Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
jensvl schreef:Ik vind het onhebbelijk dat ors een slechte naam krijgt door mensen die niet weten hoe het moet en de denkwijze erachter. Als je het goed aanleert moet je nooit 1 keer trekken, en is er niets zielig aan. Het paard geeft dan zijn hoofd gewillig. En een paard mag je vertrouwen wat hij wil, maar het is nooit onmogelijk dat zelfs zo'n paard verschiet en op de loop gaat (wel onwaarschijnlijk maar niet onmogelijk). En de meeste mensen gaan dan met hun hele gewicht aan beide teugels hangen. Dan vind ik ors veel vriendelijker, want als je het goed doet heb je dus geen kracht nodig bij zowel de training als het rijden. Het is niet het paard verplichten, maar het paard vragen. Maar spijtig genoeg zijn er velen die wel een ruk geven aan het paard en het paard zowat omver trekken. Dat is niet de bedoeling van ors.
JJane schreef:Maar..... Als je een paard dit kunt leren. Dan kun je hem toch ook leren om te stoppen als je hem gewoon terug rijd?
jensvl schreef:Ik vind het onhebbelijk dat ors een slechte naam krijgt door mensen die niet weten hoe het moet en de denkwijze erachter. Als je het goed aanleert moet je nooit 1 keer trekken, en is er niets zielig aan. Het paard geeft dan zijn hoofd gewillig. En een paard mag je vertrouwen wat hij wil, maar het is nooit onmogelijk dat zelfs zo'n paard verschiet en op de loop gaat (wel onwaarschijnlijk maar niet onmogelijk). En de meeste mensen gaan dan met hun hele gewicht aan beide teugels hangen. Dan vind ik ors veel vriendelijker, want als je het goed doet heb je dus geen kracht nodig bij zowel de training als het rijden. Het is niet het paard verplichten, maar het paard vragen. Maar spijtig genoeg zijn er velen die wel een ruk geven aan het paard en het paard zowat omver trekken. Dat is niet de bedoeling van ors.
midgie schreef:Waarom gaat een paard vaak aan de kletter, juist door een onzekere of onervaren ruiter en die moeten de one rein stop leren?
Die gaan meestal zitten gillen en doen paniek dingen en krijgen echt het paard niet om, het probleem bij zulke ruiters is dat als het paard maar even versneld ze gelijk aan de noodrem trekken en niet eerst ho of zit proberen.
Een goeie ruiter die het paard onder controle heeft houd het in paniek situaties ook koel tussen de oren en ja die kan met een one rein stop werken, maar aangezien er op bokt kinderen en ook volwassene zitten die niet eens weten wat een paard is en mensen die zo straks aan de teugel hangen dat het paard een constante glinmlach heeft , die mensen zouden geen one rein stop moeten leren en zelf niet naar buiten gaan met hun paard , maar eerst eens in de bak leren rijden zonder verhoogde hartslag
jensvl schreef:ors is een hulp om het paard zijn emoties in controle te houden, beter dan gewoon ho zeggen. Tenminste als je het goed traint