Dressuur oefeningen voor pony in klasse b

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

luca_t

Dressuur oefeningen voor pony in klasse b

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-12 15:26

Weet iemand nog leuke oefeningen die goed zijn voor je dresuur rijden en die je gewoon thuis op je pony kan doen, of moeilijke figuren ? groetjes :+

luca_t

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-12 16:32

Denk bijvoorbeeld aan oefeningen waardoor hij sneller aan je benen word, of sneller aan je handen :)

roombolletje

Re: Dressuur oefeningen voor pony in klasse b

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 18:05

Volte's, Slangenvolte's, door een S van hand veranderen, Grote en kleine gebroken lijnen!
Het kan allemaal!
Ook tempowisselingen, overgangen en schijnovergangen werken om alles soepeler te laten lopen.
Wijken voor druk is ook mogelijk.

luca_t

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-12 18:25

roombolletje schreef:
Volte's, Slangenvolte's, door een S van hand veranderen, Grote en kleine gebroken lijnen!
Het kan allemaal!
Ook tempowisselingen, overgangen en schijnovergangen werken om alles soepeler te laten lopen.
Wijken voor druk is ook mogelijk.

Kun je me uitleggen wat schijnovergangen zijn? Ik rij nog niet zo heel lang dressuur dus ik ken alleen de simpele dingetjes :)

annmary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 18:27

Schijnovergangen: doen alsof je bijvoorbeeld terug naar stap gaat vanuit draf, dus terug laten komen in tempo. Maar in plaats van in stap over te gaan, zet je hem weer in het arbeidstempo draf :)

luca_t

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-12 18:35

annmary schreef:
Schijnovergangen: doen alsof je bijvoorbeeld terug naar stap gaat vanuit draf, dus terug laten komen in tempo. Maar in plaats van in stap over te gaan, zet je hem weer in het arbeidstempo draf :)

Okee bedankt!

lovelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 18:36

Zorgen dat je pony goed luistert naar je been door veel overgangen te rijden. Je kunt slangevoltes maken (met 3,4,5,6,7, enz bogen) Kleine voltes en grote voltes. Vanuit stap naar galop, of van stilstand naar draf. Er is zoveel te bedenken. Probeer ook van hand te veranderen en dus alle oefeningen op beide handen te doen. Vaak vindt je pony de ene kant makkelijker dan de andere kant.

annmary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 18:39

Wat ik trouwens ook veel doe is niet op de hoefslag rijden, maar op de binnenhoefslag (een goede meter van de hoefslag af). Daar worden ze als het goed is rechter van.

En wat betreft het sneller worden aan je been, daar kunnen schijnovergangen voor helpen ja, daar worden ze ook alert van. En zelf geef ik eerst 1x gewoon been, daarna wat meer en als hij dan nog niet vertrekt krijgt hij een tikje met de zweep erbij. De overgang erna reageert hij dan meteen sneller!
Maar niet meteen een ros verkopen hoor, gewoon zachtjes bijtikken is meestal voldoende.

Succes!

Nespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 09:18

Ik heb ook nog wel wat leuke oefeningetjes voor je:
Een dubbele gebrokenlijn, op de volte bij A/C vanaf X wijken de hoefslag in. Dit doen wij met de les en het is een hele goede oefening omdat je paard snel over het been wegloopt. Nog 1tje: vanaf hoekletter schouder binnenwaarts en dan grote volte EBE, ook hier valt je paard snel naar binnen.

Laat je me weten of je het leuke vind?

luca_t

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 10:07

Marscha99 schreef:
Ik heb ook nog wel wat leuke oefeningetjes voor je:
Een dubbele gebrokenlijn, op de volte bij A/C vanaf X wijken de hoefslag in. Dit doen wij met de les en het is een hele goede oefening omdat je paard snel over het been wegloopt. Nog 1tje: vanaf hoekletter schouder binnenwaarts en dan grote volte EBE, ook hier valt je paard snel naar binnen.

Laat je me weten of je het leuke vind?

Ik ga ze gebruiken, Dankje wel!

Chantal1609

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 10:54

Ik vind gebroken lijnen rijden erg fijn omdat je ze dan snel om stelt van bijvoorbeeld link, rechts en weer links of andersom
ook voltes 10 a 15 meter rijden in een 8tje is erg goed voor de juiste stelling en hier heb je weer wat aan in de dressuur

twist12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 11:02

Wat ik in de les vaak moet doen en thuis ook wel eens doe beetje slingeren door de bak. Ik rijd aangespannen dus ik weet niet of dit onder het zadel ook handig is en of het goed is voor je pony! Met slingeren bedoel ik allerlei figuren door mekaar rijden of een niet bestaand figuur. Mijn pony word er wel losser van.