nu is mijn vraag, welke oefeningen zou ik nog meer kunnen doen? Het wordt nu een beetje eentonig voor zowel hem als mij.
Gelieve alleen oefeningen die onder het zadel uitgevoerd kunnen worden.
Longeren met dubbele lijnen, buiten rijden etc. doen we ook regelmatig.
Na mijn vakantie heb ik weer een les waar ik waarschijnlijk weer veel nieuwe dingen leer en nieuwe oefeningen mee krijg om te doen, maar tot die tijd wil ik eigenlijk ook wel wat meer doen met hem, ik merk dat hij daar wel klaar voor is.
Dus tips zijn zeer zeker welkom!

Liefs