Ik zit dus met een nogal groot probleem.
Ongeveer 3 maanden geleden hebben wij een paard gekocht voor mijn opleiding volgend schooljaar.
Dit is uiteindelijk Double Dutch geworden. Een 16 jarige ruin (hengst geweest tot 12 jaar) en zou netjes doorgereden zijn.
Toen ik hem voor de eerste keer zou rijden was het bij het opstappen al flink mis.
Alsnog een hele klik met het paard en mee genomen op proef.
Na ongeveer een week begon het paard lekker te lopen en deed hard zijn best om bij te leren.
Hij zou netjes doorgereden zijn wat uiteindelijk niet helemaal waar bleek te zijn.
Nu heb ik hem dus ongeveer 3 maanden maar krijg steeds meer problemen met hem. Hij kwijlt ontzettend met het eten wat ons probleem overigens niet is.
Aan de hand heb ik nog nooit zo'n braaf paard mee gemaakt, maar zo snel je er een zadel oplegt word hij ontzettend heet.
Het opstappen gaat ondertussen heel veel beter als voorheen. Hij blijft nog niet helemaal staan maar we zijn er bijna.
Hij loopt ondertussen erg netjes en is heel werkwillig. Heb ondertussen een oefenparcours gesprongen. Ging een beetje gehaast voor mijn gevoel maar mooi 2 keer foutloos en eerste geworden, dus erg netjes voor zijn eerste keer.
Alleen tijdens het rijden slaat er af en toe eens een knopje om en begint hij rare spuchten uit te halen.
Wegschieten en tegen het schot aanrennen, omvallen, stijgeren en vooral heel vaak het bit vast grijpen, hoofd in de lucht en kei hard draven.
Waardoor het komt zou ik dus werkelijk niet weten, op de momenten dat hij het doet zijn altijd totaal verschillend en vraag dan normaal gesproken niets extra's aan hem.
Tijdens het galopperen heeft hij nog nooit zoiets dergelijks gedaan. Dit gebeurd alleen tijdens het draven of stappen.
De tandarts is ondertussen al 5 keer langs geweest en zijn gister zelfs op de kliniek geweest om voor het geval dat foto's te laten maken van zijn mond.
De osteophaat heeft hem helemaal nagekeken en de zadelmaker heeft net een maand geleden zijn zadel helemaal gedaan.
Hij zou dus voor zover wij kunnen kijken nergens last van kunnen hebben.
Met een martingaaltje eraan gooit hij het hoofd niet meer de lucht in maar de rest doet hij wel nog gewoon.
Longeren met hulpteugels gebeurd regelmatig maar hierbij haalt hij niets uit.
Heb hem een keer ten einde raad met een slof gereden maar is toen helemaal ontploft.
Ga geregeld met hem naar buiten en dan is er niets aan de hand.
Ook heb ik hem geprobeerd bitloos te rijden maar dit haalt ook niets uit.
Hij word netjes bekapt en heb wekelijks les.
Heeft iemand enig idee waarom hij dit zou kunnen doen en wat de oorzaak is?
Sorry voor het lange verhaal maar alvast bedankt!