Paard wilt niet lopen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Quirien

Paard wilt niet lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-12 16:19

Hoi allemaal,
Ik heb een heel apart probleem. Ik rij op een stal en ben bezig met een 5 jarige hengst. Hij is in het verleden waarschijnlijk vooral voor de kar gebruikt en niet of een aantal keer gereden. De eerste keer dat ik op hem ging rijden, na te longeren, deed hij niks. Hij bleef gewoon stilstaan terwijl ik hem aandreef en tikjes gaf. De volgende keer heb ik het weer geprobeert en het ging steeds beter. In ongeveer 5 keer rijden deed hij stap en draf heel netjes. De galop heb ik nog laten zitten omdat hij alles nog heel lastig vond. Nu is sinds een paar dagen de bak helemaal anders, met een nieuwe bodem. En ik moet weer helemaal opnieuw beginnen. Hij loopt helemaal niet meer als ik op hem ga zitten, wat kan dit zijn? Of hoe kan ik ervoor zorgen dat hij weer gaat lopen? Ik heb hem duidelijk gemaakt dat hij moet lopen, ook met de zweep maar reageert hier totaal niet op. En als hij loopt en ik hem een kant op stuur waar hij niet heen wilt gaat hij weer stilstaan. Er is zo eigenlijk niks mee te doen. Vandaag heb ik hem gelongeerd ook met zadel op, zodat hij wel weet dat hij moet lopen en dat het staken dus geen zin heeft.
Zijn er tips of dingen die ik zou kunnen proberen om hem weer zo goed aan het lopen te krijgen?
Ik snap er niks van en vind het echt zonde want we waren echt goed op weg....
Laatst bijgewerkt door Quirien op 15-07-12 16:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 16:21

Je moet dezelfde hulpen geven als voor de kar. Dus waarschijnlijk stemhulpen en dan tegelijkertijd de hulp die jij hem wilt aanleren (aansporen).
Als hij niet reageert kan je je hulp met de zweep versterken.
Laatst bijgewerkt door Akhal_Teke op 15-07-12 16:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Quirien

Re: Paard wilt niet lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-12 16:22

Stem heb ik ook geprobeerd, reageert hij niet eens op...

michelle_13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 16:23

het is inderdaad heel appart !hoe oud is je paardje ?

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 16:24

Weet je zeker dat hij voor de kar is beleerd?

Quirien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-12 16:25

Nou ik weet de achtergrond niet heel zeker. Ik heb hem zelf niet voor de kar zien lopen, maar dit is mij vertelt. Er is in iedergeval bijna niks met hem gedaan.

Quirien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-12 16:26

5 jaar

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 16:26

Hoe zit het met zijn conditie? Hoelang longeer je hem voordat je er op gaat zitten?
Hoelang heb jij hem al?
Wat voor paard is het?

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 16:27

Reageert hij aan de longeerlijn wel correct op de stemhulpen?

Quirien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-12 16:28

Het is een fries. Hij heeft heel weinig conditie. Daarom longeer ik hem nu ook niet voor dat ik er op ga zitten, maar dan loopt hij dus alsnog niet. Ik rij hem nu ongeveer 3 weken. Aan de longeerlijn loopt hij wel gewoon.

michelle_13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 16:29

oke in ieder geval niet te jong (: x

Quirien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-12 16:29

En ja dan reageert hij wel op stemhulp

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 16:31

Is hij uberhaupt ooit beleerd? Anders zou ik hem behandelen als groen paard en dus echt gaan beleren met goede begeleiding. Ook zou ik hem helemaal laten nakijken om uit te sluiten dat hij niet ergens last van heeft voordat je gaat beleren.

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 16:32

Werk je met hem alleen of is er iemand bij? Kun je niet iemand vragen om je te helpen en die laten longeren+stemphulpen, terwijl jij er in het begin alleen maar op zit en dan steeds meer zelf/alleen gaan doen, maar stapje voor stapje. Dus als het ware gewoon opnieuw gaan inrijden.
Het klinkt mij namelijk in de oren als een paard dat werkelijk geen idee heeft wat de bedoeling is.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 16:33

Ik heb de indruk dat hij je hulpen niet snapt en niet begrijpt dat hij hier voorwaarts op moet reageren. Persoonlijk zou ik een stapje terug doen en er eerst voor zorgen dat hij aan de longe onder de man wel vooruit gaat. Dus even wat hulp op de grond vragen..

Quirien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-12 16:51

Ik ga vooral door met longeren denk ik! En dan kijken of ik het samen kan doen! Het is niet mijn eigen paard dus zal het even moeten overleggen allemaal! Maar ik denk ook dat het beter is om terug te gaan naar het longeren alleen.. Alleen deed hij het eerst wel dat is zo jammer

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 20:07

Je kunt hem ook door iemand laten vasthouden aan de longe, en er gewoon op gaan zitten. Laat degene die hem vast heeft al het werk doen, jij hoeft alleen maar te zitten. Zo went hij aan het idee van iemand op zijn rug. Daarna opbouwen: been geven, reageert hij niet, tik van de longeerzweep, enz.
Succes! :)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 10:53

Als je er niks meer van snapt zou ik niet verder gaan met dit paard maar iemand erbij halen die er wel wat van snapt,
Het dier snapt waarschijnlijk de hulpen niet echt en bedenk dan wat een paard van nature doet?

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 11:08

Ook ik zit met dit probleem, wanneer ik hulp heb loopt ze wel. Er hoeft maar iemand in de bak te staan en dan loopt ze prima. Wanneer ze alleen is lijkt ze in zichzelf te keren en is niet meer bereikbaar.
Ik heb haar ook weggebracht omdat ik graag ook in mn eentje wilde rijden, dit ging een tijdje goed, maar nu vertoont ze hetzelfde gedrag weer of explodeert wanneer ze wel gaat lopen en dan zit ik het niet uit en lig ernaast.
Het schijnt vaker voor te komen bij koudbloeden, een zeer lastig probleem waar je in je eentje zeker niet uit komt en ik twijfel inmiddels of ik er wel uit ga komen.

NB, heb een half jaar gelongeerd voordat ik erop ging, dus stemhulp kent ze. Ze is 4 jaar, dus niets te vroeg begonnen en zelf heb ik brij veel ervaring met het inrijden van jonge pony's en paarden.
Ik zeg niet snel dat het aan een paard ligt, maar een paard dat zich afsluit wanneer je alleen bent daar kun je werkelijk weinig mee, ze sluit alleen af wanneer ik erop zit en alleen ben... Verder is ze kuikenmak> vrachtwagens, onverwachtse situaties, klapperend plastic geeft ze niets om.
Dus iemand met ervaring? Ook voor mij tips van harte welkom!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 12:12

Afsluiten en blokkeren als je erop zit zegt dan al genoeg het paard geeft zich over en kan niet meer lopen , sommige gaan liggen/flauwvallen, dus voorlopig dan rijden met iemand erbij en aan de lijn, dat geef het paard vertrouwen daarna zonder lijn en iemand in het midden laten staan en op de volte werken , steeds een stapje verder gaan dat geeft een paard wat vertrouwen krijgt in de ruiter en stabiel tussen de oren