Probleem met buitenrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jill93

Probleem met buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 12:52

hoi bokkers,

heb ongeveer een jaar geleden een nieuw paard gekocht(fries) omdat me andere pony alleen stond en al ouder is( is een haflinger)
ik rijd met de haflinger altijd buiten en was dan ook de planning om dit met me fries ook te doen, ze was nogal schrikerig en heb daarom ook de eerste maanden elke keer als ik naar buiten ging de haflinger meegenomen en het ging heel goed, nu rijd me vriendin 1x in de week op me haflinger en ik op de fries.
maarja wil ook graag is alleen naar buiten met de fries en eerst ging het wel goed ook als ze aleen was ze sprong wel is opzij maarja ze is nog jong en moet nog veel leren.
sinds een paar weeken krijg ik ze de straat bijna niet meer uit en wat ik ook doe ze gaat gewoon vol in de remmen en alleen agteruit of probeeren te steigeren..
heb hier en daar al wat rondgevraagt en krijg veel de zelfde antwoorden als een keer goed met de zweep erover dan gaat hij vaneiges weer lopen
ben hier zelf niet egt een voorstander van hebben jullie mischien tips??

sannie275

Re: Probleem met buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 12:59

Ik zou proberen wanneer ze achteruit gaat rustig te blijven zitten en licht been geven. Als ze gaat stilstaan lekker rustig blijven zitten en weer heel iets been geven. Als ze stil blijft staan dan gewoon rustig blijven, desnoods staat ze een halfuur stil. Zolang je haar maar NIET om laat draaien. En bij iedere stap vooruit echt goed belonen. Trek er maar een halve dag vooruit, want het kan nogal lang gaan duren ;)

Jill93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 13:05

hoi sannie, bendankt voor je reactie heb dat ook al zo vaak geprobeerd pas heb ik ongeveer 3kwartier stilgestaan en haar rustig aan gespoord maar ook dan komt ze niet vooruit, moet ook zeggen dat toen de stoom ondertussen uit mn ooren kwam heb namelijk niet zo gek veel geduld.. op zn moment ben ik egt in allen staaten en ben ik omgedraaid en naar huis gegaan is ook egt geen goede opzie weet ik van mezelf maarja denk dat het op dat moment de beste was..

kippetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 13:10

Dit is een veelvoorkomend probleem waar je op bokt wel meer van kan vinden, heb daar ooit een subliem filmpje over gezien....
Deze!

http://www.youtube.com/watch?v=ORd_DX_fDnw

Komt er kort op neer dat je zorgt dat waar ze heen wil het niet leuk is, en waar ze niet heen wil wel leuk is.

Oftewel, op het erf zet je haar flink aan het werk, en juist buiten biedt je de rust.

Ik ben er van overtuigd dat als je dit toepast, je haar steegsheid zo oplost.

Succes!

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 13:14

Ik heb hetzelfde probleem en heb de raad gekregen van te gaan stappen aan de hand en vertouwen krijgen.
Zolang je paard niet onder jou vooruit wil, is een teken dat je haar vertrouwen nog niet hebt. Met andere woorden, ze ziet jou niet als leider.
Ze neemt dus zelf de leiding door te "bevriezen" als ze wat ziet. Als je naast haar loopt kan je ze een stap naar links of rechts laten zetten en flink belonen.
Ik ben nu bezig om ze aan de hand vlot mee te krijgen, voor ik met de "tocht" begin werk ik haar los in een afgespannen deel van de rijbak en doe ik grondwerk met haar.
Naar huis gaan doet ze (te) vlot, en is het omgekeerd...dan steekt ze mij voorbij (om alweer de leiding te nemen)...dan loop ik voor haar (omgekeerd) en zorg ik ervoor dat ze zich inhoudt of ik keer plots om zodat ik weer de leiding heb.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 13:18

ik heb je bericht een aantal keren gelezen maar zou je misschien een klein beetje op je schrijfwijze willen letten?
Mijn i.p.v. me is echt geen enorme moeite en hier en daar een hoofdletter zou ook makkelijk zijn.

Succes met je paard.

Mandy517

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 13:18

Precies wat iana zegt!
En wil ze niet verder, draai niet om, dan heeft ze van je gewonnen

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 23:18

kippetje schreef:
Dit is een veelvoorkomend probleem waar je op bokt wel meer van kan vinden, heb daar ooit een subliem filmpje over gezien....
Deze!

http://www.youtube.com/watch?v=ORd_DX_fDnw

Komt er kort op neer dat je zorgt dat waar ze heen wil het niet leuk is, en waar ze niet heen wil wel leuk is.

Oftewel, op het erf zet je haar flink aan het werk, en juist buiten biedt je de rust.

Ik ben er van overtuigd dat als je dit toepast, je haar steegsheid zo oplost.

Succes!

Is idd een handig filmpje voor een ruiter die precies weet waar mee bezig te zijn,
Deze man kan zijn paard rijden zonder aan de teugel te sjorren .
Niet handig hem op bokt zetten , er zullen nu ruiters zijn die dit toe gaan passen en arme paarden , word een hoop gesjor, want heel veel ruiters kunnen hun paard niet met losse teugel op deze manier op een volte zetten , om dit voor mekaar te krijgen is een opbouwende training van soms wel maanden en je zal bij het begin moeten beginnen.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 23:27

sannie275 schreef:
Ik zou proberen wanneer ze achteruit gaat rustig te blijven zitten en licht been geven. Als ze gaat stilstaan lekker rustig blijven zitten en weer heel iets been geven. Als ze stil blijft staan dan gewoon rustig blijven, desnoods staat ze een halfuur stil. Zolang je haar maar NIET om laat draaien. En bij iedere stap vooruit echt goed belonen. Trek er maar een halve dag vooruit, want het kan nogal lang gaan duren ;)

Precies dit!

Laat haar maar achterwaarts gaan maar wat er ook gebeuren gaat: draai NIET om.

Zodra ze stl staat geef je been. Gaat ze achterwaarts dan laat haar maar achterwaarts gaan. Liefst nog 50 meter meer naar achteren dan ze zelf wil. Daarna weer proberen voorwaarts te gaan. Blijf zelf gewoon rustig en neem er gewoon de tijd voor. Niet na 3 kwartier ermee stoppen en omdraaien. Calculeer op voorhand in dat het je tijd gaat kosten. Heb je die niet, dan moet je er niet aan beginnen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 07:55

Je zegt het dier vind het eng en is schrikkerig, dus is er eigenlijk helemaal nog niet aan toe om alleen naar buiten te gaan, want ze vertrouwd jou niet genoeg .
Ik zou afstappen en ervoor gaan lopen, niet ernaast maar ervoor, laat het paard zien dat het ok is dat het leuk is beloon het dier als ze met je mee loopt, ga er dan na b.v 100 meter weer op of voor mij part na 500 meter, kijk of ze dan mee wil en als ze na een tijdje weer onzeker word stap dan weer af.
Ga ook in de bak aan het werk met grond werk en tecnisch beter rijden zodat je het dier echt aan het werk kan zetten ook buiten en dan heb ik het niet over harder en zachter maar echt over oefeningen die ergens nut voor hebben.

Maar achteruit lopen en niet om mogen keren vermijden heeft geen zin dat maakt het dier alleen maar onzekerder, neem de tijd en sommige paarden gaan gewoon liever met een ander paard mee op stap , ik heb er ook die het alleen prima vinden maar er zijn er ook di ehet echt niet fijn vinden , waarom zou ik het dier dan pesten als je een keus hebt met een ander wel alleen op pad te kunnen gaan, ook het paard moet het leuk vinden en als je paard alleen maar gestrest loopt te doen en telkens om wil draaien dan heeft het dier geen plezier en uiteindelijk geen vertrouwen meer in jou en jij hebt ook geen plezier en raakt alleen maar meer gefrustreerd waardoor je hulpen ook weer groter worden en het dier alleen maar meer over zijn toeren gaat, want het dier snapt op zo,n moment echt niet wat jij wil, omdat jou hulpen onduidelijk worden.
Een paard denkt niet in winnen of verleizen maar in overleven.
En het is geen kwallen van het paard maar puur onzekerheid.
Een paard is nu eenmaal een kudde dier en verwacht leiderschap en als de ruiter die niet kan geven ja wat moet je dan als paard?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 11:15

Ben het eens met Midgie. Ga heel erg veel met je paard doen idem buitenrijden met de Haf erbij. Laat je Fries zoveel mogelijk leiden. Als dat niet kan laat de fries dan naast de haf zoveel mogelijk. Ben overtuigend. Ons jonkie hebben we vanaf de allereerste dag als "leid" merrie voor de ruin gezet. Was moeilijk voor de ruin, nog moeilijker voor de merrie. In het begin liep ze maar af en toe voorop want alles was eng en dan kwam de ruin langszij om het over te nemen. Veel nast elkaar gehad. Iedere keer opnieuw de merrie voorop gezet tot beiden door hadden dat "baasje" voorop rijdt ongeacht op welk paard ze zit.
We zijn nu vier jaar verder en onze schrikachtige merrie is een geweldige leidmerrie geworden en af en toe moet de ruin het nog over nemen. Tevens kan ik nu bepaalde ritten die ze goed kent alleen met haar rijden. Ik weet precies wat ze aankan en ik weet dat ik niet te veel nieuwe dingen met haar moet doen. Want dat vindt ze niet fijn, maar het gaat elke week een beetje beter. Dus ben kordaat en ga heel erg veel met je fries doen zodat hij vertrouwen krijgt in je.
Er is niets fijner als dat je met je fries voorop kunt rijden terwijl je voelt hoe hij trilt van angst en alleen met losse teugels en bemoedigende woorden en aaien over zijn nek langs het enge gaat. Dat is vertrouwen hebben in je. Dus bang zijn mag fiepen niet. Succes ermee. Let wel Keulen en Aken zijn niet op een dag gebouwd. Wat maakt het uit als je wat langer moet werken aan het oplossen van het probleem. Mijn merrie is acht jaar nu en ik ben trots op haar dat ze zoveel lef al heeft gekregen. Ik heb ook wel eens flinke tik gegeven maar ben ook niet zo van de mep. Tevens stap ik niet graag af.