Onverwachte actie's

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Debbie_N

Onverwachte actie's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 16:40

Hallo allemaal,

Ik zit dus met een nogal groot probleem.

Ongeveer 3 maanden geleden hebben wij een paard gekocht voor mijn opleiding volgend schooljaar.
Dit is uiteindelijk Double Dutch geworden. Een 16 jarige ruin (hengst geweest tot 12 jaar) en zou netjes doorgereden zijn.
Toen ik hem voor de eerste keer zou rijden was het bij het opstappen al flink mis.
Alsnog een hele klik met het paard en mee genomen op proef.
Na ongeveer een week begon het paard lekker te lopen en deed hard zijn best om bij te leren.
Hij zou netjes doorgereden zijn wat uiteindelijk niet helemaal waar bleek te zijn.

Nu heb ik hem dus ongeveer 3 maanden maar krijg steeds meer problemen met hem. Hij kwijlt ontzettend met het eten wat ons probleem overigens niet is.
Aan de hand heb ik nog nooit zo'n braaf paard mee gemaakt, maar zo snel je er een zadel oplegt word hij ontzettend heet.
Het opstappen gaat ondertussen heel veel beter als voorheen. Hij blijft nog niet helemaal staan maar we zijn er bijna.

Hij loopt ondertussen erg netjes en is heel werkwillig. Heb ondertussen een oefenparcours gesprongen. Ging een beetje gehaast voor mijn gevoel maar mooi 2 keer foutloos en eerste geworden, dus erg netjes voor zijn eerste keer.

Alleen tijdens het rijden slaat er af en toe eens een knopje om en begint hij rare spuchten uit te halen.
Wegschieten en tegen het schot aanrennen, omvallen, stijgeren en vooral heel vaak het bit vast grijpen, hoofd in de lucht en kei hard draven.
Waardoor het komt zou ik dus werkelijk niet weten, op de momenten dat hij het doet zijn altijd totaal verschillend en vraag dan normaal gesproken niets extra's aan hem.
Tijdens het galopperen heeft hij nog nooit zoiets dergelijks gedaan. Dit gebeurd alleen tijdens het draven of stappen.
De tandarts is ondertussen al 5 keer langs geweest en zijn gister zelfs op de kliniek geweest om voor het geval dat foto's te laten maken van zijn mond.
De osteophaat heeft hem helemaal nagekeken en de zadelmaker heeft net een maand geleden zijn zadel helemaal gedaan.

Hij zou dus voor zover wij kunnen kijken nergens last van kunnen hebben.
Met een martingaaltje eraan gooit hij het hoofd niet meer de lucht in maar de rest doet hij wel nog gewoon.
Longeren met hulpteugels gebeurd regelmatig maar hierbij haalt hij niets uit.
Heb hem een keer ten einde raad met een slof gereden maar is toen helemaal ontploft.
Ga geregeld met hem naar buiten en dan is er niets aan de hand.

Ook heb ik hem geprobeerd bitloos te rijden maar dit haalt ook niets uit.
Hij word netjes bekapt en heb wekelijks les.

Heeft iemand enig idee waarom hij dit zou kunnen doen en wat de oorzaak is?
Sorry voor het lange verhaal maar alvast bedankt! :wave:

Angela

Re: Onverwachte actie's

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 16:44

Ik kan eigenlijk maar 1 ding zeggen: waarom koop je voor de opleiding een paard dat niet aan je wensen voldoet? Ik heb echt handenvol paarden gezien die volgens de eigenaar goed doorgereden zijn, maar nog niet zonder verliespunten een B proef kunnen lopen.

Maar ja, dat veranderd de zaak nu niet.

Wat krijgt je paard aan voer, en hoeveel komt het paard buiten? En hoe was dit bij de vorige eigenaar?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 17:07

Angela schreef:
Wat krijgt je paard aan voer, en hoeveel komt het paard buiten? En hoe was dit bij de vorige eigenaar?

Dit zijn belangrijke vragen waar ook het antwoord als oplossing van het probleem kan liggen. Er zijn paarden die gewoon buiten moeten zijn.
Je zegt dat hij het buiten niet heeft. Hoe vaak rijd je hem nog buiten. Want dat heeft je paard blijkbaar nodig om goed in de kop te blijven!
Hoeveel hooi krijgt hij? Ik zou dit paard veel hooi geven weinig brok want hij is al heet genoeg.
Succes ermee en hopelijk krijg je het opgelost!

Debbie_N

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-12 05:53

Bedankt voor de reactie's.

Hij krijgt op het moment onbeperkt hooi en 2 keer per dag ongeveer een kwart brok.
Verder komt hij dagelijks op de wei met een ander paard en ik rijd hem zelf minimaal een keer per week buiten.

De vorige eigenaar heeft dit paard zelf ook in geen tijden gezien. Helaas zijn deze problemen pas sinds een korte tijd en was de koop toen allang afgerond.

Zelf heb ik wel nog contact gehad met de vorige plaats waar hij stond, ik ben pas later teruggebeld aangezien ze niet wisten over welk paard ik het had.
Zij zeggen dat ze nooit problemen hebben gehad met het paard en af en toe eens wat met klanten heeft gedaan.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 06:09

Wat zegt je instructeur hierover? Misschien ontstaan de problemen door miscommunicatie?

Debbie_N

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-12 07:17

Toevallig heb ik gisteravond nog les gehad. Helaas had iemand bij de verreniging de bak zo mooi gesproeid dat hij te nat en glad was om te rijden en hebben dus buiten gereden op het spring terrein. Hier heeft hij dus zoals gewoonlijk niets gedaan. Mijn instructrice heeft deze dingen ook nooit gezien, alleen dat hij zo vlug word dat je niets meer kunt en in je hand hebt. Hierbij was het maar been geven been geven en been geven en daarmee was hij uiteindelijk op te vangen. Andere mensen hebben dit wel vaker gezien en hebben daar ook met grote vraagtekens gestaan waar dat in godsnaam voor nodig was. Laatst nog hulp gekregen van een oude kennis met het springen. Even een moment halthouden en ineens kwam hij omhoog.... Heb tot nu toe niemand gevonden die hier een reden achter heeft weten te vinden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 10:31

Wellicht ben je onbedoeld en ongewild iets te stug of te hard met je hand en of werk je iets terug. Mijn paard moet je met heel zachte hand rijden want als je er te hard inkomt dan komt ze ook omhoog of gaat heel hard rennen. Dat betekent concreet dat vingers spannen totdat ze mond opent al genoeg is waarna je gelijk vingers weer zacht maakt. Voor iemand naast de kant is de hulp niet meer te zien zo zacht is hij. Dit wordt dan gecombineerd met zit en beenhulp. Ik zeg dus niet dat je dat doet maar zoek met je mee naar de oplossing.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 10:39

Hoe reageert hij als er iemand anders op rijd?
En weet je zeker dat hij vrij is van lichamelijke klachten?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 10:43

Dat kwijlen met eten... heeft het dier geen last van zijn mond?

(ben ik nou echt de eerste in dit topic die dit denkt?)

porcelain

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 10:53

belle_boef schreef:
Hoe reageert hij als er iemand anders op rijd?

Het lijkt me inderdaad goed om eens te bekijken hoe dit paard bij anderen reageert. Zo te zien heb je al aardig wat acties ondernomen om lichamelijke oorzaken uit te sluiten. Misschien is het een idee om 'm een tijdje door anderen te laten rijden, mocht het probleem zich dan niet voordoen dat ligt het wellicht toch aan jouw rijstijl.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 12:16

Amaris schreef:

Nee Amaris je bent niet de eerste die dat denkt maar het lijkt me dat dit niet zo is als tandarts al 5 keer is langs geweest! zie openingspost van TS wat ze al allemaal gedaan heeft om lichamelijk ongemak uit te sluiten.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 12:18

oh krijg nou wat, dat zinnetje had ik niet gezien! :=

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 12:35

Als het tijdens je les nooit gebeurt (dus wanneer je intensief begeleid wordt tijdens het rijden) denk ik dat je dit probleem toch bij jezelf moet zoeken. Ben je ongeduldiger als je instructeur niet meekijkt? Geef je grotere en/of grovere hulpen? Vaak zie je dat mensen in hun les correct rijden, maar tijdens een onbegeleidde training meer van het "grote passen, snel thuis" zijn of eerder geirriteerd raken. Op buitenrit ben je zelf wellicht ook meer ontspannen, omdat je niets moeilijks van je paard vraagt. Hou jezelf in de gaten. Als een oefening niet naar wens gaat rustig blijven en opnieuw uitvoeren op een correcte en rustige wijze.

Succes! Ik hoop dat je er snel achter komt waar dit fout gaat...

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 12:39

pien_2010 schreef:
Amaris schreef:

Nee Amaris je bent niet de eerste die dat denkt maar het lijkt me dat dit niet zo is als tandarts al 5 keer is langs geweest! zie openingspost van TS wat ze al allemaal gedaan heeft om lichamelijk ongemak uit te sluiten.

Neem aan dat er ook een goede tandarts bij is geweest die dus onder verdoving het paard heeft behandeld?

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 12:55

Volgens mij gaat dit topic over een ruin.....

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 13:12

Jetta schreef:
Volgens mij gaat dit topic over een ruin.....

Dat had ik ook gepost, maar BeauWetrz plaatst haar probleem in het topic van de TS en zij heeft een merrie.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 14:23

kun je het eens filmen als je rijdt?
Hier is toch geen zinnig woord over te zeggen?Misschien zit je hem wel in zijn rug of heb je onrustige handen of benen?

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 15:49

Moderatoropmerking:
Vraag van andere gebruiker plus alles dat daarbij hoort verwijderd om het topic zuiver te houden.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 15:59

Hmm zou verschillende oorzaken kunnen hebben.
Waar ik aan denk is dat je misschien te snel wil in training dat hij dit soort dingen gaat doen om onder het werk uit te komen (het word hem te moeilijk)
Of jou manier van rijden bost met hem.

Ga eens andere dingen proberen om te kijken of dit veranderring teweeg brengt, nee heb je ja kun je krijgen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 16:17

Hoe reed de vorige eigenaar? Heb je dat gezien? Kan je vragen die een keer te komen om te kijken hoe hij het gewend is?

Debbie_N

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-12 08:21

Hallo allemaal, bedankt voor de reactie's en het meedenken.

Helaas heb ik geen filmpje van het rijden, maar deze zal ik snel eens laten maken.
Hoe de vorige eigenaar reed weet ik niet, het was een erg onduidelijk en volgens mij niet kloppen verhaal.
Laterna ontdekt dat het hoogswaarschijnlijk een manege paard is geweest.

Dat het te snel gaat voor het paard betwijfel ik, aangezien ik 3 maanden alleen maar aan rust werk. Alles loslaten en meer niet.

Ook werd hij erg mager, en hebben besloten hem per 1 augustus naar huis te brengen. Word wat lastig voor mij met mogelijkheid tot rijden, maar hij kan hij lekker de hele dag de wei op, en de autogarage word omgebouwd tot stal.

Ook komt binnenkort de osteophaat nog maar eens terug voor een hele apk.
Ook mag hij dan even naar het zadel kijken.
Te grof in mijn hulpen ben ik denk ik niet.
Ik krijg normaal gesproken altijd op mijn kop dat ik wat minder soft moet zijn.
(Heel moeilijk als je jaren alleen maar jonge paarden hebt gedaan hahaha)

Afgelopen donderdag heeft hij wel super gelopen, geen enkele keer iets vreemds gedaan en daarbij ook maar even een klein hindernisje erbij gepakt, normaal schiet hij ernaartoe maar was deze dag heerlijk rustig.