hallo, ik moest vandaag een pony hengst (18jaar) verzetten van wei. omdat hij soms nog al eens hevig kan zijn als we andere paarden onderweg tegenkomen had ik voor de veiligheid zijn bit ingestoken. Hij had dit al een tijdje niet meer in gehad maar vroeger paste dit goed voor hem. Als we aan het wandelen waren begon hij ineens met zijn hoofd te schudden en binnen de 5 seconden had hij zijn bit uit gekregen. Ik dacht dat het te laag zat dus heb ik het bit een gaatje hoger gehangen en voelde ik dat het dan wel goed moest zijn maar we waren nog niet veel verder of hij kreeg het weer uit. Ik stond er van versteld hoe rap hij het uit kreeg want dat deed hij vroeger niet. Ik weet dus ook niet echt hoe hij dit voor elkaar krijgt. Ik snap er helemaal niets van, hij schud gewoon eens hevig met zijn hoofd en het is zo af! Ik had hem dan even op de piste van een vriendin gestoken om eens rustig te kunnen bekijken of er iets mis was met het bit en ik ging na 3 minuten terug kijken en hij was zomaar onder de draad gelopen waar hij normaal niet onder zou kunnen, gelukkig stond hij wel op de wei en was hij niet op straat terecht gekomen. Blijkbaar is het toch wel een erg slimme pony. Een echte professional in ontsnappen!
Herkent er iemand dit probleem van zijn bit? En wat was bij jou dan de oplossing?
Had ook zo'n pony, die deed het onder het rijden, keel en neusriem op het strakst hielp niet. Stukje manen achter het kopstuk gepakt en iets naar voren gevlochten, en dan stukje doorvlechten in de voorpluk, hielp super, ze heeft het hoofdstel niet meer uitgekregen. En na een tijdje was het niet meer nodig want ze probeerde het niet eens meer.
als het hele hoofdstel afgaat, als hij even hevig schud, dan zit er iets niet goed! Dan zal het veelste groot zijn, niet alle riempjes zitten zoals ze horen, of iets anders.... normaal gesproken gaat een hoofdstel toch niet af na schudden? Als hij ergens tegen aan schuurt, kan ik het me meer voorstellen. is het een normaal hoofstel, compleet met neusriem en keelriem etc?
Hij zal dan echt te groot zijn voor hem... Laat eens een foto zien! Ben héél benieuwd!
Ik denk inderdaad dat je dan even een een vlechtje moet maken van zowel plukjes voor, als na de band van het hoofdstel (achter de oren). Als het voor snel verzetten is, dan pak je 1 plukje voor, 1 plukje na en doe er snel een elastiekje omheen. Meestal voldoende!
ik ga mee met de bovenstaande berichten of een stukje weg knippen ik hen eigenlijk nog nooit mee gemaakt dat een paard zijn hoofdstel afschudde terwijl alles goed vast zat
zijn hoofdstel kan niet te groot zijn. want het is een shetlander maat en hij is een pony van 1m35 maar heeft gewoon een erg klein hoofdje en oortjes. een vriendin van me is eens komen kijken en we hebben gemerkt dat het hoofdstel nogal dicht tegen zijn oren zit en aangezien hij erg kleine oortjes heeft kan hij het er gemakkelijk van af krijgen. ik zal dus een nieuw hoofdstel gaan kopen en wat advies vragen in de winkel welk dat het beste hoofdstel zou zijn.
janouk
Geplaatst: 13-07-12 08:31
Vaak is de oorzaak een te kleine frontriem, die trekt het kopstuk over de oren. Even een grotere frontriem omdoen, helpt al een stuk.