Stellingprobleem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Badeendje

Stellingprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-12 16:15

Hoi bokkers :)
Vandaag heb ik een uurtje vrijgereden (manege) en toen viel het me pas op hoe slecht ik de pony door de hoeken liet gaan, eigenlijk gingen we gewoon plat erdoorheen, zonder ook maar iets stelling. Snap ik ook gelijk waar andere problemen vandaan komen, zoals op een gegeven momen de hoek onwijs afsnijden etc. Nu heb ik een paar mooie hoeken gehad, maar voor de rest was het gewoon niks. In de les heb ik er op een of andere manier geen last van, al merk ik dan ook wel dat hij wat stijf is in z'n lichaam. Stel nu: Ik rijd op de linkerhand. Wat doe ik dan precies met mijn teugels en benen om het paard mooi mee te laten buigen in de bocht?
Ik dacht zelf: Binnenteugel iets korter dan de buitenteugel, linkerbeen/binnenbeen iets verder achter de singel dan rechterbeen/buitenbeen, maar dat werkte niet heel goed :').

aeolusnr1

Re: Stellingprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 23:10

Stelling en buiging, is niet hetzelfde, het één kan een deel zijn van het ander.
lenigheid van het paard, het soepel zijn.
Gelijke bespiering links en rechts ? rechtrichten
contrastelling
het wijken voor druk
controle achterhand, controle voorhand, voorhand verzetten, achterhand verzetten, oefeningen hierop (schoudervoor - schouderbinnenwaarts, en de travers )
al deze dingen heb je in min of meerdere mate nodig om mooi door die wendingen te geraken, dus idd les nemen en blijven oefenen.

Aibelle

Re: Stellingprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 10:52

Bij stelling gaat het om de buiging van het paard om je been. Probeer je dat eens in te beelden hoe dat zou voelen. Als een paard zich buigt om je been, zet hij zijn binnenbeen onder zijn lichaam. Probeer eens te oefenen met stelling door veel, heel veel kleine en grote voltes te rijden. Bij kleine voltes zul je het verschil het beste merken als de pony stelling heeft. Ik kan je niet zo uitleggen hoe dat voelt als je op het paard zit, dat moet je zelf ervaren.

De hulpen om stelling te vragen hangen af van hoe het paard loopt. Over het algemeen is dat buitenteugel eraan houden(nooit in een boog laten hangen), met de binnenteugel licht vragen, je bekken naar binnen draaien, zelf naar binnen kijken en op je buitenzitknobbel gaan zitten.

Het klinkt misschien een beetje vaag hoe ik het hierboven omschreven heb, daarom kun je het beste les nemen of erover vragen aan je instructie.