onderhals

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kima80

onderhals

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-12 13:26

Hallo Bokkers,

ik zal mijn probleem even uitleggen,
sinds aantal maanden heb ik een nieuw verzorgpaard, het is een merrie welke afkomstig is van de politie en bij ons mag genieten van haar welverdiende pensioen.
ik rijd voornamelijk heerlijke buitenritten met haar waar ze ook echt van geniet.
maar ik wil ook wel eens afwisselen en dressuurmatig met haar wat oefeningen te doen, vooral omdat ze wat ouder is en haar graag soepel wil houden.
er is echter een groot probleem, ze heeft ontzettend sterke onderhals spieren en wilt absoluut niet dalen met haar hoofd.
heb vanalles geprobeerd, telkens goed voorwaarts rijden maar ze wilt niet neerwaarts. ze wordt dan heel sterk, lijkt wel alsof ze blokkeert van voren, ze maakt zich heel groot en zet echt dr onderhals op.

ik rijd met een dubbelgebroken bit, mss moet ik gewoon een trens indoen?
bij de politie rijde ze met een pelham en dubbele teugels tijdens werkzaamheden, tijdens de training wordt een trens gebruikt maar ik weet dat er verder niet veel aan dressuur gedaan wordt.
ze kan verder alle zijgangen, maar zelfs door het rijden van zijgangen, rechtrichten, overgangen etc krijg ik haar niet ontspannen aan het lopen en geeft ze dus niet na.
wie heeft er tips voor mij?

ZusJacobs

Re: onderhals

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 14:15

Als ze sterk wordt heeft ze iets om sterk aan te worden, los die teugels dus. Misschien dat het slim is zeker in het begin, haar wat meer te longeren. Dit is makkelijker voor jou en voor haar (ze heeft geen extra gewicht om mee te dragen). En verder, lessen lessen lessen.

kima80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-12 14:48

das inderdaad wel een goed idee. maar longeren met een passoateugel of met bijzetteugels?

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 15:50

Ik vind zelf de longeerhulp super fijn, maar die kun je niet hetzelfde gebruiken als normale bijzet (moet veel losser). Die werkt echt super voor paarden die graag de kop erop zetten en uit elkaar lopen. Heb hier een kwpn type tuiger met een dikke onderhals en langzaam achterbeen die met dit hulpstuk echt fijn over de rug zijn hoofd laat vallen en dan ook echt een mooi actief en dragend achterbeen krijgt.

enomis123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 10:49

zo`n ouder paard die waarschijnlijk altijd al zo gelopen heeft, en daardoor dus die onderhals heeft gekregen, en nu van zn welverdiende pensioen mag genieten, zou ik zelf niet meer een hele andere houding van vragen... gewoon lekker buitenritjes rijden, en dan maar geen dressuur...

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 10:55

Ik ga mee met enomis123. Natuurlijk is het goed om haar soepel te houden, maar ze geeft zelf aan dat ze het niet fijn vindt om voorwaarts/neerwaarts te gaan. Ze zal wellicht ergens een blokkade of ergens last van hebben. Je kan overwegen om naar haar te laten kijken door een osteophaat, maar het is een verzorgpaard...ik weet niet of je dat er voor over hebt?

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 15:42

Ik zou haar inderdaad met pessoa trainen of longeerhulp. Dat zou ik wel echt een paar keer per week doen. Dan kan ze gaan loslaten in de bovenlijn en zal ze dat onder het zadel ook gaan durven.
Nageeflijkheid = goed ruggebruik en ik denk dat een paard daar altijd beter van wordt, tenzij hij het niet kan natuurlijk.

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 03:41

Ik ben van mening dat ook een oud paard gewoon licht dressuurmatig bereden mag worden en ik denk dat een longeerhulp daar een goed hulpmiddel voor is. Ik vind hem zelf heel fijn werken geeft geen druk en is erg vriendelijk. Ook ik had een stokoud maar levendig verzorgpaard (die ik overgends niet longeerde) en hij vond nageven ook heel moeilijk maar uiteindelijk was die nageefelijk en heel soepel in zijn lijf.