Ik rijd al een tijd op Anoek (Flemmingh x Goodtimes). Het is een merrie van 7 jaar die nu pas echt doorgereden wordt, door mij. Het is een gevoelig paard en werkt hard om alles te leren. Ze pakt dan alles ook goed op. Behalve 1 ding; de rechter galop.
Wat ik ook doe, ze springt aan in de contra galop. Links om gaat het perfect en springt ze nooit verkeerd aan.
Als ik haar eens longeer, springt ze rechts om 9 van de 10 keer ook in de juiste galop aan, maar wat ik ook doe, als ik erop zit doet ze dat dus 9 van de 10 keer niet.
Ik zal even beschrijven wat ik zie, voel en wat ik al geprobeerd heb.
Tijdens longeren: ze springt over en zit vaak overkruist als ze goed galopeert aan de longeerlijn. Dus eigenlijk zit ze dan vaak nog niet goed.
Wat ik eraan gedaan heb tijdens het rijden:
- In een overdreven stelling aanspringen
- Heel hard laten draven en vanzelf laten aan galoperen.
- Alleen maar op de volte aangaloperen.
- Misschien dat ik scheef zit dus: als ik wil aangaloperen, zelf overdreven naar links kijken waardoor ik onbewust rechter ga zitten.
- Op de lange zijdes de stelling/contra stelling geoefend en daarna pas aangaloperen.
- Tijdens de rechter galop waar ze dan verkeerd zit, net zolang drijven met binnenbeen op de volte dat ze overspringt, dit is dan 9 van de 10 keer overkruist.
Je snapt wel dat ik het nu niet meer zo goed weet. Ik blijf het op verschillende manieren proberen (ook na tips van m'n instructrice) maar het wil gewoon nog niet. Misschien dat iemand hier een idee heeft? Ik hoor graag van jullie

Groetjes,
Jolien!