Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Toad schreef:Beste Bokkers,
ik heb al wat gezocht, maar toch geen antwoord gevonden op mijn vraag.
Ik heb een ijslander die extreem veel op zijn bit kauwt, en dat al doet zolang ik hem heb(1,5 jaar), maar ook bij de vorige eigenaar. Hij beet eerder heel agressief op het bit (heel hard) nu is dat wel al minder geworden. Hij kauwt dus minder agressief, maar nog wel heel veel. Hij doet het vanaf dat ie z'n hoofdstel om heeft, dus ook als ik er niet op zit. Alleen als ik hem heel hard aan het werk zit en hij extreem geconcentreerd is, lijkt het of hij 'vergeet' te kauwen. Ik denk dus dat het een gewoonte van hem is geworden, en dat hij een bit linkt aan kauwen.
Ik heb hem tot nu toe gereden met een dubbelgebroken trens en ik rijd hem nu (sinds 2 weken) met een appelbitje (stang, maar is erg flexibel). Het lijkt erop dat hij met het appelbitje meer tevreden is, maar daar heeft hij wel wondjes van gekregen in zijn mondhoeken (er zaten wat scherpe puntjes op het bit en ik moet misschien met bitringen gaan rijden) dus nu heb ik hem een aantal keer bitloos gereden.
Zou het komen omdat hij het bit gewoon niet accepteert of omdat het een gewoonte is? of misschien een andere optie?
In de 1,5 jaar tijd dat ik hem rijd is er dus wel duidelijk verbetering te zien, maar ik zou het 'gewoonte' kauwen toch graag omzetten in het 'normale' kauwen, zoals wanneer andere paarden kauwen.
Ik ben overigens absoluut niet hard in de hand. Mijn instructrice vindt vaak dat ik eerder te zacht rijd dan te hard.