Snel omspringen galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Snel omspringen galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 15:55

Sinds een paar weken rijd ik een paard voor iemand en ik loop nu tegen een probleem aan wat ik nog nooit eerder bij de hand heb gehad.. De galop.. Aanspringen doet ze 9 vd 10x goed, maar vervolgens springt ze in de eerste bocht/hoek die je tegenkomt om.. Meestal achter zodat ze overkruist gaat en vaak volgt voor ook vrij snel..

Ik longeer haar nu 1-2x per week en dan laat ik dr ook veel galoperen, dit gaat meestal goed, mits ik dr genoeg ruimte geef (dus touw op maximale lengte) Ze galopeert dan goed op eigen benen en zakt mooi met dr hoofd. Echter er hoeft maar een grasspriet te wapperen (bij wijze van) en ze springt alweer om.

Wat ik nu doe is veel aanspringen en dan ook vrij snel zélf weer een overgang terug rijden.. Zodra ze omspringt wil ze namelijk ook weer zelf terug naar draf, wat ze niet mag.. Dan galopeer ik dus meestal maar 20-30 meter en rijd weer terug naar draf om in de volgende hoek weer aan te springen. Hier zal ze ongetwijfeld sterker van worden, maar echt doorgaloperen oefen je er niet mee. Ook laat ik dr soms gewoon doorgaloperen, dan maar verkeerd/overkruist in de hoop dat ze ook terugspringt, maar dat doet ze niet :+

Dus mijn vraag of er mensen zijn die hier ervaring mee hebben en hoe je dit nou handig aan kan pakken? Ze is 7 jaar, maar nooit echt doorgereden, dus het zal ongetwijfeld deels met kracht te maken hebben..

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 16:04

Zorg in ieder geval voor een overdreven stelling in de galop. Mijn eigen paard springt vaak overkruisd aan. Bij hem gaat het steeds beter doordat ik hem dus ook veel longeer, en bij verkeer aanspringen (of halverwege overspringen), direct terug nemen (belangrijk om het meteen te doen, want anders negeer je het slechte gedrag, en weet je paard niet dat het verkeerd is), weer laten aanspringen en belonen bij juist aanspringen. Dan een stukje doorgalloperen, belonen, en dan terugnemen. Ga voor steeds een galopsprong meer, liefst op een volte (dan is de stelling en buiging beter te behouden). Hetzelfde doe ik dus ook onder het zadel.

Anoniem

Re: Snel omspringen galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 16:07

Dat was idd ook waar ik over in dubio zat, wel terugnemen of doorgaloperen.. Omdat ze zelf al meteen in draf wil vallen na het omspringen. Denk dat opnieuw aanspringen idd toch beter is, is ook moeilijk voor dr denk ik ;)
Stelling ga ik ook eens proberen, ik vraag dat wel een beetje op de lange zijde, maar misschien voor de hoek/volte duidelijker doen..

Thanks voor je reactie!

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 16:09

Mijn jonge paard had dat ook in het begin. Maar hij was er snel vanaf door op de volte te blijven en inderdaad veel stelling te vragen. Het had bij hem te maken dat hij niet hol en bol wilde trekken, als in stelling/buiging. Na een maand was het wel weg :j

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 16:14

Terugnemen, zorgen dat hij voldoende door zijn lijf heen beweegt om een nieuwe overgang te maken, opnieuw aangalopperen en doorgalopperen. Herhalen, herhalen en nog eens herhalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 16:16

Vudress schreef:
Terugnemen, zorgen dat hij voldoende door zijn lijf heen beweegt om een nieuwe overgang te maken, opnieuw aangalopperen en doorgalopperen. Herhalen, herhalen en nog eens herhalen.

Ja, alleen nadeel is dat ze na een aantal keren aangeloperen heel erg veel spanning op gaat bouwen.. De ontspanning en rust is dan heel ver te zoeken..

Yellona

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 16:59

Mijn paard wisselt ook. En die wisselt soms ook. Door te longeren met dubbele lange lijnen probeer ik het af te leren

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 22:09

Relaxed schreef:
Vudress schreef:

Ja, alleen nadeel is dat ze na een aantal keren aangeloperen heel erg veel spanning op gaat bouwen.. De ontspanning en rust is dan heel ver te zoeken..

Dan kun je afwisselen: aanspringen (springt om) > stelling op de lange zijde in stap > aanspringen (springt om) > slangen volte in draf etc. Steeds zorgen dat hij kort even tot rust kan komen en opnieuw proberen.
Wat ook kan helpen is op een volte aan-, en door galopperen, liefst zo klein mogelijk (niet zó klein dat hij omvalt natuurlijk).