ik rijd sinds een week een pony voor een vriendin, deze pony is 6 jaar oud, en 2 jaar onder het zadel hij is alleen verkeerd beleerd en hij is sinds 2,5 maand terug weer opnieuw ingereden en word nu dus doorgereden
op de linkerhand stapt draaft en galoppeerd hij netjes, op de rechterhand vind hij draven en galloperen op de hoefdslag ongelofelijk moeilijk.. ook schiet hij er snel vandoor als hij ook maar 2 passen op de hoefslag zet als je op de rechterhand rijd..
heeeft iemand misschien tips hoe ik dit kan oplossen ?
pony is waarschijnlijk scheef en daarom is het moeilijk voor em om de bocht naar rechts te maken, daarom gaat hij van te voren al van de hoefslag af, zodat die makkelijker het rondje kan lopen. gewoon oefenen, veel voltes maken etc. zo heb ik het met mijn verzorgpaard ook opgelost.
wat ik me wel afvraag is waarom je die pony doorrijd terwijl je geen idee hebt hoe je dit kleine probleempje op kan lossen. maargoed.
Nataszz
Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-12 15:44
dat is niet waar wat je zegt hij doet het maar op 1 kant van de hoefslag niet op alle kanten.. alleen op de kant van de f m lijn...
@debravanesch dan zou hij er in stap ook niet normaal langs willen lijkt mij, en dat doet hij wel !
LisaFalco
Geplaatst: 12-07-12 18:03
Als hij het maar aan 1 kant doet, lijkt het mij dat hij of iets ziet waar hij angst voor heeft of dat hij je ligt te kloten...
Nataszz
Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-12 18:04
dit doet hij ook bij andere mensen ! dus het ligt niet aan mij.
betadine
Geplaatst: 12-07-12 18:10
Heb je niemand met kennis die je hierbij kan begeleiden ? Want neem nu dat hij ergens pijn heeft en dat het hierdoor zo moeilijk is voor hem ? Anderzijds kan het ook zijn dat hij er gewoon probeert vanaf te komen nu net omdat hij die kant moeilijk vind dan kun je zonder je het beseft hem in zijn gedrag aanmoedigen. Moest het zijn dat hij scheef gereden is dan zou je beter beginnen met enkele keren per week 15 min longeren met hulpteugel zodat hij ook die kant sterker kan worden, maar dit doe je echter beter met iemand die hier kennis van heeft. Kun je anders geen filmpje posten ?
Het lijkt me dat het niet komt doordat hij het erg moeilijk vindt. Hij doet het namelijk alleen bij de f-m lijn? Dus de rest van de bak doet hij het wel? Ik weet natuurlijk niet wat zijn lichaamstaal is als hij het doet, maar ik vermoed toch dat hij meer aan het klooien is. Dat hij heeft gemerkt dat hij juist daar onder het werk vandaan kan komen. Dit is ook een verklaring waarom hij het bij andere doet. Want als het bij jou lukt, kan hij het bij iemand anders ook proberen
Je rijd het dier een week wat verwacht je dan? En waarom wil jij dit dier doorrijden als je niet weet hoe?? Ik zou les nemen en niet hier op bokt tips vragen want dan krijg je te veel fouten info en er is maar een manier om je paard te rijden en dat is de juiste en dat is een weg van jaren en als jij na 1 week al hier met je vragen komt dan zou ik er niet aan beginnen. Klooien doet ene paard niet ja bij ene ruiter die er niks van snapt , want een paard wat goed en gereden word en begrepen word door de ruiter klooit niet.
Tigra_
Geplaatst: 15-07-12 09:50
Jaja ik denk dat je ook het beste kan gaan lessen. Je zegt zelf het dier is verkeerd gereden nu wil je dat gaan oplossen/her inrijden of hoe je het noemen wilt, maar als je dit goed wil doen is het wel zo goed om er begeleiding bij te halen als je het zelf even niet weet. Het blijft lastig. Ten eerste kennen wij het paard totaal niet weten niet hoe hij van te voren is gereden en hoe het dier nu loopt en Ten tweede kunnen wij dus niet beoordelen waarom het paard dit doet en alleen om de f-m lijn. Toch handig om iemand ter plaatsen te hebben die kan zien wat het dier nu precies doet, neem hij een andere houding aan, is er van te voren al aanleiding voor end, dingen die je zelf niet ziet als je er op zit. Wat ik nu lees zou ik denken dat het inderdaad "uitproberen" is, dat je te onduidelijk bent misschien, of dat je teveel ruimte geeft en het paard teveel z'n eigen ding laat doen, dus zelf te weinig leiding geven tijdens het rijden, je moet constant bezig zijn anders gaan ze zelf dingen doen.