Pony loopt niet door..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

HorsesWoman

Pony loopt niet door..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 12:24

Hallo allemaal,

Ik heb drie jaar geleden een haflinger merrie gekocht, en we zijn nu denk ik een jaar
echt aan het rijden, en daarvoor was ze volgens de oude eigenaren "ingereden",
maar volgens mij was er alleen maar een paar rondjes mee gestapt en gedraafd.

Opzich doet ze het erg goed, en ze is ook super braaf, alleen ze loopt niet echt door.
Nu heb ik veel overgangen rijden geprobeerd, alleen dit helpt niet echt.

Als ik begin met rijden, gaat het stuk stappen prima, en loopt ze ook wel door,
alleen zodra ik ga draven komt ze constant terug en loopt ze gewoon echt niet door.
Als ik mijn been er ook maar eventjes niet flink aan heb komt ze terug.
Zo gaan we dan altijd tien minuten door en na die tien minuten heb ik er genoeg van
en krijgt ze een beetje op haar donder. Meestal loopt ze dan wel iets meer door,
en dan begint ze ook meer te ontspannen en vrolijker te lopen.

Nu zeggen de meeste mensen dat ik beter gelijk streng kan zijn, maar ik ben zelf
het liefst gewoon zacht en ik wil mijn paard niet elke keer een flinke tik of tikken moeten geven,
voordat ze een beetje normaal begint te lopen..

Ik probeer alles erg duidelijk voor haar te houden, omdat ze natuurlijk ook nog jong is,
maar ze is een jonge haflinger die me erg goed voor de gek kan houden, want dan werkt
ze zo tegen dat ik denk dat ze het gewoon niet snapt, terwijl ik er dan achter kom na
iets strenger te zijn, dat ze het prima snapt..

Nu vraag ik me af, heeft er iemand tips om haar wat meer te laten doorlopen?
En dan het liefst op een manier waardoor ik als ik er af stapt niet met een vervelend
gevoel zit omdat ik mijn pony het liefst zonder zweep rijd..

Ik probeer met mijn been ook consequenter te zijn, alleen het is zo moeilijk als
ze echt constant terug komt...

Het zadel past trouwens goed, hij is vorige week nog nagekeken,
en verder word ze gewoon door de DA na gekeken dus pijn is het niet.

maybe2

Re: Pony loopt niet door..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 12:32

wat voor voer krijgt je paard?
hoe vaak rij je? en op welk niveau?
als je niet consequent bent dan zal je paard nooit doorlopen,dus je mag best een beetje streng zijn.want je zegt zelf, als je haar op haar donder geeft gaat het iets beter.ik denk dat jouw paard een beetje onder het werk weg wil.
dus niet 10 keer met je benen maar 1 keer wat harder.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 19:32

Ja de enigste manier is door toch zelf te leren rijden, ga aan het werkt met het voorwaartse en laat het tempo even voor wat het is, leer het dier eerst eens het achterbeen gebruiken door de zijganegn aan te gaan leren en het achterbeen sterk en soepel te maken, het dier kan niet anders dan terug komen al sjij als stoorzender op de rug zit en heel veel druk geeft, wees blij dat het zo,n super braaf dier is er zijn er ook die je eraf gooien of er vandoor gaan,
Kijk eens op de site paardenbegrijpen.nl daar staan instructrices die jou waarschijnlijk wel kunnen helpen en je ook de theoretische kant kunnen vertellen, handig is ook dat je dat zelf gaat lerem zodat je leert waarom een paard doet wat hij doet en dat de ruiter 9 van de 10 keer het probleem is.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 19:34

maybe2 schreef:
wat voor voer krijgt je paard?
hoe vaak rij je? en op welk niveau?
als je niet consequent bent dan zal je paard nooit doorlopen,dus je mag best een beetje streng zijn.want je zegt zelf, als je haar op haar donder geeft gaat het iets beter.ik denk dat jouw paard een beetje onder het werk weg wil.
dus niet 10 keer met je benen maar 1 keer wat harder.

Mijn paard krijgt volgens mij twee keer een halve kilo pony brok,
ze staat op een goed weiland, en volgens mij krijgt ze voor een haflinger genoeg brok.

Opzich heb je gelijk, maar "harder" been vind ik niet erg, als het een keer is en ik reactie krijg,
wat niet het geval is. Het is eerder drie keer een behoorlijk harde tik, en dan pas reactie..

( edit= met zijgangen zijn we bezig, dit gaat behoorlijk goed en ze snapt het ook goed,
verder hebben we les gehad en is haar achterbeen gebruik juist veel sterker en actiever geworden de laatste tijd. )

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 19:51