Probleem one rein stop

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sannie275

Probleem one rein stop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-12 23:27

Ik ben naar aanleiding van een ander topic rustig begonnen met het proberen aan te leren van de one rein stop, na het bekijken van meerdere handleidingen en filmpjes. Nu heb ik echter het probleem, dat ze naar mij toe draait, als ik longeer en deze hulp toepas. Op deze manier: http://www.youtube.com/watch?v=aQw-vC7F ... re=related (ik begin met gewoon lichte druk..) Ze is nog niet flexibel genoeg in haar hals en ze heeft moeite met balans houden, dit merk ik al als ik het gewoon stilstaand aan de hand vraag, ze buigt dan namelijk niet volledig naar de schouder maar ze gaat dan rondraaien, omdat ze anders het idee heeft dat ze omvalt.. Hoe kan ik het beste hiermee verder? Gewoon iedere dag stilstaand een aantal keer aan de hand oefenen? Zodat ze er meer vertrouwen in heeft?

midgie

Re: Probleem one rein stop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 00:00

a.u.b begin er niet aan, deze man is een prof die precies weet wat hij doet , ook al ben ik er wel op tegen wat hij doet, want wat denk je dat er gebeurt met de spieren van het paard en de nekwerfels??
Ga je bezig houden met wat echt goed is voor je paard , als je paard goed getraint is en op jou vertrouwd heb je geen one rien stop nodig.
Neem les in normaal met een paard omgaan en hou je niet bezig met dingen die je ziet op een filmpje en waar je geen verstand van heb.
Zo aan de longe , wat gebeurt er in de mond van het paard als je zo,n ruk geeft??
Als je paard je lief is zou ik gewoon normaal doen en op een normalen manier les nemen , waarom zou jou paard er met jou vandoor gaan?

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 05:58

Omg wat een afschuwelijk filmpje!
De eerste keer dat ie dat paard weg stuurt zie je al aan het paard dat ie donders goed weet dat ie een snuk in zn mond gaat krijgen..

Wordt er ziek van hoe vaak de ors de laatste weken wordt aangeraden op bokt .
Iedereen is klaar met de join up en nu vrolijk aan de ors geslagen.

Leuk als je in america op de prairie rijd maar ik zou dit niet aandurven op een smal bospad,op een dijk of in het verkeer.
Nogal een gok of dat je paard op zn benen blijft staan als ie echt voluit weg gaat.
Want daar is ie voor, niet voor een willekeurig onopgevoed paard wat harder gaat dam de baas wil.

Terug naar het filmpje , knap paard wat niet in paniek raakt als de baas m plots opvouwt
En hoe ga je m stoppen dan? Niet dus want je trekt m alleen maar verder in elkaar.
Wil je een paard wat zo doodstil blijft staan? Dat deed deze vast de eerste keer ook niet, die heeft gewoon al geleerd dat pijn het gevolg is als ie niet direct stil staat.

Natuurlijk is het goed om aan de soepelheid en balans van je paard te werken maar doe dat door training.
En weet je wat, door diezelfde training leert ie ook luisteren waardoor ie stopt als jij dat vraagt

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 07:28

Ik denk dat je volgende topic wordt: help mn paard zit vast aan een kant.

Gewoon de tijd nemen om je paard netjes op te leiden en en dan heb je dit soort dingen niet nodig.

sannie275

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-12 12:15

Soms weet ik het dus ook niet meer, in een ander topic krijg ik een aantal keer de tip om dit aan te leren, ook als ik de zoekfunctie gebruik. Ik doe dit ook geen 50 x op 1 dag, maar goed, dan stop ik er nu wel weer mee. Kan dit topic ook weer gesloten worden.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 15:00

Ik vind het onhebbelijk dat ors een slechte naam krijgt door mensen die niet weten hoe het moet en de denkwijze erachter. Als je het goed aanleert moet je nooit 1 keer trekken, en is er niets zielig aan. Het paard geeft dan zijn hoofd gewillig. En een paard mag je vertrouwen wat hij wil, maar het is nooit onmogelijk dat zelfs zo'n paard verschiet en op de loop gaat (wel onwaarschijnlijk maar niet onmogelijk). En de meeste mensen gaan dan met hun hele gewicht aan beide teugels hangen. Dan vind ik ors veel vriendelijker, want als je het goed doet heb je dus geen kracht nodig bij zowel de training als het rijden. Het is niet het paard verplichten, maar het paard vragen. Maar spijtig genoeg zijn er velen die wel een ruk geven aan het paard en het paard zowat omver trekken. Dat is niet de bedoeling van ors.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 15:12

Wat vind jij van het filmpje in de eerste post jensvl?
Ik ken die persoon niet .. is dat iemand die het niet begrepen heeft? Of hoe moet je dat filmpje bekijken?

sannie275

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-12 16:03

jensvl schreef:
Ik vind het onhebbelijk dat ors een slechte naam krijgt door mensen die niet weten hoe het moet en de denkwijze erachter. Als je het goed aanleert moet je nooit 1 keer trekken, en is er niets zielig aan. Het paard geeft dan zijn hoofd gewillig. En een paard mag je vertrouwen wat hij wil, maar het is nooit onmogelijk dat zelfs zo'n paard verschiet en op de loop gaat (wel onwaarschijnlijk maar niet onmogelijk). En de meeste mensen gaan dan met hun hele gewicht aan beide teugels hangen. Dan vind ik ors veel vriendelijker, want als je het goed doet heb je dus geen kracht nodig bij zowel de training als het rijden. Het is niet het paard verplichten, maar het paard vragen. Maar spijtig genoeg zijn er velen die wel een ruk geven aan het paard en het paard zowat omver trekken. Dat is niet de bedoeling van ors.

Dit was dus meer mijn richting, de one rein stop is een kunstmatige reflex, dat als het paard deze beweging maakt ook gelijk stopt. Nu is het filmpje inderdaad vrij hardhandig, dat weet ik zelf ook wel. Maar aangezien deze reflex kunstmatig is, moet je het wel een aantal keren oefenen, zodat je paard weet wat er gebeurt. En niet dat als je paard er vandoor gaat en dit nog nooit heeft gedaan, en jij dit probeert te doen, je paard gewoon omvalt. Als dit eenmaal bekend is bij het paard zal je het niet meer hoeven te gebruiken, dit is alleen in geval van noodgevallen, dit kan je niet zomaar uitvoeren. Maar goed, het is mij wel duidelijk dat dit topic nergens op uit gaat draaien.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 22:14

Maar..... Als je een paard dit kunt leren. Dan kun je hem toch ook leren om te stoppen als je hem gewoon terug rijd?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 22:20

JJane schreef:
Maar..... Als je een paard dit kunt leren. Dan kun je hem toch ook leren om te stoppen als je hem gewoon terug rijd?

Ja door hem simpel weg aan te leren dat hij op ho stopt, want een paard wat echt aan de kletter gaan zul je ook met de obe rein stop niet terug krijgen want die zet namelijk zijn nek en kaak vast en is weg,

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 08:02

Jullie zeggen wel dat je het niet nodig hebt als je paard goed is opgevoed, maar als een paard aan de kletter gaat luistert hij écht niet meer naar je. Toch wel handig als je dan nog een hulpmiddel hebt, en het werkt beter als met beide handen aan de teugels gaan hangen en gaan trekken, niet goed voor de mond van je paard en het werkt niet. En als hij er echt vandoor gaat zal je paard op 'ho' ook niet meer reageren, hoe goed hij ook is opgevoed.

TS, als ik jou was, zou ik het eerst op de grond gaan oefenen. Met een snoepje en dan het hoofd naar je toe lokken terwijl je in de zadelpositie staat. Daarna kun je 't gaan oefenen in het zadel. Kan ook best dat ze nog niet veel balans heeft, moet je paard natuurlijk ook leren.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 08:52

Waarom gaat een paard vaak aan de kletter, juist door een onzekere of onervaren ruiter en die moeten de one rein stop leren?
Die gaan meestal zitten gillen en doen paniek dingen en krijgen echt het paard niet om, het probleem bij zulke ruiters is dat als het paard maar even versneld ze gelijk aan de noodrem trekken en niet eerst ho of zit proberen.
Een goeie ruiter die het paard onder controle heeft houd het in paniek situaties ook koel tussen de oren en ja die kan met een one rein stop werken, maar aangezien er op bokt kinderen en ook volwassene zitten die niet eens weten wat een paard is en mensen die zo straks aan de teugel hangen dat het paard een constante glinmlach heeft , die mensen zouden geen one rein stop moeten leren en zelf niet naar buiten gaan met hun paard , maar eerst eens in de bak leren rijden zonder verhoogde hartslag

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 08:56

jensvl schreef:

Eens, ik leer mijn pony ook de ORS, aan BEIDE kanten.. Zonder getrek of gepluk hoor. Gewoon een feflex. DAT is het doel van de ORS en niet zoals bovenstaand filmpje. Dat is niets..

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 08:58

midgie schreef:
Waarom gaat een paard vaak aan de kletter, juist door een onzekere of onervaren ruiter en die moeten de one rein stop leren?
Die gaan meestal zitten gillen en doen paniek dingen en krijgen echt het paard niet om, het probleem bij zulke ruiters is dat als het paard maar even versneld ze gelijk aan de noodrem trekken en niet eerst ho of zit proberen.
Een goeie ruiter die het paard onder controle heeft houd het in paniek situaties ook koel tussen de oren en ja die kan met een one rein stop werken, maar aangezien er op bokt kinderen en ook volwassene zitten die niet eens weten wat een paard is en mensen die zo straks aan de teugel hangen dat het paard een constante glinmlach heeft , die mensen zouden geen one rein stop moeten leren en zelf niet naar buiten gaan met hun paard , maar eerst eens in de bak leren rijden zonder verhoogde hartslag

Tja als je zo gaat kijken.. Kun je nergens meer een tip oid geven. Er zijn namelijk altijd mensen bij die het niet begrijpen en dus verkeeerd uitvoeren.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 11:46

Zo moet je het ook zien denk ik, als je een paard wil rijden doe het dan op de jusite manier en technisch verantwoord en zeker kun je om tips vragen maar als ze dan met dit soort filmpjes en de stomste adviezen komen van mensen die zelf niet eens fatsoenlijk met een paard om kunnen gaan , ja dan vind ik wel dat je het zo zwart wit moet zien, er is best een tussen weg , maar vaak word daar niet voor gekozen als het om paarden trainen gaat, mensen kiezen vaak gelijk voor het eind product en vergeten dat ze met een levend iets te maken hebben en vergeten dat ook een paard een opleiding nodig heeft en de one rein stop is een aangeleerd iets en moet je echt aanleren en daar hebben de meeste recreatie ja en soms ook profs geen zin in en geen tijd voor, al hoe wel de tijd er wel voor is maar niet genomen word omdat het dan te lang duurt, maar elk dier ook wij mensen hebben tijd nodig om iets te leren en dat kan goed schiks en kwaads schiks gaan en helaas word er als het met dieren is vaak kwaads schiks gebeurt en 9 van de 10 keer door onwetendheid en/of fouten instructie door b.v dingen te vragen op een forum of van een instructeur/trice die zelf ook niet weet hoe het werkt, zeker mensen kunnen fouten maken , maar los ze op , bij een paard wat er vandoor gaat kun je best als het paard het aangeleerd heeft de one rein stop toepassen, maar daarna kun je beter aan de oorzaak gaan werken en zorgen dat het paard er niet meer vandoor gaan en vaak is de oorzaak de ruiter.

Zoals de join up nu in kwaad dag licht staat en het NH, dat komt enkel en alleen door de mensen die adviezen vragen en geven en zelf er niks van snappen en het paard als een debiel door die ring heen jagen zonder te zien wat het paard jou verteld, zelf ben ik al 14 jaar met NH, join up bezig maar doe het heel respectvol naar mijn dieren toe en kijk en luister naar hen ,heb blije dieren die ook in een bak van 40/20 de dingen doen die ik van hun vraag waaronder alle zijgangen tot en met de pirouette en appuyeren los naast me , dus een paard die voor jou wil werken anders zou hij in de bak de kuierlatten nemen.

Eigenlijk zou elke ruiter ter controlen moeten kijken of het paard ook in zijn blootje dus zonder wat dan ook aan zijn lijf met je mee wil werken , dus zonder lijn (wat toch een soort van dwang is ) alle oefeningen laten doen die je ook aan een lijn of onder het zadel doet. Dan zullen er maar weinig paarden zijn die op hol gaan , maar heel veel ruiters achter hun oren gaan krabben wat ze fout doen,

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 12:33

Ik denk ook dat dit een heel verkeerd voorbeeld is van de one rein stop. Het idee is om het paard een reflex aan te leren dat bij het vragen van het hoofd 1 kant op richting de buik, het paard hoort te stoppen, en hij dan direct weer ruimte krijgt. Ik heb veel betere filmpjes gezien, waarin een langzame opbouw is. Het hoofd wordt naar 1 kant gevraagd terwijl het paard loopt. Zodra het paard besluit om te stoppen op de gewone stophulp van de ruiter, krijgt het een beloning, en weer ruimte in de hals. Het idee is om het paard zo een extra stophulp te leren, namelijk dat het ook zonder de stophulp van de ruiter op de zit gaat stoppen op het buigen van de hals/hoofd naar 1 kant.

Dit is gewoon een paard in zijn mond trekken naar zijn buik, hopen dat hij stil gaat staan, en dan ook nog eens niet belonen voor de gewenste (re)actie...

Zal zo eens zoeken of ik een beter filmpje kan vinden.

edit: dat valt niet mee... dit is nog het beste filmpje wat ik kon vinden: http://www.youtube.com/watch?v=K88M7eYh2FA

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 18:10

ors is een hulp om het paard zijn emoties in controle te houden, beter dan gewoon ho zeggen. Tenminste als je het goed traint

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 19:23

jensvl schreef:
ors is een hulp om het paard zijn emoties in controle te houden, beter dan gewoon ho zeggen. Tenminste als je het goed traint

Denk juist dat je als ruiter moet aanvoelen wanneer het paard over de rode gaat , dan hoef je ook geen ors toe te passen en ja als je hem goed aan leert , maar helaas gebeurd dat niet altijd

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 19:37

Spijtig genoeg niet nee. Nu moet ik zeggen dat je gelijk hebt dat je het normaal niet nodig hebt. Bij mijn paard heb ik het nooit nodig gehad bvb. Maar sommige paarden die minder goed reageren op schriktraining en snel schrikken, reageren soms te heftig. Dan is ors op de goede manier toegepast heel goed vind ik.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 20:28

Ja dat is een discussie opzich, ik vind als je paard zo schrikachtig is je er niet mee op de straat moet gaan en juist veel in de bak gaan rijden en dan ook echt technisch goed rijden, ik rij er nu ook een die voor het minste of geringste de lucht in vloog en ben mijn echt gaan focussen op de techniek stap voor stap aanbieden en kijken naar het paard en nu ook op bosritten gaat het super zeker ze schrikt nog wel een smaar dat is dan meer door haar lijf en niet meer een sprong in de lucht, de ors is door een stel cowboy,s bedacht maar die gaan vaak erg ruw te werk en zijn niet zo zuinig op hun dieren , maar wij vaak met een paard, waarom zou je je paard kapot willen trekken ??

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 04:47

Dat is het hem juist, als je het goed doet komt er geen trekken bij aan te pas. Het paard waarover ik sprak was niet van mij en ook niet zo schrikachtig dat het gevaarlijk was, maar toch genoeg om een goed geoefende ors toe te passen. Goed geoefend wil dus zeggen dat het paard reageert op het heen en weer schuiven over de teugel met een hand of een zeer lichte zijwaartse druk. Als je moet trekken met ors ben je simpelweg fout bezig. Overigens kan ik je vertellen dat het paard van nature heel zenuwachtig is, en dat we op enkele maanden heel ver zijn geraakt dmv de laat ons zeggen vriendelijke vorm van ors (dus niet trekken).

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 04:56

De one rein stop zit ook in het Parelli systeem. Zoek een Parelli instructeur die je hier in real life mee kan helpen. Ik kan mij voorstellen dat je aan één les genoeg hebt, misschien na wat huiswerk nog een 'evaluatie/ puntjes op de i- les. Zij leren de ors in elk geval fair aan. :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 01:07

ORS is niet iets wat je moet aanleren, het is leuk om te weten dat je het kunt gebruiken wanneer het misgaat.

Een correct getraind paard is soepel, wijkt op teugeldruk in alle gangen enz. Als je paard zo getraind is heb je een ORS niet nodig want dan kun je hem ook op een normale manier tot stilstand brengen. Maar evengoed zal in een stressituatie een ORS gewoon werken omdat het paard toegeeft op de teugeldruk. Doet hij dat niet dan heeft een ORS ook geen zin.
In welke situatie je ook zit, oefenen ervan heeft geen zin en al helemaal niet op de manier die de kerel in het filmpje doet, wat een akelige manier van pesterij.
Zowel paard als ruiter hebben hier helemaal niets aan, enige wat je ermee bereikt is een paard wat bang wordt en nekpijn krijgt.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 01:14

Het paard in dit filmpje kent de one rein stop al. Dat legt die man ook uit. Je moet geen stappen overslaan!!
Het aanleren van de oner rein stop doe je los, dus zonder touw aan je paard in je hand.

Voor de leken: De one rein stop is een noodrem. Veel mensen denken nog steeds dat je een paard wat op hol wil slaan niet kunt tegenhouden. Dat kan dus wel als je je paard de one rein stop hebt aangeleerd. Wij leren dit al onze jonge paarden aan uit veiligheidsoverwegingen.
Voorwaarde is natuurlijk dat het correct wordt aangeleerd!!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 01:23

Of het paard het geleerd heeft of niet maakt geen verschil, dit is niet grappig.
Dit paard weet alleen wat er komen gaat en nog ondergaat hij het gelaten, zegt wel weer wat over de aard van het dier.