Pony ietsje frisser krijgen, tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Apple_

Pony ietsje frisser krijgen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 18:34

Hoi!
Ik heb een vraag, ik merk met het warmere weer dat mijn pony ietsje minder fris is. Maar niets loom, maar een beetje langzamer dan normaal. Maar hoe kan ik hem weer eens wat vlotter krijgen?
Misschien qua rijden, voer ofzo?
Mijn pony is verder wel goed aan het been enzv. maar om hem een beetje frisser te krijgen heb ik nog een paar tips nodig!
Groetjes!

LastDream

Re: Pony ietsje frisser krijgen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 18:36

voer hem haver :+

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 18:40

wil je een beetje van mijn paard hebben hahaha die is TE heet momenteel hahaha ---- idd voer hem haver - veel overgangen rijden worden ze ook frisser van ;)

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 18:40

ja dat dacht ik ook haha, mijn verzorgpaard moet het ook want die is ook hartstikke saai.

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 18:43

als je hem in paar dagen vlug wil krijgen kan je het beste gemengd kippengraan geven

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 18:45

echt? is dat niet slecht omdat daar steentjes inzitten? ha, dan ga ik dat ook proberen, hoeveel moeten ze daarvan per dag?

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 18:58

kan geen kwaad. die laten ze vanzelf uit hun mond vallen met kauwen. maar een hand per keer geven. springen anders door de dak naar buiten als je het voert zoals je haver voert

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 19:02

MMMMMM.... en hoe ben jij zelf als het warm weer is... werk je dan langzamer of sneller???????????????
Daar heb je dan meteen je antwoord!

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 19:04

Afwisseling in het werk houd het voor je pony ook leuk, ga eens naar buiten, longeren, wandelen, springen, VD, behendigheid, dat soort dingen! Ik zou iig niet maar wat gaan ompielen met voer, zorg dat je weet wat je doet.

En, wat aerdenhout ook zegt, met warm weer zijn veel dieren wat slomer, paarden ook.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 19:06

Ik ben het met aerdenhout en UMayDream eens. Wat zou je zelf doen met dit warme weer? Ik zou niet op ander voer overgaan. Zorg voor veel afwisseling in het werk. Buitenrijden, trainen, zonder zadel/bitloos, wandelen, commando's oefenen, behendigheid enzovoorts. Heeft je pony wel plezier in het werk? Hoe veel rijd je hem in de week? Doe je ook andere dingen behalve rijden, zo ja wat?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 07:44

Hoe voel jij je met warmer weer, zelf doe ik s,avonds laat wat als het af gekoeld is want overdag is het gewoon te warm , voor ons maar ook voor de paarden.

JustDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 09:19

Of sochtends of savonds rijden, lijkt me handig.
Afwisseling helpt ook, dus niet de heletijd voltes rijden maar gewoon andere figuren.
Overgangen rijden, af en toe een sprongetje of een xtje naar buiten denk dat dat hem ook wat vlotter maakt.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 10:17

Waar is dat warme weer dan? Daar wil ik ook zijn :)

Als het echt warm is dan rij ik minder lang en minder intensief of maak een ontspannen buitenritje.

nikkielvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 12:43

aerdenhout1 schreef:
MMMMMM.... en hoe ben jij zelf als het warm weer is... werk je dan langzamer of sneller???????????????
Daar heb je dan meteen je antwoord!

:D

nikkielvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 12:45

Ik vind niet dat je je paard frisser moet maken door er maar voer in te gooien.

En ben het een met afwisseling is ook erg belangrijk.
Houd het leuk voor de pony :j

meganx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 12:46

kun je niet wat vroeger in de ochtend rijden?

EmmaPuck

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 08:05

Die van mij is ook super traag, ze gaat zich heel snel vervelen..
Dus je moet het spannend voor ze maken..
Op 1 langezijde heel veel overgangen rijden.
Stap-draf-middendraf-halt-draf-stap.
Daar zal hij zowiezo veel sneller van worden.
Veel afwisselingen is ook belangrijk. Heb je een half uurtje lekker gedressuurd ga eens even naar buiten? Of geef hem even de ruimte om eens kanonhard te gaan.. Zet even een sprongetje neer ga springen.. Zet pionnen in de bak zodat hij even wat ziet zodat hij wat te doen heeft..

Haver geven kan ook, maar ik vind zelf dat je ook eens naar jezelf kan kijken hoe je dingen kunt oplossen ;)

anji

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 10:52

Inderdaad veel overgangen rijden en proberen af te wisselen. Een keer een buitenrit maken, indien mogelijk, en daar dan ook veel overgangen proberen te rijden. Veel proberen uit te dagen.

myro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 13:57

Veel afwisseling doen met je pony.
Tijdens het rijden erg veel overgangen en verschillende oefeningen!

xmarshmallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 15:44

Bijna alles is hier al genoemd,dus veel meer heb ik niet te zeggen. Maar misschien verveeld je pony zich een beetje? Doe wat spannends met hem. Wat ik doe is bijv bij het uitstappen het paardje wat trucjes leren. Die ook heel handig kunnen zijn bij buitenrijden,vd of gewoon lopen aan de hand. Zoals stemcommando's als 'prrr' wat halthouden betekent. Paarden vinden leren leuk,dus probeer eens wat.
Edit: Je kan natuurlijk veel meer doen haha. Ga op buitenrit 's keihard. <<Of doe dit soort dingen tussen het dressuren door. Daar wordt je pony wel fris van.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 15:48

Wat dacht je ervan om rekening met het paard te houden in plaats van hem vol te stampen met enkelvoudige suikers? Vaak zijn ze in de ochtend en avond wat frisser, omdat het dan koeler is. Ik vind het wel zo eerlijk om rekening te houden met de behoeften van het dier door of de training af te stemmen op het weer, of het tijdstip van trainen af te stemmen op het weer.

Mocht je dat echt niet willen en toch suikers willen geven, ga dan wel eerst na of je paard/pony van een ras is dat gevoelig is voor bevangenheid. Teveel suikers kunnen je paard dan fors beschadigen. Als je paard last heeft van eczeem of jeuken is het ook zeker niet de beste oplossing extra suikers te gaan voeren.

Erna_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 16:09

die van mij is nooit zo vlot, maar trekt wel aan als ik een hindernis bouw. hoef ik hem niet eens te springen hij hoeft er alleen maar te staan. als ik zijn strijklappen om doe issie al gelijk wakker:P
lekker veel afwisselen en rijden als het niet te warm is:P

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 16:23

Welk land wonen jullie hier op bokt? Warm weer :D ik heb het deze zomer nog niet veel meegemaakt. :+ Volgens mij regent het alleen maar veel.

Je kan je paard zonnebloemolie bijvoeren. Daar krijgen ze meer energie van, zonder druk te worden. Verder wordt hun huid er ook mooi van.