Uitdaging rijden met verzorgpony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nespri

Uitdaging rijden met verzorgpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 09:11

Hey!
Ik heb een hele lieve verzorgpony.
Maar meneer is een oud renpaard (inmiddels al 15) en is dus niet goed aan de teugel te rijden.
Ik rijd hem twee keer per week maar ik heb geen uitdaging met hem, niets om aan te werken omdat ik weet dat het toch niet gaat lukken om hem stabiel laagte houden.
Ook rijd ik geen wedstrijden met meneer dus ik heb niets om te verbeten.

Heeft iemand een idee om een beetje uitdaging te hebben tijdens het rijden?
Het is een lastige vraag maar nu klungel ik maar wat tijdens het rijden.

Ik hoop wat leuks te horen!

Als dit hier niet hoort, verbeter me!

Najoveh

Re: Uitdaging rijden met verzorgpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 09:15

Les nemen ;)
Een paard rij je niet aan de teugel, maar dat komt vanzelf als het paard actief en soepel loopt.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 09:20

Als het doel hem constant met contact aan de teugel te laten lopen te hoog is gegrepen maak je toch een kleiner doel?
Dat ie mooi over zn rug loopt zou ik zeker niet als doel laten vallen. Hij hoeft dan wel niet in de krul te lopen, sterren kijken is ook niet de bedoeling.

Er zijn vast wel meer punten waar je aan kan werken. Kan me niet voorstellen dat dit paard zo geweldig is dat ie alles kan en wil en verder nergens moeite mee heeft. Hoe gaat het met wijken? Hoe gaat hals strekken? en jij bent vast ook niet perfect, waar heb jij moeite mee? Hoe zit het met jouw houding?
Ga gewoon lekker veel schakelen en probeer m goed voorwaarts te rijden. Rijd m zo goed mogelijk aan het been. Als je veel aan het schakelen bent, wil de neus vaak vanzelf naar beneden komen. Probeer dat gevoel dan bijvoorbeeld eens 1 lange zijde vast te houden.
Probeer eens een perfecte volte rijden, echt precies rond met correcte stelling. Probeer eens alleen op je zit te rijden.
Kortom er is altijd iets om aan te werken en genoeg te verzinnen! Speel er lekker mee!
Je kan ook altijd les nemen, dan komen er ongetwijfeld punten naar voren waar je aan kan werken.

Emily__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 09:32

Je kan (allemaal niet dressuurmatig, want daarvoor zul je idd les moeten nemen):
- schriktraining
- kleine sprong of cavelleti
- Parcourtje ( met bijvoorbeeld een krappe slalom,, een klein vierkant waarin je een heel rondje moet draaien, achterwaarts door een L vorm.

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 09:39

Elk paard kan met de juiste training zijn lichaam goed gaan gebruiken, mits jij als ruiter niet in de weg zit en lichamlijk er geen blokkades en dergelijke zijn. Doel je zou als doel kunnen stellen dat hij netjes ontspannen loopt en daarbij zijn rug en achterbenen goed gebruikt, dan moet elk paard kunnen. Als hij aan het sterrenkijken is dan gaat er iets niet goed, dan overbelast je zijn rug en voorhand en dat is natuurlijk ook niet de bedoeling. Verder rijdt het voor jou niet lekker. Maar dan moet je dus wel weten hoe je daar aan moet werken. Aangezien jij zegt dat hij niet 'aan de teugel te rijden is' denk ik dat je kennis daarover nog niet helemaal is waar het moet zijn, dus je zou inderdaad het best les kunnen nemen. Je kan echt veel verder komen dan je denkt. Verder zijn hierboven ook leuke tips gegeven. Succes :)

Nespri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 09:51

Bedankt voor jullie tips tot nu toe!
Hij is aan de teugel te rijden, maar hij zet dan alles vast.
Dus daarom doe ik het niet, dat is idd iets heel anders.
Ik heb een keer les genomen maar dat was 15 euro voor een beetje die kop in de krul te krijgen (zoals de instructrice dat zei) alleen in stap. Daarna is ie ook zo opgefokt. Ja, ik heb het verkeerd geformuleerd. Sorry!

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 10:03

Dan was dat geen goede lesgeefster...
Je hoort een paard helemaal niet in krul te trekken, en als hij zich vastzet en opgefokt wordt doe je ook iets fout. Een paard dat ontspannen is, goed over de rug loopt,.. komt vanzelf aan de teugel. Dat gaat niet in 1 les, maar jijzelf en het paard zullen er heel veel aan hebben. Niet gewoon om mooi te lopen maar zodat het paard leert om zijn lijf juist te gebruiken.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 10:13

Probeer eens centered riding, dan komt dat aan de teugel vanzelf. Het lukt niet omdat de ruiter het paard 99% van de keren in de weg zit.

Nespri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 10:15

Dankjullie!
Ik ben van plan deze vakantie met meneer op mijn manege lessen te gaan nemen, dan weet ik in ieder geval dat het goed gaat.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 10:19

Ik weet niet welk beeld ts heeft bij dressuur, maar verwachten dat met een half uurtje/uurtje les je paard de sterren van de hemel loopt lijkt mij een tikje te hoog gegrepen. Dan geef je niet een keertje 15 euro uit, maar dan geef je dat elke week uit! :j Op z’n minst..

En een opmerking ‘in de krul lopen’ hoef je hier weer niet te letterlijk te nemen, die uitdrukking wordt ook wel eens gewoon gebruikt door mensen die heus wel weten waar ze het over hebben. Kan zo niet beoordelen wat voor soort lesgeefmens dit was. En opgefokt gaan lopen kan wel degelijk, een paard kan de oefening moeilijk vinden en daarin dus willen ‘vluchten’. Dat kan dus ook door sneller willen lopen of schudden met het hoofd, afhankelijk van ts die haar handen hier wel of niet bij vastzet kan je wel degelijk een ‘opgefokt’ paard krijgen. (maar wat is opgefokt ? :+ )

Verder als een paard niet nageeft en niet (voldoende) over de rug loopt heeft oefeningen als wijken niet veel zin. Aan dat soort dingen kun je in eerste instantie beter niet denken als hij zijn lijf vast zet bij nageven. Dát is dus je eerste doel. Nageven en daarin de ontspanning gaan zoeken. Halsstreken kan daar wel mooi bij helpen. Verder natuurlijk veel voltes sluiten en openen.

Bedenk wel dat een 15 jarige meer dan eens ergens een blokkade in z’n lijf heeft waardoor het nageven en het ontspannen kan worden bemoeilijkt. En dat wordt al helemaal moeilijk als je ‘m maar 2x per week rijdt. Dus of je gooi die frequentie omhoog, investeert in een (goede) instructeur of je gaat er gewoon recreatief mee rijden. Buitenritjes en af en toe eens in de bak een rondje rijden. Is ook geen schande :)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 12:15

Ik denk na je OP dat er best ruimte is voor verbetering en vooruitgang voor het paard. Het is alleen dat je als ruiter ook moet weten hoe je het doet en waar te beginnen waar begin je als eerst mee en wanneer is het voldoende om de volgende stap te nemen.
Ik denk als je een goede instructeur/trice vindt er echt veel meer uitdaging gaat komen voor jouw om serieus aan de slag te gaan en de verbetering te zien en voelen.